فرصت تحریم برای صنایع ریخته گری  کشور

شرکت کرمان آلیاژ در سال ۱۳۶۶ با اهداف ساخت قطعات ریخته‌گری چدن، برنز و آلومینیوم تاسیس و فرآیند فعالیت تولید خود را با کوره‌های دوار و کوره‌های زمینی آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۳۷۳ پس از تحقیق و بررسی آندهای سربی با آلیاژ سرب و نقره برای تولید روی پیشقدم شد که تا پیش از این از چین و کشورهای دیگر وارد می‌شد. از این‌رو شرکت کرمان آلیاژ خط تولید این آندها را راه‌اندازی کرد و پس از آن تامین‌کننده عمده آند و کاتد شرکت‌های سرب و روی زنجان، شرکت فرآوری ذوب و روی اصفهان و ذوب و روی بندرعباس بوده است.  کرمان آلیاژ در سال ۱۳۷۴ بر اساس تقاضای برخی شرکت‌ها، شروع به تولید گیره‌های کارگاهی رومیزی به تعداد ۴هزار عدد کرد و در این زمینه به تقاضای بازار پاسخ داد؛ پس از آن درخواست، تولید گیره‌ها را آغاز کرده و در بازار تهران و کرمان آن را توزیع کرد. با توجه به رقابت تولید این شرکت با گیره‌های چینی به دلیل پایین بودن قیمت گیره‌های وارداتی از چین، این شرکت نتوانست با تولیدات چینی رقابت کند. این شرکت از سال  ۱۳۷۸ نیز قادر شد که تامین‌کننده آند سربی و کاتد استنلس‌استیل شرکت ملی صنایع مس ایران باشد و این فرآیند تاکنون ادامه دارد. شرکت کرمان آلیاژ با این روش تا سال ۱۳۸۹ کار خود را ادامه داد و بعد از این تاریخ طرح توسعه و استفاده از فناوری پیشرفته ساخت قطعات فولادهای ضدسایش مقاوم به حرارت و سایر فولادها و انواع برنزها و سایر فلزات با استفاده از کوره القایی سیستم آزمایشگاهی پیشرفته را آغاز کرد.  

 برنامه‌ریزی برای ظرفیت ۹۰درصد

جواد شارعی، مدیرعامل شرکت کرمان‌آلیاژ در خصوص وضعیت کنونی شرکت عنوان کرد: سال گذشته شرکت کرمان‌آلیاژ تقریبا با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد، البته در سال جدید و با توجه به سال جهش تولید و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد دارد تا پایان امسال ظرفیت تولید خود را به ۹۰ درصد برساند تا بتواند با حداکثر ظرفیت به کار خود ادامه دهد.  شارعی با تاکید بر این موضوع که این شرکت برای تامین نیروهای بومی برنامه‌ریزی آموزشی انجام داده است، عنوان کرد: در مجموعه کرمان‌آلیاژ برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

 طراحی قطعات وارداتی

وی در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد این  شرکت افزود: شرکت کرمان آلیاژ توانسته است تا به امروز آند و کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران را تامین کند و به صورت قابل‌توجهی از خروج ارز جلوگیری کند؛ این شرکت  با استفاده از سیستم آزمایشگاهی پیشرفته و نیروی انسانی ماهر توانسته بسیاری از قطعات وارداتی را طراحی و به مرحله تولید برساند که ازآن جمله می‌توان به ساخت آند سربی و کاتد استنلس‌استیل برای سلول‌های الکترووینینگ (لیچینگ)، ساخت انواع پولی و نافی چدنی، ساخت قطعات استیل و استیل‌های نسوز، ساخت انواع قطعات فولادی، ساخت بوش‌های ضدسایش HI-cr، ساخت انواع مانیفولد برای ماشین‌آلات معدنی و ساخت قطعات ماشین‌آلات معدنی اشاره کرد. همچنین این شرکت توانایی ساخت تمامی قطعات فولادی و چدنی را داراست.  مدیرعامل شرکت کرمان آلیاژ همچنین یادآور شد: هرچند شرکت کرمان آلیاژ یک شرکت کوچک است، اما بسیار چابک عمل می‌کند و می‌تواند تمامی قطعات سفارشی را در کوتاه‌ترین زمان طراحی مدل‌سازی و ریخته‌گری و ماشین‌کاری کند و به بازار ارائه دهد.

 فرصت تحریم‌ها

شارعی همچنین در پاسخ به این پرسش که در حال‌حاضر وضعیت ریخته‌گری در ایران چگونه است، عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات واردات قطعات باعث شده تا کارخانه‌ها به تولیدات ملی اعتماد کرده و برای تامین قطعات خود از شرکت‌های داخلی خرید خود را انجام دهند و این باعث رونق و پیشرفت روزافزون صنعت ریخته‌گری در کشور شده است.  وی با تاکید بر این موضوع که شرکت کرمان‌آلیاژ در استانی قرار دارد که مهد معدن ایران به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: شرکت کرمان آلیاژ توانسته بر اساس ظرفیت تولید خود، بسیاری از قطعات خاص و پیشرفته وارداتی را در کوتاه‌ترین زمان طراحی و به مرحله تولید برساند و البته در این راستا کیفیت محصولات و مشتری‌مداری را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 برنامه‌ریزی ۵ ساله برای گام‌های بلند

مدیرعامل شرکت کرمان‌آلیاژ در ادامه به برنامه‌های سال‌جاری اشاره کرد و گفت: شرکت کرمان‌آلیاژ قصد دارد در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید نام‌گذاری شده است با حداکثر ظرفیت فعالیت کرده  و برای توسعه در سال‌های آینده و اشتغال‌زایی در استان کرمان برنامه ۵ ساله برای شرکت تدوین کرده است تا بتواند در رده یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشور قرار گیرد. همچنین در بحث صادرات این شرکت کارهایی را انجام داده است تا بتواند براساس برنامه‌ریزی در سالیان آینده قطعات باکیفیتی را روانه بازارهای خارجی کند و سبب ارزآوری برای کشور شود.  شارعی در پایان با اشاره به مشکلات صنعت ریخته‌گری عنوان کرد: تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و تامین نیروی‌انسانی مشکلاتی است که صنعتگران با آنها دست به گریبان هستند.