فعالان حوزه فینتک، هم‌بنیان‌گذاران برخی استارتاپ‌ها و فعالان حوزه بانکی کشور در رویداد «نوبت وندار» گرد هم آمدند تا پس از معرفی جامع سرویس دایرکت دبیت (Direct Debit) یا همان برداشت خودکار در یک پنل تخصصی به بررسی این امکان بپردازند.

این پنل تخصصی، «مهدی عبادی» هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت وندار، «آیدین گل‌پروری» مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره‌ نماوا، «نیما نامداری» مدیرعامل کارنامه، به میزبانی «رضا قربانی» رییس کمیسیون فینتک نصر تهران برگزار شد.

در این برنامه، کارشناسان پتانسیل‎ها و چالش‌های پیشِ‌روی سرویس برداشت خودکار را به عنوان یکی از راهکارهای کارآمد برای تجارت دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین به بحث و بررسی گذاشتند.

رضا قربانی، رییس کمیسیون فینتک نصر تهران که در رویداد وندار، مدیر پنل تخصصی «برداشت خودکار» بود، با بیان این مطلب که فضای استارتاپی در حال تجربه فصل تازه‌ فینتکی است، گفت: «جریان فینتک از حدود هشت نه سال پیش در ایران آغاز شده است. در سال‌های نخست دغدغه ما این بود که بگوییم فینتک معادل صنعت پرداخت یا پرداخت نیست. اما امروز خوشحالیم که فینتک از صنعت پرداخت فراتر رفته است.»

او با اشاره به رشد روزافزون تعداد استارتاپ‌هایی که در این حوزه متولد شده‌اند، تصریح کرد: «فضای کسب‌وکاری فینتک، در حال گسترش است؛ یعنی امروز فضای استارتاپی داریم که در دل فینتک شکل گرفته و رشد کرده است.»

  • عبادی: برداشت خودکار، تراکنش‌های موفق را افزایش می‌دهد

_MHM6106

مهدی عبادی، هم‌بنیان‌گذار وندار در پاسخ به این پرسش قربانی که چرا وندار به این نتیجه رسید که برداشت خودکار، می‌تواند تغییردهنده بازی در صنعت پرداخت باشد، گفت: «مطالعات نشان داده است که اگر شیوه‌های متعدد پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین در دسترس مشتریان باشد، نرخ مشارکت کاربران بالاتر خواهد رفت. از سال 1384 که فروشگاه‌های آنلاین، فعال شدند تا مدتی پیش، درگاه بانکی تنها شیوه پرداخت بود. یعنی کاربر به سایت مراجعه می‌کرد و گزینه پرداخت اینترنتی را انتخاب کرده و پرداخت می‌کرد.»

عبادی افزود: «ما در وندار از همان ابتدا ‌می‌دانستیم که این شیوه پرداخت به تنهایی پاسخگوی کسب‌وکارها نخواهد بود. به دنبال راهکارهای بیشتری برای کسب‌وکارها بودیم تا بتوانیم در نهایت تعداد تراکنش‌های موفق را افزایش دهیم.»

مدیرعامل وندار، درباره اهمیت دسترسی کاربران به سرویس‌های مداوم در بهبود تجربه کاربری، گفت: «ممکن است سرویسی دریافت کنیم که تداوم این اشتراک خیلی در زندگی‌مان حیاتی نباشد، اما گاهی تداوم برخی سرویس‌ها، به شدت حیاتی است. مثلا قطعی اینترنت خانه شما، برای دو یا سه ساعت هم ممکن است چالش‌هایی برای‌تان ایجاد کند.»

او با تاکید بر اینکه سرویس برداشت خودکار، به زودی جای خود را در زندگی کاربران ایرانی باز خواهد کرد، گفت: «بر خلاف تصور ما، همین امروز هم در دنیا، مشترکان سرویس‌هایی مانند نتفلیکس (سرویس‌های غیر حیاتی) ترجیح می‌دهد که درگیر تمدید اشتراک خود نباشند. طبیعتا به زودی چنین رویکردی را در ایران هم خواهیم داشت.»

عبادی با یادآوری گسترش استفاده از اینترنت اشیاء، افزود: «به خصوص هنگامی که وارد حوزه IoT یا اینترنت اشیاء می‌شویم که درگاه پرداخت در آن هیچ کارکردی ندارد، نقش برداشت خودکار بیشتر هم می‌شود.» 

عبادی، از درآمد پیش‎بینی‌پذیر برای کسب‌وکارهای آنلاین به عنوان یکی از مزیت‌های این سرویس وندار یاد کرد و گفت: «دایرکت دبیت به کسب‌وکارها کمک می‌کند از نظر مالی پیش‌بینی‌پذیر بشوند. یعنی ما می‌دانیم این تعداد کاربر قرار است تا هشت ماه به ما اشتراک پرداخت کنند. این موضوع کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار بتواند پیش‌بینی درآمدی داشته باشد.»

_MHM6019

  • نیما نامداری: برداشت خودکار، آینده کسب‌وکارهای آنلاین را متحول می‌کند

نیما نامداری، مدیرعامل اپلیکیشن کارنامه، با یادآوری این مطلب که برداشت خودکار می‌تواند آینده کسب‌وکارهای آنلاین را متحول کند، گفت: «این شیوه جدید پرداخت، می‌تواند تغییر دهنده کسب‌و‌کارها باشد. برداشت خودکار در دنیا با سرویس‌های اشتراکی گره خورده است.»

نامداری افزود: «سال‌ها و دهه‌ها مردم عادت داشتند برای دریافت یک سرویس، به محلی مراجعه کنند و مبلغی پرداخت کنند، اما حدود 40 تا 50 سال است که مدل‌های اشتراکی در دنیا به راه افتاده و اساسا برداشت خودکار کاری کرده است که سرویس‌های اشتراکی تغییر کنند.»

