نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک های کشور

برای اینکه بتوانید در امر تجارت واردات و صادرات موفق باشید نیاز به ترخیص کالا از گمرک دارید که این امر چندان هم آسان و بدون مشکل نمی باشد. مهمترین دغدغه همه تجار ترخیص سریع کالا از گمرک است،  به همین خاطر است که آشنایی و اطلاعات کافی درباره نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین مواردی است که باید بدانید.

با ما تا انتهای مقاله همراه شوید تا هرآنچه در این زمنیه نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

ترخیص واردات کالا از دبی 

دبی از جمله کشورهایی است که از قدیم به عنوان یک قطب تجاری در خاورمیانه شناخته شده است. از آنجایی که مراکز تجاری زیادی در این کشور فعالیت دارند امر واردات کالا از دبی برای بیشتر بازرگانان اهمیت زیادی پیدا کرده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اغلب محصولات کشاورزی ایران از طریق کشور دبی به سایر بازارهای جهانی صادر می شود و دلیل آن هم تحریم ایران از بیشتر کشورهای دنیا می باشد. دبی علاوه بر امر واردات در امر صادرات نیز نقش بسیار پر رنگی دارد و شما می توانید به راحتی در این دو زمینه با آسودگی خاطر در این کشور فعالیت داشته باشید.

صادرات و واردات از  دبی همچون سایر کشورها قوانین و رویه های گمرکی خاص خود را دارا می باشد که برای موفقیت در تجارت با این کشور باید از این قوانین به خوبی مطلع باشید. این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که ورود انواع کالاها از کشورهای مختلف و شرکت ها و برندهای مطرح جهانی در دبی باعث ایجاد پتانسیل بالا برای تجارت انواع محصولات در این شهر شده است.

واردات کالا از دبی

واردات کالا از دبی

قبل از پرداختن به موضوع مربوط به نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک نیاز است که کمی درباره این موارد به اختصار توضیحاتی را بدانید. در ساده ترین شکل ممکن می توان عنوان کرد که رویه گمرکی به قوانین و مقرارتی گفته می شود که با توجه به آن ها کالاهای صادراتی و وارداتی اظهار می شوند.

این مسئله را به خاطر داشته باشید که فرقی ندارد شما در چه زمینه ای فعالیت تجاری دارید رویه گمرکی هم مربوط به امر تجارت صادرات می شود و هم تجارت واردات را در بر می گیرد.

انواع رویه های گمرکی

این مرحله از قوانین و مقرارتی که در امر ترخیص کالا از گمرک باید نسبت به آن آگاهی کاملی داشته باشید دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

1. رویه کالای ورودی

2. رویه کالای صدوری

3. رویه کالای  مسافری

4. رویه پیک سیاسی و بسته های پست سیاسی

5. رویه مرسولات پست بین المللی

6. رویه فروشگاههای آزاد

7. رویه وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری

8. رویه انتقالی

9. رویه کابوتاژ

رویه گمرکی

رویه گمرکی

ترخیص کالا از گمرک

حال که با رویه های گمرکی و انواع آن آشنا شدید، نوبت به آشنایی بیشتر درباره ترخیص کالا از گمرک می رسد. تا بعد از آن بهتر و راحتر بتوانید مراحل ترخیص کالا از گمرک و رویه های گمرکی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

درباره ترخیص کالا از گمرک باید عنوان کنیم که، به منظور ارائه کالاها به گمرک و آزاد کردن آن ها برای وارد کنندگان و صادر کنندگان انجام می شود. در حقیقت هدف از این کار جلوگیری از ورود و خروج کالاهای غیر قانونی به کشور می باشد.

برای اینکه بتوانید این کار را به درستی و با موفقیت انجام دهید باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

● آماده سازی

● ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک

● محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی

● حقوق گمرکی

● مالیات

● ماخذ تعرفه گمرکی 

● تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا

نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک

تا به اینجای کار متوجه شدیدم که ترخیص کالا از گمرک به چه معنا می باشد و اینکه رویه گمرکی و انواع آن چیست؟ دیگر نوبت به این رسیده است که به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی صحبت درباره نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک  رفته و راهکار های آن را به شما معرفی کنیم.

نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک

نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک 

همه شما تجار عزیز تا حدی از نحوه ترخیص کالا اطلاع دارید اما در برخی از مواقع ممکن است به خاطر بی توجهی یا عدم آگاهی کامل در زمان ترخیص کردن کالاهای خود دچار مشکل شوید.

ما، در فقیهی تریدینگ وظیفه خود دانسته ایم که  مراحل انجام این کار را برایتان شرح دهیم تا بار دیگر شما عزیزان این مسیر را به درستی بشناسید.

فراموش نکنید که اگر یک ترخیص کار حرفه ای هم باشید یا کارهای مربوط به ترخیص کردن کالاهایتان را به یک شرکت بازارگانی معتبر و با تجربه و ترخیص کار حرفه ای هم واگذار کنید اطلاع دقیق درباره مراحل و نحوه ترخیص سریع کالا از گمرک و رویه های گمرکی بسیار مهم و دارای اهمیت می باشد.

