مراحل ساخت سردخانه صنعتی | آموزش گام به گام

این فناوری حتی در حوزه الکترونیک با تکنولوژی بالا و صنعت پتروشیمی نیز، استفاده می‌شود؛ زیرا واکنش‌های شیمیایی و فلزات، به تغییرات دما، حساس هستند. برای آشنایی با مراحل ساخت سردخانه صنعتی، در ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

سردخانه صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

سردخانه صنعتی، به بخشی از زنجیره تأمین جهانی اشاره دارد که برای محصولات و موادی که نیاز به کنترل دما دارند، به کار می‌رود. سردخانه‌های صنعتی، معمولاً برای عملیات تنظیم دما و رطوبت متناسب با انواع محصولات، مانند گوشت، لبنیات، کالاهای منجمد، داروها و... مناسب هستند.

هدف از نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی در سردخانه صنعتی، حفظ سلامت و تازگی محصولات، برای مدت طولانی‌تر است. دمای سردخانه صنعتی، همیشه باید تحت کنترل باشد و تغییر آن بیش از حد نباشد؛ چرا که افزایش دما، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری زنده بمانند و همین امر، باعث فساد زود‌هنگام مواد غذایی می‌شود.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که مراحل ساخت سردخانه صنعتی، امری پیچیده است و باید توسط متخصصان حرفه‌ای انجام شود.

اجزای فنی یک سردخانه صنعتی کدامند؟

پیش از اینکه با مراحل ساخت سردخانه صنعتی آشنا شوید، بهتر است اطلاعات دقیقی نسبت به اجزای فنی آن، داشته باشید تا در زمان ساخت سردخانه، اجزای مختلف را بشناسید و آن‌ها را به‌درستی، به کار ببرید.

برخی از اجزای فنی سردخانه صنعتی، شامل موارد زیر است:

اواپراتور سردخانه صنعتی

قسمت اواپراتور در سردخانه صنعتی، به‌صورت تبرید عمل کرده و مایعات موجود در سردخانه را در طی فرایندی، تبدیل به گاز می‌کند. اواپراتور، قطعه‌ای است که در آن، گاز خنک‌کننده در دمای کمتر از دمای محیط به جوش آمده و گرما را پیرامون اواپراتور و مواد درون سردخانه، به خود جذب می‌کند. این قسمت، در سردخانه‌های صنعتی، نقش مهمی را ایفا می‌کند و در صورت بروز هر مشکلی برای آن، عملکرد سردخانه صنعتی مختل می‌شود.

کندانسور سردخانه صنعتی

سیستم کندانسور در سردخانه صنعتی نیز، یکی از بخش‌های مهم در طی فرایند ایجاد سرمایش است. در طول فرایند عملکرد آن، گرمای خارج شده توسط اواپراتور مبرد و گرمای اضافه شده در طول فرایند کندانس، از کندانسور خارج می‌شود؛ بنابراین، مبرد مایع، دوباره فشرده و منبسط می‌شود.

کمپرسور

کمپرسور‌های تبرید، یکی از اجزای اصلی سیستم‌های سردخانه صنعتی هستند. کمپرسور، وظایف متعددی از جمله: نگهداری دقیق دما در دمای پایین و نگه‌داشتن محصولات، به‌صورت تازه را بر عهده دارد. کمپرسور‌ها، با ایجاد دمای انجماد در مواد غذایی نیز، نقش مؤثری در نگهداری محصولات منجمد دارد.

شیر انبساط

شیر انبساط ترموستاتیک، در سیستم سردخانه، به‌عنوان یک نوع دریچه گاز عمل کرده و یکی از چهار جزء ضروری سیکل تبرید است. شیر انبساط، باعث می‌شود که مایع خنک‌کننده، جریان پیدا کند و فشار را کاهش دهد. این عمل، به نوبه خود دمای مبرد را کاهش داده و به آن اجازه می‌دهد تا گرمای سردخانه را از طریق اواپراتور جذب کند.

صفر تا صد مراحل ساخت سردخانه صنعتی

بررسی مراحل ساخت سردخانه صنعتی

زنجیره تامین و نگهداری کالاهای فاسدشدنی، به دلیل افزایش تقاضا و رقابت به‌سرعت در حال تغییر است. اما هزینه خرید سردخانه صنعتی، بسیار بالاست. از همین رو، بسیاری از تولیدکنندگان اغلب به فکر راه‌اندازی یک سردخانه صنعتی هستند. برای شروع مراحل ساخت سردخانه صنعتی، کافی است نکات زیر را در نظر بگیرید:

مروری بر عناصر طراحی

هنگام برنامه‌ریزی برای مراحل ساخت سردخانه صنعتی، چندین عنصر طراحی، وارد عمل می‌شوند. همه این عوامل، بر عملکرد نهایی تأثیر می‌گذارند پس باید به‌درستی انجام شوند.

سقف و عایق سردخانه

سردخانه‌های صنعتی، باید مجهز به پنل‌های عایق و آب‌بندی مناسب باشند. کف، سقف و دیواره‌ها باید به‌اندازه کافی ضخیم در نظر گرفته شوند. همچنین، باید با مواد بازتابنده‌ای پوشانده شوند که اشعه خورشید را منعکس می‌کنند.

نصب سقف‌های کاذب

نصب سقف‌های کاذب نیز، یکی از مراحل ساخت سردخانه صنعتی است. سقف‌های کاذب، باید در مکان‌های استراتژیک و نزدیک به نقاط زهکشی، نصب شوند که بتوانند از تجمع آب، جلوگیری کنند. همچنین این سقف‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند، بار نصب سردخانه را تحمل کنند.

بررسی گردش هوا

باید به این نکته توجه کنید که اواپراتورها باید در موقعیت‌های مناسب برای کاهش جریان هوا و محدودکردن تشکیل برفک، نصب شوند. فن‌های خنک‌کننده نیز، باید طوری عمل کنند که  محصولات را خنک نگه دارند.

ساخت سیستم کف سردخانه

قسمت کف سردخانه، یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سردخانه صنعتی است و باید، نهایت دقت و تمرکز را به خرج دهید. کف سردخانه، باید بتنی، کاملاً تراز و صاف باشد. می‌توانید برای ساخت کف سردخانه، از یونولیت و ساندویچ پنل نیز، استفاده کنید.

نصب درب و اواپراتور

در مرحله بعد، درب‌های سردخانه را به‌صورت تراز، نصب کنید تا جریان هوا از آن، به داخل سردخانه عبور نداشته باشد. برای این کار، می‌توانید از نوار‌های درزگیر و عایق‌بندی نیز، استفاده کنید. سپس، اواپراتور را روی سوراخ‌هایی که در سقف ایجاد کرده‌اید، نصب کنید. در پایان، چسب‌کاری سردخانه را انجام داده و اجزای جانبی را نصب کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قصد خرید سردخانه‌های صنعتی را دارید، پس از مطالعه مقاله مراحل ساخت سردخانه صنعتی، می‌توانید با مراجعه به سایت معتبر بازرگانی گرام، خرید خود را به‌سادگی انجام دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.