از طرفی بسته بندی درست و مناسب باعث کاهش هزینه‌های ارسال و انبارداری می‌گردد. به همین دلیل مرحله بسته‌بندی محصولات در کارخانه یا کارگاه، بخش مهمی از فرایندهای ما است. بسته‌بندی محصولات، بسته به نوع و حجم محصول، با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این کار به صورت دستی یا به کمک ماشین‌آلات اتوماتیک قابل انجام است. اما در تمامی روش‌ها، به پلاستیک بسته‌بندی کششی نیاز است که به آن فیلم استرچ گفته می‌شود. 

فیلم استرچ که با نام سلفون صنعتی نیز در بازار شناخته می‌شود، به دلیل نیروی کشش و چسبندگی عالی، در صنایع بسیاری مانند غذایی، کشاورزی، مبلمان‌سازی، دارویی و... محبوب و پر فروش است. اگر هنوز آشنایی کافی با این محصول ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با شناخت کافی از انواع و کاربرد و روش خرید استرچ، بهترین محصول را انتخاب کنید؛ پس با ما همراه باشید.

images_1675150912.png

فیلم استرچ چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، فیلم استرچ نوعی پوشش محافظ است که دور تا دور محصولات پیچیده می‌شود و بار را محکم می‌کند. استرچ را در بسته بندی غذایی، پالت پیچی، کارهای خانگی، روکش کردن مبل، ارسال محصولات با کشتی و هواپیما و هر کسب و کاری که تولیداتش را به راه دور ارسال می‌کند، استفاده می‌کنند. این روکش‌ها، در واقع یک پلاستیک با قابلیت کشسان هستند که برای بسته‌بندی یک محصول استفاده می‌شوند.

پلاستیک استرچ در بازار با دو ماده اولیه تولید می‌شود: پلی اتیلن و پی وی سی. بهترین نوع استرچ پلی اتیلن است، زیرا علاوه بر شفافیت و کشش بالا، از فاکتورهای بهداشتی مناسب نیز برخوردار است و در نتیجه برای تمامی محصولات قابل استفاده می‌باشد. این سلفون صنعتی بر اساس روش استفاده به سه گروه اصلی تقسیم بندی می‌شود:

  • دستی

  • اتوماتیک یا ماشینی

  • نیمه اتوماتیک

مدل دستی حتی در کارهای خانگی نیز قابل استفاده است، کشش متوسطی دارد و به وسیله اپراتور و با دست دور پالت یا محصولات پیچیده می‌شود. نوع ماشینی با دستگاه‌های مخصوص اعمال می‌شود، کشش فوق العاده بالایی دارد و عموماً در کارخانه‌هایی با تولید بالا استفاده می‌شود. استرچ ماشینی باعث کاهش هزینه‌های نهایی و افزایش سرعت بسته بندی می‌شود.

فیلم‌های استرچ، شاید در نگاه اول شبیه همان پلاستیک‌هایی باشند که ما در آشپزخانه به عنوان بسته‌بندی و سلفون مواد غذایی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما این روکش‌های پلاستیکی، آنقدر محکم‌ هستند که می‌توانند از اجسام با ابعاد و حالات مختلف، محافظت کنند! به همین دلیل عرض‌ها، رنگ‌ها و درجه‌های متنوعی دارند تا برای همه محصولات شما قابل استفاده‌ باشند.

images_1675150943.png

روش تولید فیلم استرچ

این محصول به روش ریخته گری تولید می‌شود و کاملاً شفاف است و به کاربران اجازه می‌دهد داخل بسته‌بندی را مشاهده کنند. همچنین به راحتی از رول نایلون خارج شده و امکان تولید آنها به صورت دو طرف چسبدار نیز وجود دارد که به بسته‌بندی بهتر و امن‌تر محصولات کمک می‌کند. فیلم استرچ ریخته‌گری شده، با فناوری CAST تولید می‌گردد و برای بسته‌بندی صنعتی به صرفه است.

بررسی کاربردهای فیلم استرچ

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید این فیلم نقش مهمی در حفاظت از محصولات هنگام حمل و نقل و جابجایی در برابر آسیب های احتمالی دارد. به همین دلیل است که فیلم های استرچ‌ در محیط‌ها و صنایع مختلف استفاده شده و کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

۱. بسته بندی مواد غذایی

از جمله مهم‌ترین محصولاتی که نیاز به بسته‌بندی مناسب و مقاوم دارند، مواد غذایی هستند. از فیلم های استرچ‌ در این صنعت، به عنوان سلفون مواد غذایی استفاده می‌شود تا هم جابه‌جایی را آسان‌تر کند و هم از مواد غذایی به خوبی محافظت شود. استرچ غذایی برای بسته بندی مرغ، ماهی، گوشت، میوه و سبزیجات، کباب ترکی و... استفاده می‌شود.

