تلاش برای ورود به صنعت   عطر و ادکلن

فعالان حوزه تولید معتقد هستند دولت‌ها در چند دهه اخیر نه تنها از تولیدکنندگان حمایت چندانی نکرده‌اند، بلکه با سخت‌گیری‌های مداوم، قیمت‌گذاری‌های بی‌مورد، موانع مختلف در حوزه کسب و کار و قوانین سخت‌گیرانه متعدد که نتیجه آنها توزیع رانت بین برخی شده است، مشکلات فراوانی را برای تولید ایجاد کرده‌اند.

دو دوره فعالیت برای عودکالا

تولیدی بازرگانی «عود کالا» از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی آغاز کرد و این در حالی است که شروع  فعالیت اصلی این شرکت در دوره قبلی  آن در ابتدای دهه ۷۰ بوده است. این شرکت در آن دوره یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده شامپو در کشور بود که با بیش از ۱۵۰ نیروی انسانی به صورت سه شیفت به تولید این محصول و صادرات آن به بازارهای مختلف در منطقه و فرامنطقه مبادرت می‌کرد، با این حال برخی چالش‌ها در مسیر تولید، از جمله رقابت‌های ناسالم توسط برخی تولیدکنندگان در آن دوره و همچنین مشکلات اقتصادی گوناگون در دهه‌های بعد از جنگ باعث کاهش تولید در این شرکت شد.

با این حال از سال ۹۵، این شرکت فعالیت مجدد خود را در تولید محصولاتی در برندهای جدید همچون ژومیو و یس میس از سر گرفت. این شرکت در حال حاضر دارای ۱۰ نیروی کار شاغل است که البته پایین‌تر از ظرفیت‌های تولیدی این شرکت است که در نتیجه عدم ثبات اقتصادی محدود شده است.

حمید پورمحمدی، مدیر تولید این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»  با بیان اینکه کمبود مواد اولیه و بی‌ثباتی در سیاستگذاری‌ها باعث شده تا برنامه‌ریزی برای تولید با مشکل روبه‌رو شود، گفت: این در حالی است که خلأ محصول در بازار باعث شده فعالیت برای تولید خالی از صرفه نباشد، با این حال افزایش روزافزون هزینه‌های تولید و کمبود مواد اولیه و رشد کاذب قیمت‌ها همگی باعث شده تا تولید با چالش‌های عمده روبه‌رو باشد.

این شرکت که در حوزه آرایشی و بهداشتی سفید و در خط تولید وازلین دارای ۱۲ نوع محصول است این روزها در تولید عطر و ادکلن و بادی اسپلش نیز گام گذاشته و توسعه این فعالیت‌ها جزو برنامه‌ریزی‌های آتی آن است. 

عودکالا محصولات خود را در حال حاضر در برخی استان‌ها با سهولت بیشتری به دست مصرف‌کننده رسانده است، اما متفاوت بودن بازارهای تهران و کرج باعث شده است میزان نفوذ در این بازار از دیگر استان‌ها متفاوت باشد. استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ... در بین استان‌های کشور دارای شرایط نسبتا مناسب و البته متفاوتی از سهم بازار فروش محصولات این شرکت هستند. به گفته مدیر تولید این شرکت از آنجا که شروع به کار در این مجموعه در دهه ۷۰ سنتی بوده و حدود ۲۰ سال سابقه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از گذشته را در کارنامه خود داشته و بار دیگر از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده، برای حضور در بازار تهران نیازمند استراتژی متفاوتی است و از آنجا که بازار تهران پیچیدگی‌هایی دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بالایی است؛ به همین دلیل هنوز این برند بسترهای لازم را برای حضور در این دو بازار به طور کامل و رقابتی فراهم نکرده است.

به گفته پورمحمدی، برند دیگر این مجموعه (یس‌میس) محصولاتی تخصصی‌تر را در این حوزه تولید می‌کند و طبعا انتظار می‌رود محصولات این برند قیمت‌های بالاتری را نیز به خود اختصاص دهند و البته دارای خصوصیت‌های متفاوتی نسبت به برند ژومیو هستند که برای این منظور لازم است بازارهای تهران و کرج نیز فعال شوند.