برای به انجام رساندن ترخیص سریع کالا از گمرک لازم است تمامی مراحل را به درستی و مو به مو و با توجه به ترتیب مشخص خود انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر می باشند.

● رسیدن کالا به اماکن گمرکی و دریافت قبض انبار گمرکی

● تهیه و آماده سازی اسناد

● اظهار از طریق سامانه EPL

● دریافت کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه

● کنترل و ارزیابی کالا

● دریافت مجوزهای مورد نیاز

● کارشناسی(بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه)

● مرحله صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

● مرحله بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرک

● مرحله خروج کالا

ترخیص سریع کالا از گمرک

ترخیص سریع  کالا از گمرک

چگونه از تاخیر در ترخیص جلوگیری کنیم؟

بدون شک بارها پیش آمده است که در زمان تحویل گرفتن کالاهای صادراتی یا وارداتی خود از گمرک دچار تاخیر شده باشد و کارتان آنطور که انتظار داشتید در زمان کوتاهی انجام نشده باشد.

به نظر شما چطور می توان از تاخیر در ترخیص کالاها جلوگیری کرد؟ برای این کار باید چه کرد؟

از مهم ترین و کلیدی ترین نکاتی که باید در این مسئله به آن توجه داشت ارائه دادن مدارک به طور کامل و صحیح می باشد. شرکت های حمل و نقل و کارگزاران با تجربه می توانند در اطمینان از کامل بودن اسناد شما و اطلاعات تجاری صحیح، موجودی کالا و ارزش محموله به شما کمک کنند تا کالاهای خود را در زمان مقرر از گمرک تحویل گرفته و ترخیص کنید.

انجام این کار تضمین می کند که مالیات و عوارض مناسب اعمال شود و حمل و نقل شما توسط مقامات علامت گذاری نمی شود و در نهایت ترخیص کالا شما در کوتاه ترین زمان انجام می شود.

مزایای ترخیص کالا از گمرک 

بدون شک زمانیکه با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی بتوانید کالاهایتان را از گمرک ترخیص کنید حس بسیار خوبی خواهید داشت. ترخیص شدن و نشدن کالاها از گمرک مزیت ها و معایب خاص خود را در بر دارد که ما می خواهیم در این مقاله اشاره ای به دو مزیت از مزایای ترخیص کالاها از گمرکات سراسر دنیا داشته باشیم و کمی درباره این دو مزیت با شما صحبت کنیم.

مزایای ترخیص کالا از گمرک

مزایای ترخیص کالا از گمرک

قانونی شدن تجارت کالا

اولین مزیت از مزایای ترخیص کالا از گمرک مربوط به قانونی شدن تجارت شما عزیزان می باشد. همه شما این موضوع را به خوبی می دانید تا زمانیکه تجارت شما جنبه و شکل قانونی به خود نگیرید نمی‌توانید با آسودگی خاطر به فعالیت بپردازید.

با قانونی شدن تجارت شما، دیگر استرس و نگرانی نخواهید داشت و بعد از دریافت کالا خود  می توانید آن ها را برای عرضه به مشتریان خود آماده کنید چرا که جنبه رسمی و قانونی به خود گرفته اند.

تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی

اما دومین مزیت از مزایای ترخیص کالا از گمرک، تعیین ارزش گمرکی کالاهای شما می باشد. براساس قانون نهادهای رسمی پیش‌تر اقدام به ارزش‌گذاری قیمتی اقلام صادراتی کرده و آنها را در اختیار ارگان‌های مختلف از جمله گمرک قرار می‌‌دهند.

واحدهایی که برای ترخیص کالا نیاز است با آنها روبرو شوید. هنگامیکه که می خواهید طبق قانون ترخیص سریع کالا از گمرک را انجام دهید  نیاز است که با یک سری واحدها روبرو شوید.

واحدهایی که در زمان ترخیص کالا باید با آنها روبرو شوید واحدهای زیر می باشند.

1. انبار

2. واحد ترانزیت

3. درب خروجی گمرک

4. امور مالی

در نهایت اینکه

ما، سعی کردیم تا با ارائه این مقاله درباره رویه های گمرکی، ترخیص سریع کالا از گمرک به شما تجار و بازرگانان عزیز کمک کنیم تا مسیرهای درستی را در امر تجارت طی کنید. برای یادآوری و به عنوان حُسن ختام عنوان می کنیم که برای واردات کالا 3 گروه درگیر می باشند که تنها یکی از آن ها گمرکات سراسر دنیا می باشد( کشورهای مبدا و مقصد).

بنابراین اگر حتی در یکی از این مراحل تجارت با مشکل مواجه شوید، ترخیص کردن کالا به تعویق خواهد افتاد و ناچارا باید هزینه های بیشتری را در زمان تحویل آن ها از گمرک پرداخت کنید، چرا که حتما عدم ترخیص سریع کالا از گمرک به معنای پرداخت هزینه های بیشتر است.

پس پیشنهاد و توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما از شرکت های بازرگانی با تجربه و معتبر و ترخیص کارهای حرفه ای در حرفه و تجارت خود راهنمایی و مشورت های لازم را دریافت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.