همه آن چیزی که باید در رابطه با انواع نبشی بدانید

 اگر می خواهید که با این محصول فولادی بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در ادامه همه آن چیزی که باید در رابطه با نبشی و انواع آن و کاربرد هر یک از آن ها بدانید را برای شما عزیزان به طور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد.

نبشی چیست و چه تاریخچه ای دارد؟

ما در بخش ابتدایی مطلب بیان کردیم که نبشی، یک پروفیل فولادی می باشد که شکل ظاهری آن همچون L انگلیسی است. اما، ما به یک نحوه دیگر می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که نبشی یک مقطع فولادی با سطح عمودی و افقی می باشد که به هر کدام از این سطح ها، بال گفته می شود. زاویه بین این بال ها، معمولا ۹۰ درجه می باشند که در این صورت آن را با حروف انگلیسی L می شناسند. اما اگر زاویه بین این دو بال ۹۰ درجه نباشد و زاویه ای بیشتر و یا کمتر داشته باشد، آن با حروف انگلیسی V می شناسند.

گاهی اوقات این بال ها با هم مساوی بوده و گاهی دیگر با یکدیگر نامساوی هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که هر چه میزان ضخامت این بال ها بیشتر بوده و بزرگ تر باشند، وزن نهایی نبشی نیز سنگین تر خواهد شد. اما، به یاد داشته باشید که فرقی نمی کند بال های یک نبشی مساوی باشند یا نامساوی و یا وزن آن سبک باشد یا سنگین، در هر صورت، این محصولات دارای مقاومت و استحکام زیادی می باشند.

پس از به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، اغلب کشورها به فکر ساخت و ساز با چوب افتادن که این نوع ساخت و سازها مقاومت بسیار کمی در برابر عوامل مختلف داشت. به همین جهت، افراد به فکر استفاده از ابزارهای دیگری برای ساخت و ساز افتادند که آهن آلات یکی از بهترین آن ها بود. در واقع، افراد در ابتدا از آهن، آلومینیوم و .... استفاده می کردند که با گذشت زمان این ابزارها نیز برایشان کافی نبودند و نتوانستند نیازهایشان را رفع نمایند.

همین امر موجب شد تا افراد ابزار دیگری به نام نبشی را ساخته و مورد استفاده قرار دهند. از آن روز تا به امروز، کارخانه های بسیاری در کشورهای مختلف، درصدد تولید نبشی بوده و روزانه میزان زیادی از این مقطع فولادی را تولید کرده و به فروش می رسانند. اما، قیمت نبشی در هر یک از این کارخانه ها با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند.

انواع نبشی کدامند؟

انواع نبشی کدامند؟

هم اکنون که به طور کامل با نبشی و تاریخچه تولید آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که انواع نبشی کدامند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که نبشی ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها از نظر جنس، شکل ظاهری، روش تولید و ... با هم فرق دارند. در واقع، هر یک از نبشی ها از نظر موارد بیان شده، در یک دسته بندی قرار می گیرند که مهم ترین دسته بندی های انواع نبشی ها، شامل موارد زیر می باشند:

دسته بندی انواع نبشی از نظر روش تولید

یکی از مهم ترین دسته بندی انواع نبشی، مربوط به نحوه تولید آن ها می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که نبشی ها به طور کلی از طریق دو روش ساخته می شوند که روش اول مربوط به نوع پرسی و روش دوم مربوط به نوع فابریک می باشد. در روش اول، ورق های فولادی را خم کرده و با عملیات فرم دهی، آن ها را به نبشی تبدیل می کنند. اما، در روش دوم از قالب های مخصوصی برای ساخت نبشی استفاده می کنند. در واقع، در این روش نوردها را در یک کوره قرار داده و ذوب می کنند و سپس، آن ها را در قالب های مخصوص می ریزند. در نهایت، این نوردها در طی عملیاتی تبدیل به انواع نبشی در سایزها و ابعاد  مختلف می شوند.