 وی با بیان اینکه منابع مالی شرکت از محل منابع داخلی افراد خانواده تامین می‌شود گفت: هیچ حمایتی مانند تسهیلات بانکی و ... توسط دولت از این مجموعه صورت نمی‌گیرد و در نتیجه این شرکت کلا روی پای خود ایستاده است و این در حالی است که هر روز هزینه‌های تولید با افزایش روبه‌رو می‌شوند و تولیدکننده در این رشد و بی‌ثباتی قیمتی هیچ‌گونه دخالتی ندارد.  

چالش‌های تامین مواد اولیه

وی با بیان اینکه این شرکت در محصولات مختلف بخش‌هایی از مواد اولیه خود را وارد می‌کند، افزود: حتی مواد اولیه‌ای که از داخل تامین می‌شوند، با اینکه برخی کاملا تولید داخل هستند مانند وازلین و ظروف بسته‌بندی و ... اما قیمت‌ها بر پایه دلار محاسبه می‌شوند و نوسان هر روزه دلار علاوه بر مواد اولیه وارداتی روی قیمت مواد اولیه داخلی نیز اثر می‌گذارد.

به گفته پورمحمدی حتی در زمانی مواد اولیه پتروشیمی‌ که از ایران به دبی صادر می‌شد، در بازار دبی از قیمت‌های داخلی ما کمتر تمام می‌شد و این مشکلات همگی به تولیدکننده فشار می‌آورد. با این حال بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز از آلمان، بلژیک، فرانسه و حتی از آمریکا وارد می‌شود که البته با مشکلاتی در مسیر تامین مواد اولیه و حمل و نقل نیز روبه‌رو هستیم که همه این موارد باعث می‌شود قیمت ماده اولیه با رشد چند برابری ناشی از تحریم و دور زدن مسیر تحریم‌ها روبه‌رو شود.

وی در مورد موضوع قیمت‌گذاری محصولات آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه محصولات این حوزه این روزها با مصوباتی روبه‌رو است که باید قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج شود ادامه داد: در مجموع افزایش قیمت‌ها - نه‌قیمت پایه - زیر ذره‌بین وزارت صمت و تعزیرات است؛ برخی اقلام مانند شامپو بار دیگر مشمول قیمت‌گذاری دستوری شده‌اند که البته این موضوع با توجه به قیمت بالای مواد اولیه و وضعیت بازار مشکل‌ساز خواهد بود و با این حال صنف روی این موضوعات تمرکز دارد و تلاش می‌کند با رایزنی با دولت مشکلات را به حداقل برساند.

 

پیش به سوی بازاریابی مدرن

مدیر کارخانه عودکالا نیز در این گفت و گو با بیان این نکته که مدل بیزنس این شرکت سنتی است و موضوع کیفیت و تولید کیفی برای مدیران این مجموعه از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: با توجه به محدودیت سرمایه این شرکت از یک سو و بی‌ثباتی در اقتصاد و شرایط کشور که تولید را با مشکل روبه‌رو کرده است، باید به دنبال توسعه کیفی بود. این شرکت اخیرا با تولید محصول عطر و ادکلن وارد مدار جدیدی شده که با توجه به بالاتر بودن قیمت این محصولات در قیاس با محصولات قبلی نیاز به بازارسازی احساس می‌شود که تبلیغات از مسیر وب‌سایت و فضای مجازی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است؛ با این حال تعریف بازار هدف مناسب و استخدام نیروهایی برای بحث مارکتینگ و برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و هدف‌گذاری برای بازار مسیرهای جدیدی است که برای عبور از شیوه‌های سنتی بازاریابی ضروری است و در دستور کار قرار دارد.

امید پورمحمدی  افزود: در گذشته به دلیل خلأهای موجود در تولید، تولیدکنندگان با مشکلی در زمینه بازاریابی روبه‌رو نبوده‌اند و برندهای اندکی در کشور تولید می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اما امروزه مارکتینگ موضوع مهمی ‌است که در دستور کار ما نیز قرار دارد.

وی در ارتباط با برند «یس میس» گفت: در این برند در زمینه تولید محصولاتی مانند کرم آبرسان در دو مدل پوست چرب و خشک فعالیت داریم که دارای بازاری جدید و رو به گسترش است و شرکت‌های ایرانی هنوز در این بازار جای‌گیر نشده‌اند، لذا در تلاشیم اولین محصول تولیدی ما در این برند به‌زودی وارد بازار شود و در عین حال هرچه  سریع‌تر محصولات دیگری را نیز در این حوزه تولید و به بازار عرضه کنیم.