7 راز برای اینکه فرش شما جدید و نو به نظر برسد

 یکی از دلایلی که مردم فرش را دوست دارند، علاوه بر گرمی و نرمی آن، این است که نسبت به کفپوش‌های سطح سخت به نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارد.

جاروبرقی مکرر و شستشوی گاه به گاه عمیق معمولاً تمام آن چیزی است که برای نو و تازه به نظر رسیدن فرش لازم است. بهتر است تا بهترین روش پاک کردن لکه‌های سخت را بشناسید تا در مواقع نیاز به راحتی فرش را از لکه‌ها پاک کنید. 

۱. شستشوی فرش 

مهمترین کاری که باید برای نو نگه داشتن فرش‌ها انجام دهیم جلوگیری از کهنه شدن لکه‌های فرش است. اگر مدت زمان زیادی از خرید فرشتان گذشته و تابه حال آن را نشسته‌اید زمان آن است که نگران باقی ماندن دائمی لکه‌های سیاه روی فرش خود باشید. خدمات قالیشویی و فرش شویی آنلاین می‌تواند این لکه‌های قدیمی را به شرط روغنی نبودن به طور کامل پاک کند اما بهترین کار برای نو نگه داشتن فرش‌ها شستشوی دائمی آن خواهد بود. مخصوصا فرش‌های دستبافت و گل ابریشمی باید دائم تمیز شوند تا لکه‌ها به داخل تار و پود آن نفوذ نکنند. 

۲. کرم اصلاح را امتحان کنید

بهترین پاک کننده فرش برای لکه‌های مختلف باور کنید یا نه، کرم اصلاح معمولی است. این محصول تقریباً هر نوع لکه‌ای را از بین می‌برد. کرم اصلاح را مستقیماً روی لکه بمالید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند. پس از سفت شدن کرم اصلاح، آن را با یک پارچه سفید خشک پاک کنید. کار را با اسپری کردن محلول با مخلوط سرکه سفید و آب به پایان برسانید و سپس محلول را با یک پارچه پاک کنید. آب و سرکه را به میزان مساوی درون ظرف اسپری بریزید تا آسیبی به فرش وارد نشود. 

۳. دوبار در سال خانه تکانی کنید   

خانه تکانی

جدا از رسم خانه تکانی برای عید نوروز سعی کنید تا یکبار دیگر در سال این کار را تکرار کنید. شستشوی عمیق فرش‌ها و سایر لوازم منزل باعث می‌شود خانه شما مرتب و تمیز بماند و لکه‌ها عمیق نشوند. مبل‌ها را فراموش نکنید و حتما از خدمات مبل شویی و خشکشویی مبلمان در منزل برای شستن و خشک کردن مبل‌ها کمک بگیرید.

مبلشویی در کمترین زمان مبل‌ها را شسته و خشک می‌کند. زمانی که نیاز به استفاده از لوازم منزل دارید و وقت زیادی برای شستشو ندارید این خدمات بهترین و بیشترین کارایی خود را نشان می‌دهند. پرده‌ها، رومیزی و تمامی ظروف را بشویید و از نهادینه شدن لکه‌ها پیشگیری کنید. 

4. برای چربی ها از مایع ظرف شویی کمک بگیرید 

از سخت‌ترین لکه‌هایی که روی فرش ماندگار است لکه¬های چربی است که با روش‌های خاصی از بین می‌رود. چند قطره مایع ظرف شویی را در یک فنجان آب گرم بریزید. محلول را به آرامی مخلوط کنید تا مایع به خوبی مخلوط و حل شود.

محلول را در یک بطری اسپری بریزید و لکه چرب را خیس کنید. سپس آن را با یک پارچه سفید یا حوله پاک کنید. بسته به اندازه و مدت زمانی که لکه روی فرش باقی مانده، ممکن است لازم باشد این روش را چندین بار تکرار کنید. 

5. پاک کردن لکه آدامس 

لکه‌های آدامس روی فرش آزاردهنده هستند. اگر زمانی که در خیابان هستید اتفاقی آدامسی به زیر کفش بچسبد احتمالا به زودی کنده می‌شود اما اگر این اتفاق روی فرش تکرار شود احتمالا بسیار زیاد آزاردهنده خواهد بود. نگران نباشید! پاک کردن آن چندان سخت نیست. چند تکه یخ را بردارید و آنها را به مدت 30 تا 45 ثانیه روی آدامس فشار دهید.

هنگامی که آدامس منجمد شد، از یک قاشق برای بلند کردن آن استفاده کنید، سپس با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز رشته‌های فرش را تا حد امکان نزدیک به آدامس ببرید. اگر فقط مقدار کمی از فرش را برش دهید، لکه غیرقابل تشخیص خواهد بود. 

6. پاک کردن موم شمع از روی فرش 

نظافت فرش

سوزاندن شمع‌ها در خانه می‌تواند منجر به چکیدن موم روی فرش شود، موم روی فرش به سرعت خشک می‌شود و در الیاف فرو می‌رود. تلاش کنید که موم را به حالت نیمه مایع برگردانید تا آن را از بین ببرید. یک پارچه سفید را روی اتوی لباس گرم قرار دهید. سپس اتو را روی موم قرار دهید تا ذوب شود. موم نرم شده را با یک چاقو یا شانه خراش دهید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا تمامی ذرات موم به راحتی برداشته شوند. 

7. برای پاک کردن خون از پراکسید هیدروژن استفاده کنید  

لکه خون ماندگاری بالایی دارد و پس از خشک شدن به راحتی پاک نمی‌شود. این لکه‌ها به تار و پود فرش نفوذ خواهند کرد. اما با بریدن انگشت و ریختن چند قطره خون روی فرش به این معنی نیست که هرگز پاک نخواهد شد. شما باید با سرعت بیشتری این خون را پاک کنید تا به طور کامل از بین برود.

از آب سرد کمک بگیرید و یک پارچه را نم دارید کنید و به آرامی خون را پاک کنید. می‌توانید از یک قاشق کمک بگیرید تا خون را خارج کنید. برای از بین بردن خون باقیمانده، پراکسید هیدروژن را مستقیماً روی لکه بمالید. محلول بلافاصله پس از تماس با خون شروع به کف کردن می‌کند، بنابراین تعجب نکنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس پراکسید هیدروژن و خون باقی مانده را با یک پارچه نخی سفید یا حوله پاک کنید. 

با دانستن و شناختن لکه‌های سخت و روش‌های پاک کردن آن می‌توانید تمامی لکه‌های به ظاهر ماندگار را به راحتی پاک کنید تا فرش شما نو وزیبا باقی بماند. برای لکه‌های چربی جوش شیرین هم کارایی لازم را خواهد داشت.

نویسنده: سارا اقبالی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.