او در تشریح ارتباط کاربران، کسب‌وکارهای آنلاین و سرویس برداشت خودکار، گفت: «سرویس اشتراکی با برداشت خودکار، یعنی یک فرد به کسب‌و‌کاری تعهد بدهد تا با یک نظم مشخص، در یک دوره زمانی مشخص که معمولا دوازده ماه است، پرداختی را به صورت خودکار انجام بدهد.»

هم‌بنیان‌گذار بلوط افزود: «گاهی این مبلغ ثابت است، مثلا شما حق اشتراک فیلیمو و نماوا را پرداخت می‌کنید. اما در مواردی، مبلغ متغیر و زمان ثابت است؛  مثل زمانی که برای پرداخت قبض آب و برق و تلفن اجازه برداشت خودکار می‌دهید. در مواردی، هم زمان و هم مبلغ متغیر هستند که بیشتر درباره وسایل مصرفی اتفاق می‌افتد.»

او درباره تاثیر سرویس برداشت خودکار بر کسب‌و‌کارها گفت: «بسیاری فکر می‌کنند چیزی که باعث رشد نتفلیکس شد، استریم کردن ویدیو بود؛ در حالیکه نخستین جهش نتفلیکس برای رشد زمانی بود که تصمیم گرفت برای DVDها، سرویس اشتراکی ارایه بدهد.»

نامداری تاکید کرد: «همه مدل‌های اشتراکی فقط در صورتی می‌توانند در کشوری رایج باشند که امکان برداشت خودکار وجود داشته باشد. فقدان این سرویس، یکی از مدل‌های کسب‌و‌کار را در ایران با سختی مواجه کرده است.»

او با بیان آماری از تاثیر برداشت خودکار بر کسب‌وکارهای اشتراکی در آمریکای شمالی، گفت: «اکنون 50 درصد کسانی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند، حداقل در یکی از سرویس‌ها، پرداخت اشتراکی انجام می‌دهند که از این تعداد 15 درصدشان برای کالا است. یعنی اشتراک‌ها، محدود به سرویس نیست.»

نامداری تصریح کرد: «در این فضا، رشد کسب‌و‌کارهایی که بر مبنای اشتراک شکل گرفته‌اند، در چند سال اخیر 18.2 درصد بوده است؛ در حالیکه رشد سالانه 500 شرکت بزرگ بورس آمریکا، تنها 3.4 درصد بوده است. اما متاسفانه ما در ایران چنین چشم‌اندازی برای سرویس‌های اشتراکی نداشتیم، چون سرویس برداشت خودکار نداشتیم.» 

نیما نامداری درباره استقبال کاربران بلوط، از این امکان، گفت: «در اپلیکیشن بلوط پیش‌بینی کرده بودیم که کمتر از هزار کاربر از برداشت خودکار استفاده کنند. در یک بازه زمانی چهار پنج ماهه به حدود چند ده هزار کاربر رسیدیم که چند هزار نفر آن‌ها، برداشت خودکار مداوم و موفق داشتند.»

  • گل پروری: کسب‌و‌کار اشتراکی نیازمند برداشت خودکار است

_MHM6297

آیدین گل‌پروری، مدیر اجرایی نماوا هم در این پنل تخصصی به بیان تجربه‌ نماوا در استفاده از سرویس برداشت خودکار وندار پرداخت و گفت: «نماوا، نخستین سرویسی بود که برداشت خودکار را با وندار به راه انداخت. تا پیش از آن، ارائه سرویس بر اساس پرداخت درگاه بانک انجام می‌شد.»

او درباره اهمیت دسترسی به سرویس برداشت خودکار برای بالا بردن میزان تراکنش‎های موفق نماوا، گفت: «ما از حدود چهار سال پیش به دنبال این سرویس بودیم و می‌دانستیم کسب‌و‌کار اشتراکی نیازمند برداشت خودکار است. اکنون کمتر از 10 درصد اشتراک نماوا روی دایرکت دبیت است.»

با این حال به گفته گل‌پروری، نرخ ماندگاری کاربران در دو شیوه پرداخت، تفاوت چشم‌گیری دارد: «نرخ نگهداشت مشتری یا طول عمر مشتری کاربرانی که از سرویس دایرکت دبیت استفاده می‌کنند، در یک بازه زمانی یک ساله، نزدیک به هشت ماه است. یعنی ما می‌توانم بدانیم که در یک قرار داد یک ساله، این کاربر هشت ماه در سرویس ما خواهد ماند، بدون آنکه نیاز باشد هربار کاربر به سمت درگاه پرداخت برود.»

مدیر اجرایی نماوا، با بیان این مطلب که نماوا امیدوار است تا سال آینده نرخ مشترکانی که از سرویس برداشت خودکار استفاده می‌کنند از ده درصد به 25 تا 30 افزایش پیدا کند، گفت: ««هنوز تعداد بسیار زیادی از بانک‌های بزرگ، برای تراکنش برداشت خودکار، در دسترس کاربران نیستند. بیشترین تراکنش ما بر روی بانک ملت انجام می‌شود. برای جذب کاربران بیشتر، تعداد بانک‌ها هم باید بیشتر باشد.»

آیدین گل‌پروری افزود: «تجربه کاربری سرویس وندار هم باید بهتر بشود. هنوز دشواری‌هایی برای مشتری وجود دارد. فکر می‌کنم باید تجربه کاربری اصلاح بشود. باید کمک کنیم فرهنگ دایرکت دبیت و سهولت استفاده از آن جا بیوفتد. امیدوارم بتوانیم تا پایان امسال یک چهارم مشتریان نماوا را روی دایرکت دبیت داشته باشیم.»

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.