دسته بندی انواع نبشی از نظر جنس

همه ما می دانیم که تمامی محصولات آهنی و فولادی به جز ماده اولیه و اصلی، از فلزات دیگری نیز تولید می شوند. نبشی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تولید آن به جز فولاد از آلیاژهای دیگری نیز استفاده می کنند. این اتفاق، منجر می شود تا جنس هر یک از آن ها با هم فرق داشته باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که به طور کلی نبشی ها از نظر جنس دارای تعداد زیادی می باشند که برخی از مهم ترین و پر فروش ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • نبشی از جنس فولاد: نبشی فولادی همان گونه که از نامش مشخص است با فولاد ساخته شده است و نسبت به سایر نبشی ها، استحکام و مقاومت بیشتری دارد. علاوه بر این، نبشی فولاد، نسبت به نبشی گالوانیزه، نبشی استیل و .... کاربرد گسترده تری دارد.

  • نبشی از جنس گالوانیزه: اغلب افراد فکر می کنند که نبشی گالوانیزه همان نوع فولادی می باشد که این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، پوشش این دو محصول با هم فرق دارد. در واقع، نبشی های فولادی را با کمک یک پوشش از جنس گالوانیزه می پوشانند که این پوشش سبب افزایش مقاومت می شود. علاوه بر این، نبشی گالوانیزه در برابر رطوبت نیز مقاوم بوده و آسیبی نمی بیند.

  • نبشی از جنس استیل: علاوه بر دو مورد پیشین، نبشی از جنس استیل نیز تولید شده و روانه بازار می شود. البته، بسیاری از افراد این محصول را با نام نبشی ضدزنگ می شناسند که دلیل نام گذاری آن عدم آسیب پذیری در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف می باشد.

دسته بندی انواع نبشی از نظر شکل ظاهری

ما در بخش های پیشین مطلب خدمت شما عزیزان بیان کردیم که نبشی ها علاوه بر جنس و روش تولید، از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. به یاد داشته باشید که به طور کلی نبشی ها از نظر شکل ظاهری به دو دستی بال مساوی و یا بال نامساوی تقسیم می شوند. به نبشی بال مساوی نبشی عمودی نیز گفته می شود که زاویه بین دو بال آن 90 درجه می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که اندازه و ضخامت بال های این نبشی ها کاملا با یکدیگر مساوی و هم اندازه می باشند.

اما، زمانی که زاویه بین هر دو بال بیشتر و یا کمتر از 90 درجه باشد، به آن نبشی بال نامساوی یا نبشی با شکل V گفته می شود. فراموش نکنید که نبشی با بال نامساوی اندازه و ضخامت بال های آن ها با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند که همین امر نیز سبب شده تا قیمت آن ها با هم فرق کنند. البته، تعداد زیادی از افراد این را می دانند که قیمت انواع نبشی بال مساوی و بال نامساوی همانند قیمت پروفیل های مختلف، با هم فرق دارند.

کاربرد و موارد استفاده از نبشی

ویژگی هایی بسیار زیاد و منحصر به فردی که انواع نبشی ها دارند همگی سبب شده اند تا از این محصولات فولادی در صنعت های مختلف، به طور گسترده استفاده شود. اما، به خاطر تنوع نبشی ها، هر یک از آن ها کاربرد گسترده ای دارند که تعدادی از مهم ترین موارد استفاده و کاربرد نبشی ها، به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از نبشی ها در دیوارهای داخلی ساختمان

  • کاربرد نبشی ها در بخش های بیرونی و نمای ساختمان

  • استفاده از نبشی ها ستون های ساختمان

  • کاربرد نبشی ها برای متصل کردن اجزای ساختمان به یکدیگر

  • استفاده از نبشی ها برای پشتیبانی از تیرهای ساختمان

  • استفاده از نبشی ها در صنعت کشتی سازی و برای ساختن کشتی

  • کاربرد نبشی ها برای ساختن دیگ های بخار صنعتی

  • استفاده از نبشی ها در ساختن وسیله های نقلیه مختلف

  • کاربرد نبشی ها برای ساختن و یا تعمیر کردن سوله ها

  • کاربرد نبشی ها در ساختن مبل های فلزی و شهری

خلاصه مطلب

ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با نبشی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که نبشی ها انواع مختلفی دارند لذا، قیمت آن ها نیز با هم متفاوت می باشند. لذا، پیش از خرید حتما به نوع مورد نظر خود و قیمت مدنظرتان توجه کرده و سپس برای خرید اقدام کنید. برای داشتن خریدی مقرون به صرفه می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. از این طریق می توانید هم از قیمت انواع این محصولات و هم از قیمت ناودانی شرکت فولاد فیدار مطلع شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.