«پخش»: پخش البرز در خصوص درخواست افزایش سرمایه دومرحله‌‌‌ای به شرح زیر اقدام کرده است: مرحله اول مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان از محل سود انباشته و مرحله دوم ۱۴۰میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده خواهد بود.

«غدام»: شرکت خوراک‌دام‌ پارس اعلام کرد، این شرکت معاملات زیر را برای فروش محصولات خود به انجام رسانده است. مبلغ معاملات با شرکت مجتمع گوشت مرغ ماهان، ۸میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان، شرکت مرغ اجداد زربال، ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان، مرغداری نوبهار ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان، مرغداری سفیدبال ۲میلیارد تومان و تعاونی شماره ۳مرغداران ایوان ۲میلیارد تومان بوده است.

«شلیا»: شرکت مواد ویژه لیا از توقف بخشی از فعالیت‌‌‌های خود به دلیل افت فشار گاز خبر داد. پیرو اعلام اداره گاز استان قزوین در خصوص کاهش مصرف گاز صنایع در فصل زمستان به استحضار می‌‌‌رساند، حسب کمبود، میزان تخصیص گاز ۵۰درصد کاهش یافته و این شرکت ناچار به خاموش‌‌‌کردن خط تولید تیشو از تاریخ ۰۱/ ۱۰/ ۱۴۰۱ شده است. لازم به ذکر است که با توجه به موجودی محدود LPG و انباشت درخواست‌‌‌های شرکت‌های منطقه به‌منظور تامین LPG به‌عنوان سوخت دوم، تهیه سوخت دوم را به چالشی سخت‌‌‌تر از افزایش میزان گاز تبدیل کرده است. چنانچه تامین LPG برای جایگزینی گاز میسر شود یا محدویت اعمال‌شده به ۳۰درصد کاهش یابد، در ایام کمبود گاز کوره قابل بهره‌‌‌وری است؛ اما چنانچه میسر نشود به‌منظور جلوگیری از آسیب‌‌‌ ناگهانی در کوره به‌ناچار خط تولید الیاف شیشه Standby خواهد شد. همچنین این شرکت در خصوص صورت‌های مالی اخیر خود در سامانه کدال توضیحات زیر را منتشر کرد.

در مورد تغییرات نرخ فروش محصولات باید توجه کرد که نرخ فروش کل در سال منتهی به مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه حدود ۳۴‌درصد بوده که این افزایش نرخ به‌مرور رخ داده است. تغییرات نرخ فروش ماهانه نیز همواره کمتر از ۵‌درصد بوده است.

افزایش هزینه‌‌‌های عمومی و اداری به دلیل بررسی و عدم‌پذیرش هزینه مالیات سال‌های قبل بوده که در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده تجدید ارائه صورت پذیرفته بود؛ ولی در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده به سرفصل مذکور منتقل شد.

افزایش حساب‌‌‌های دریافتنی و پرداختنی و پیش‌‌‌دریافت‌‌‌ها مربوط به تغییر طبقه‌‌‌بندی‌‌‌های صورت‌گرفته بابت ماهیت مانده حساب مشتریان و تامین‌کننده بوده که در فرآیند حسابرسی مطرح و در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده اصلاح شد. به صورت کلی در سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته شرایط جدیدی بر ساختار تولید یا فروش شرکت حاکم بوده است. در این دوره هزینه مواد مستقیم ۵درصد و دستمزد مستقیم ۴۲درصد افزایش داشته و سربار ساخت ۱۴‌درصد کاهش یافته است که در نتیجه موجب افزایش ۵/ ۳درصدی بهای تولید شده است. این در حالی است که در این دوره مالی میزان فروش حدود ۴۴‌درصد کاهش یافته و به‌طور کلی عواملی باعث شده است تا بهای تمام‌‌‌شده افزایش یابد؛ ولی درآمد متناسب با آن رشد نکرده است.

برخی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر این امر به شرح ذیل هستند:

افزایش نرخ حقوق و دستمزد: در دوره مالی ۱۴۰۱ افزایش نرخ حقوق و دستمزد بسیار قابل‌توجه بوده است. برای نمونه نرخ حقوق پایه در سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۷درصدی همراه بوده است. علاوه بر این بخش قابل‌توجهی از پرسنل عملیاتی به صورت شیفتی فعالیت دارند و افزایش نرخ حقوق و دستمزد اثرات زیادی بر مبلغ پرداختی به آنها دارد. در نتیجه افزایش ۴۲درصدی در بخش دستمزد مستقیم در دوره مالی ۱۴۰۱ نسبت به دوره گذشته رخ داده است.