۲. کاور مبلمان

مبلمان در فضاهای مختلف، از وسایل گران‌قیمت، حساس و شیک هستند که نیاز به مراقبت زیادی دارند. حفاظت از مبلمان در دو حالت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، نگهداری از مبل‌های تولید شده در کارگاه‌های مبل‌سازی و جلوگیری از خراش مبلمان و لوازم منزل هنگام اسباب کشی. استرچ از چوب و سایر بخش‌های این وسایل در برابر آسیب های احتمالی هنگام جابه‌جایی حفاظت می‌کند.

۳. پالت بند

فرایند پالت بندی یا همان بسته‌بندی محصولات در کارخانه و کارگاه، از دیگر کاربردهای فیلم استرچ‌ است که به این منظور، انواع مختلفی از نایلون‌های استرچ نیز تولید شده است. در واقع اصلی‌ترین کاربرد استرچ، پالت بندی است.

۴. سیلاژ علوفه

این پلاستیک در صنعت دامداری و کشاورزی نیز شناخته شده است. هنگام نگهداری از دام‌های مختلف، تغذیه آن‌ها مسئله‌ای بسیار مهم است که دامداران می‌بایست نهایت توجه را به آن داشته باشند. هر چقدر مواد غذایی دام‌ها کیفیت بالاتری داشته باشد، کیفیت محصولات دام نیز بالاتر خواهد رفت. برای نگهداری علوفه از استرچ استفاده می‌شود.

5. مالچ زمین

مالچ زمین یک تکنیک شناخته شده است که با مواد مختلفی انجام می‌شود. پلاستیک استرچ مالچ باعث کاهش علف‌های هرز می‌شود، از ریشه گیاهان مراقبت می‌کند، کشاورزی را آسان می‌سازد و باعث افزایش سرعت رشد محصولات نیز می‌شود. پلاستیک استرچ مشکی و رنگی در زمین‌های کشاورزی برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود.  

images_1675150985.png

هنگام خرید فیلم استرچ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب و خرید فیلم استرچ متناسب با نیاز ما، می‌تواند تاثیر زیادی در حفاظت از محصولات داشته باشد. به همین دلیل در نظر داشتن موارد زیر هنگام خرید این محصول، می‌تواند به شما برای داشتن انتخابی درست کمک کند.

  • تعداد لایه‌ها: هر چه تعداد لایه‌ها در فیلم استرچ بیشتر باشد، مقاومت کششی بیشتری خواهد داشت و می‌تواند برای اجسام بزرگ‌تر، سنگین‌تر یا تیزتر به کار رود. استرچ پوشان پلاستیک به طور کلی به صورت سه لایه تولید می‌شود اما شما می‌توانید مدل‌هایی با پنج و هفت لایه را نیز به صورت سفارشی خریداری کنید.

  • مقاومت در برابر اشعه یو وی: استفاده از نابلون‌هایی که در برابر اشعه خورشید مقاوم هستند برای محصولاتی که در زیر نور خورشید حمل و نگهداری می‌شوند، امری ضروری است.

  • مقدار کشش: کالاهای مختلف برای بسته‌بندی به نایلون‌هایی با خاصیت کشسانی خاص نیاز دارند. در این صورت می‌بایست به میزان کشش مورد نیاز توجه کرد.

  • وزن و ابعاد: توجه به ابعاد فیلم استرچ جهت بسته بندی محصولات با اندازه های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است تا بتواند به خوبی آنها را پوشش دهد. همچنین توجه به وزن رول استرچ جهت استفاده آسان توسط اپراتور نیز ضروری است.

  • شفافیت فیلم: هرچه فیلم استرچ شفاف‌تر باشد، محصول داخل بسته‌بندی بهتر دیده می‌شود. اما توجه کنید که برخی نایلون‌های شفاف، از مقاومت پایین‌تری نیز برخوردار هستند.

  • مواد اولیه: جنس فیلم استرچ و مواد اولیه به کار رفته در تولید آن، نقش مهمی در میزان شفافیت، مقاومت در برابر پارگی و ضخامت آن دارد.

  • میزان چسبندگی: هر چقدر چسبندگی استرچ بیشتر باشد، از مقاومت بهتری برخوردار است و نگهدارنده مناسب‌تری برای پالت است.

سخن پایانی

استفاده از بسته‌بندی مناسب برای محصولات مختلف، از جمله مراحل مهم در تولید آن‌هاست. اطلاع از انواع فیلم های استرچ‌، کاربردهای آن‌ها و نکات مهم برای خرید نایلون استرچ، می‌تواند به شما برای خریدی درست و به‌صرفه کمک کند. برای خرید و بررسی بیشتر این محصول به سایت پوشان پلاستیک مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.