بازگشت فلز محبوب

رنگ سرخ و حالت چکش‌خواری بسیار فوق‌العاده آن که موجب می‌شود نسبت به سایر فلزات آسان‌تر تغییر شکل پیدا کند باعث شده که مورد اقبال انسان‌ها قرار بگیرد. البته مس پس از نقره و آهن رساناترین فلز محسوب می‌شود و به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در صنعت برق و الکترونیک نیز دارد، اما مقاومت و دوام بالای آن در برابر خوردگی، پخت در دمای مناسب و برخی خواص دیگر باعث شده که استفاده از این فلز در تولید وسایل آشپزخانه نیز مورد‌توجه قرار بگیرد. مزیت دیگر این ظروف نچسب‌بودن کف آنهاست؛ به همین دلیل آشپزی در آنها حداقل این لطف را دارد که غذا در آنها به اصطلاح «ته نمی‌گیرد.‌»

 تا اواسط دهه پنجاه و اوایل دهه شصت شمسی که هنوز ظروف امروزی برای تهیه و استفاده غذا تولید نشده بود، ظروف مسی برای بسیاری از مردم محبوب بود، اما با افزایش تولید ظروف چینی و آلومینیومی و ملامین، وسایل مسی کمتر مورد استفاده قرارگرفتند.

 احتیاط در استفاده

اما بعد از گذشت چند دهه حالا استفاده از ظروف مسی چند سالی است که دوباره بین مردم رواج پیدا کرده، اما استفاده از این ظروف نیازمند رعایت برخی اصول است. در همین رابطه کارشناسان برای استفاده از ظروف مسی توصیه‌‌هایی نیز دارند. آنها معتقد هستند استفاده از این ظروف باید بسیار بااحتیاط و دقت صورت گیرد چراکه این ظروف برای پخت‌‌‌‌‌‌ و پز غذا‌هایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند توصیه نمی‌شود؛ به این دلیل که این مواد غذایی لایه‌‌‌‌‌‌های داخلی ظروف را از بین می‌‌‌‌‌‌‌برند و باعث ورود بیش از اندازه مس به غذا می‌شوند و در نتیجه همچنین موضوع باعث اختلال در جذب کلسیم و آهن شده و در کبد رسوب می‌‌‌‌‌‌کند و در بلندمدت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد. پس با این شرایط طبخ خورش‌های لیمودار و آبگوشت در این ظروف خطرناک است.

 شیوه نگهداری

نگهداری از ظروف و صنایع‌دستی مسی نه‌تنها به‌خاطر گران‌قیمت بودن آنها، بلکه به دلیل حساسیت عنصر مس هم باید مراقب‌‌هایی از آنها صورت بگیرد. چون مس ماده بسیار نرمی است، زود خراش بر می‌دارد، بنابراین هنگام استفاده از آنها باید توجه داشته باشید که فشار زیادی به ظرف وارد نشود. قبل از اولین استفاده، بهتر است مقدار خیلی کم شیر داخل آن بجوشانید، سپس شیر را خارج کنید و ظرف را خشک‌کنید. وقتی از ظروف مسی استفاده نمی‌کنید، بهتر است آنها را در مکان خشک نگهداری کنید. می‌توانید ظروف مسی خود را به روش سنتی تمیز کنید به این روش که اسفنج نرمی را در محلول آب لیمو و نمک خیس کرده و ظرف مسی را با ملایمت با این اسفنج بشورید. البته سفید‌کردن آن هم رایج است که با مخلوطی از فلزات انجام می‌شود، ولی به‌یاد داشته باشید که این کار باعث آزاد‌سازی مقداری سرب شده و این فلز سمی به بدن راه پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه هیچ‌گاه ظروف مسی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

  افزایش قیمت

محصولات مسی اخیرا با افزایش قیمت قابل‌ملاحظه‌ای در بازار همراه بوده‌اند. در کنار افزایش قیمت مس، افزایش تبلیغات ارگانیک‌بودن این محصولات نیز باعث شده که نرخ فروش آنها افزایش داشته باشد. البته به‌جز افزایش قیمت فلز، کم‌شدن کارگاه‌ها نیز در این زمینه موثر بوده است. همچنین کارخانه‌های تولید صنعتی ظروف مسی نیز بسیار محدود شده و همین کاهش تولید سبب افزایش قیمت نیز شده است. البته در کنار افزایش قیمت، مورد دیگری که باعث شده ظروف مسی در دهه‌های اخیر کمتر مورد استقبال قرار گیرد این است که آنها نسبت به جنس سایر محصولات سنگین‌تر هستند در نتیجه خانم‌های امروزی استقبال کمتری نسبت به نسل قبل از این ظروف می‌کنند.  در ادامه قیمت فروش انواع ظروف در بازار را مشاهده می‌کنید: لیوان مسی زنجانی‌ها طرح راسته نانو شده ۷۵ هزار، قندان مسی سه پایه نانو شده زنجانی‌ها ۱۰۰ هزار، سرویس پیاله مسی ۶ عددی نانوشده ۳۳۰‌هزار، پارچ شکمی مسی ۲۷۰‌هزار، کاسه آبگوشت‌خوری تک عددی ۹۸‌هزار، (۱۲‌عدد) پیاله ماست‌خوری ۵۶۵‌هزار، قوری مسی دسته برنجی طرح ترک نانوشده ۲۵۰‌هزار، شیرجوش (قهوه‌جوش) مسی دسته‌چوبی سایز بزرگ ۹۸‌هزار، نمکدان مسی نانو ۶۵‌هزار، پارچ مسی دسته‌برنجی طرح اردکی نانو ۵۰۰‌هزار، ماهیتابه‌‌‌‌‌‌ مسی سایز یک نانو ۱۶۰ هزار، هفت‌سین مسی پایه برنجی نانو هرعدد ۷۵ هزار، قابلمه مسی نوزادی نانو ۱۸۵‌هزار، میوه‌خوری مسی توگود نقشدار ۲۱۰‌هزار و بستنی‌خوری مسی طرح سلطنتی نانو شده با قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در توضیح نانو‌شدن ظروف مسی باید بدانید که شما می‌توانید ظروفی را که خریداری می‌کنید با هزینه‌ای بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان نانو کنید و به این ترتیب از سیاه‌شدن ظروف مسی خود جلوگیری کنید.