راهنمای خرید چیلر برای ساختمان های مسکونی

 اما خرید یک چیلر مناسب، کار چندان راحتی هم نیست. اصلی ترین هدف از خرید این سیستم سرمایش، افزایش رفاه و آسایش است که در صورت یک انتخاب نامناسب می تواند کاملا دردسر ساز شود. 

قبل از هرگونه تصمیم گیری برای خرید چیلر خانگی، باید به مواردی توجه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱. آیا واقعا چیلر برای خانه ما مناسب است؟

گزینه های متفاوتی به غیر از چیلر برای سرمایش ساختمان های مسکونی وجود دارد. در دسترس ترین آن ها ، کولر آبی است که بر روی تراس یا پشت بام نصب می شود و از طریق کانال هایی ، هوا را به داخل خانه می دمد. کولر گازی و داکت اسپلیت نیز سیستم های رایج دیگری هستند که می توانید انتخاب کنید. باید با توجه به نیازها و انتظارات خود، بهترین را خریداری و نصب نمایید.

- مقایسه چیلر و کولر آبی

چیلر، قدرت کنترل و انعطاف پذیری بالایی در تنظیم دمای هوای خانه را به شما می دهد که با نصب کولر آبی، به هیچ وجه نخواهید داشت. کولر آبی هوای بیرون را مرطوب کرده و به داخل خانه می دمد که در زمانی که هوا آلوده باشد، آلودگی ها و ذرات ریزگرد را نیز وارد ساختمان کرده و می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی، بیماری های ریه، بینایی و گوارشی شود. 

کولرهای آبی سیستم ساده تر و هزینه اولیه کمتری دارند. تعمیر و نگهداری آن ها نیز ارزان تر است. کارایی، اطمینان، عمر و پایداری چیلر، به طور شگفت انگیزی، بیشتر است. در خرید چیلر، مشکل مصرف بالا و کمبود آب نخواهیم داشت. اگر چیلر به درستی طراحی و ساخته شده باشد، مصرف برق آن نیز به صرفه است.

در کل، کولر آبی فقط زمانی مناسب است که به دلیل محدودیت بودجه، گزینه دیگری نداشته باشید.

- مقایسه چیلر و کولر گازی (اسپلیت)

اصولا هر چقدر مساحت ساختمان بیشتر شود، استفاده از چیلر منطقی تر،   راحت تر و به صرفه تر است. تنها مزیت کولر گازی نسبت به چیلر، هزینه اولیه آن است که البته با بالا رفتن مساحت ساختمان، کم رنگ می شود. هوای خنک تولید شده در کولرگازی بسیار خشک است که باعث مشکلاتی برای  پوست و ریه می شود. البته می تواند برای مناطقی با رطوبت بالا مناسب باشد.

کولر گازی از دو قسمت یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل شده است. برای هر واحد حداقل به ۳ اسپلیت، یعنی به ۳ یونیت خارجی نیاز است. حال تصور کنید چه اتفاقی در نصب اسپلیت در آپارتمان ها با تعداد واحد بالا خواهد افتاد. در عوض چیلر از فن کویل برای انتقال سرمایش به داخل خانه استفاده می کند، یک چیلر می تواند تمام فن کویل های ساختمان را تغذیه کند و در عین حال، هر فن کویل بر روی دمای متفاوتی تنظیم شود.

عمر چیلر

طول عمر چیلر بسیار بیشتر از اسپلیت و داکت اسپلیت است. در عین حال خدمات کمتری نیاز دارد.

اگر مساحت مجموع فضایی که می خواهید برای آن یک سیستم سرمایش تهیه کنید بسیار کم باشد، اسپلیت می تواند خوب باشد. در شرایط غیر از این، چیلر انتخاب هوشمندانه تری است.

2. کدام نوع چیلر برای خانه مناسب است؟

چیلر خانگی در دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی به بازار عرضه می شوند. نوع جذبی قدیمی تر است که محبوبیت خود را از دست داده و فقط در ساختمان های قدیمی که سال های پیش خریداری شده اند، قابل مشاهده است. به دلیل نیاز به سوخت های فسیلی، استفاده از چیلر جذبی برای منازل مسکونی، منسوخ شده است.

چیلرتراکمی نوع مدرن این سیستم است که خود به دو مدل هوا خنک و آب خنک تقسیم می شود. چیلر تراکمی هواخنک به دلیل این که به برج خنک کننده نیاز ندارد، بسیار رایج تر است.

3. مصرف برق چیلر چقدر است؟

این که چیلر چقدر برق مصرف می کند به کیفیت قطعات، طراحی و تولید آن بستگی دارد. بیشترین مصرف برق مربوط به کمپرسور چیلر است. تعداد و نوع کمپرسورها فاکتور اصلی تعیین کننده خواهد بود. استفاده از تعداد کمپرسور بهینه و نوع مناسب، می تواند هزینه ها را بسیار پایین بیاورد. چالش دیگر، محاسبه میزان هزینه برق هر واحد است. خوشبختانه با استفاده از سیستم های هوشمندسازی BMS، می توان میزان سهم هر واحد از مصرف برق چیلر را مشخص کرد. 

4. خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری 

حتما قبل از خرید از معتبر بودن کارخانه تولید کننده مطمئن شوید. بسیاری از برندهای چیلر به صورت کارگاهی  و یا از طریق واسطه تولید می شوند. این تولیدکنندگان معمولا خدمات پس از فروش خوبی ارائه نمی دهند، بعد از مدتی تعطیل می شوند و یا تغییر نام می دهند. حتی ممکن است از قطعات دست دوم برای ساخت چیلر استفاده کنند.

تولید کنندگان معتبر چیلر، 2 تا 3 سال، تمام خدمات و سرویس ها را به صورت رایگان در قالب گارانتی و در صورت نیاز برای هر مشتری آموزش حضوری ارائه می دهند. اگر قصد خرید چیلر دارید، می توانید با اطمینان با کارشناسان واحد فروش آریانوین پارسه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ، بهره مند شوید. شماره تماس : 03132242937

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.