درمان سرفه و گلو درد

 چند بار برای شما اتفاق افتاده است که در آستانه امتحان، قرار ملاقات یا حضور در یک رویداد مهم هستید و ناگهان آن ناراحتی در گلوی شما ظاهر می شود؟  اساساً، سرفه یک مکانیسم محافظتی مهم برای بدن است. و درصورت طولانی شدن یا شدت سرفه حتما باید به فکر درمان سرفه بود

سرفه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به بیمارستان هاست. از طرفی اگر علائم دیگری به جز سرفه وجود نداشته باشد، مشکل بزرگی محسوب نمی شود و موارد زیادی وجود دارد که به بیمارستان مراجعه نمی کنند. با این حال، سرفه علامتی است که نمی توان نادیده گرفت زیرا می تواند به دلایل مختلفی اعم از حساسیت و سرماخوردگی خفیف گرفته تا سرطان ریه ایجاد شود.

هر فردی که سرفه می کند هوا را با سرعتی دفع می کند تا مخاط، گرد و غبار و سایر اجسام خارجی را از دستگاه تنفسی خارج کند. با این حال، سرفه همچنین می تواند نشانه بیماری هایی مانند سرماخوردگی، حساسیت، برونشیت یا آسم باشد. این می تواند به صورت سرفه خشک و تحریک کننده یا سرفه همراه با خلط رخ دهد. 

سرفه چیست؟ 

 دفع سریع و خشونت آمیز هوا که می تواند حاد یا مزمن، با یا بدون تولید خلط باشد. سرفه یک رفلکس محافظ است که می تواند موادی را که ممکن است استنشاق شده باشند، مانند گرد و غبار و ترشحات اضافی که در مجاری تنفسی انباشته شده اند را خارج کند. سرفه روشی است که بدن ریه ها و مجاری تنفسی را تمیز می کند.

سرفه یکی از اقدامات حفاظتی مهم برای دفاع از بدن ما است که از ورود مواد مضر یا مواد خارجی از مسیری خاص به مجاری تنفسی جلوگیری می کند و با تخلیه ترشحات یا مواد مضر موجود در ریه ها و مجاری تنفسی ، مسیر تنفسی را همیشه تمیز نگه می دارد. با این حال، اگر سرفه ادامه یابد، دستگاه تنفسی ممکن است آسیب ببیند، و علائم ممکن است شدید شود و خواب راحت شبانه را دشوار کند یا در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. بنابراین، زمانی که سرفه ادامه دارد، باید علت دقیق آن را پیدا کنید و درمان مناسب را دریافت کنید.

دلایل زیادی برای سرفه چیست؟

علت سرفه چیست؟ سرفه اغلب در اثر تحریک مجاری تنفسی از جمله حنجره ایجاد می شود و همچنین ممکن است با تحریک مجاری تنفسی به دلیل استنشاق مواد خارجی مانند دود، گرده گل، گرد و غبار یا مواد خارجی، خلط، آبریزش بینی یا ترشحات داخلی تحریک شود. به عنوان اسید معده می تواند ناشی از بیماری های التهابی مختلف راه های هوایی، تنگی راه های هوایی و تهاجم یا فشار راه هوایی ناشی از تومورها باشد.

ویروس ها : سرماخوردگی و آنفولانزا شایع ترین علل سرفه هستند. سرفه‌های خلط دار در حالی که آزاردهنده هستند، هنگام بیماری، مخاط میکروبی را از ریه‌های شما خارج می‌کنند. بیشتر آنها ظرف چند روز از بین می روند. با این حال، با وجود درمان سرماخوردگی، برخی از سرفه های &#۳۹;خشک&#۳۹; هفته ها یا ماه ها طول می کشد. این می تواند به این دلیل باشد که سرفه ریه های شما را تحریک می کند، که منجر به سرفه بیشتر می شود.

آلرژی و آسم : اگر آنها را دارید، استنشاق محرکی مانند کپک می تواند باعث واکنش بیش از حد ریه های شما شود. آنها سعی می کنند آنچه را که آنها را آزار می دهد دفع کنند. همین موضوع باعث  سرفه میشود.

تحریک کننده ها : حتی اگر آلرژی ندارید، چیزهایی مانند هوای سرد، گرده گل، دود سیگار یا عطرهای قوی می توانند باعث تحریک مخاط تنفسی شوند.

رفلکس اسید معده: هنگامی که دچار سوزش سر دل می شوید، اسیدهای معده به گلوی شما باز می گردند، به خصوص در شب. آنها می توانند نای، تارهای صوتی و گلو شما را تحریک کنند و باعث سرفه شما شوند.

علل دیگر. بسیاری از مشکلات دیگر التهاب ریه، آپنه خواب و عوارض جانبی دارو می توانند محرک باشند. سرفه هایی را که از بین نمی روند بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل جداگانه ای ندارید

آنفولانزا

درمان سرفه با از بین بردن علت

برای یافتن علت سرفه، طبقه بندی بر اساس مدت سرفه مهم است. به طور کلی سرفه حاد کمتر از 3 هفته طول می کشد و علل آن عبارتند از سرماخوردگی، رینیت آلرژیک، برونشیت حاد باکتریایی یا ویروسی و تشدید حاد بیماری انسدادی مزمن ریه. سرفه تحت حاد سرفه ای است که 3 تا 8 هفته طول می کشد و علل آن شامل سرفه های پس از عفونی، سینوزیت باکتریایی و آسم است.سرفه مزمن سرفه ای است که بیش از 8 هفته طول می کشد و 4 علت شایع آن عبارتند از:عفونت کهنه شده باکتریایی یا ویروسی در دستگاه تنفسی، سندرم پس از چکه بینی، آسم برونش و ریفلاکس معده به مری. با درمان برونشیت سرفه نیز درمان میشود

برونشیت

درمان سرفه با توجه به نوع بیماری

درمان سرفه به نوع و عملکرد آن بستگی دارد، زیرا می تواند نشانه ای از یک بیماری یا مکانیسم واکنش به آن باشد. در بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی، سرفه به دلیل ترشح بیش از حد مخاطی که ایجاد می شود یا به دلیل تحریک گلو، به صورت رفلکس ظاهر می شود.

از آنجایی که سرفه به دلایل مختلف ایجاد می شود، توصیف یک درمان جامع دشوار است. بنابراین، یافتن بیماری هایی که می توانند باعث سرفه شوند، اولین قدم در درمان است. به طور کلی، از آنجایی که سرفه می تواند خود به خود ظرف چند هفته ناپدید شود، اگر داخل گلو خارش دارد و گهگاه سرفه می کند، لازم نیست هر بار به بیمارستان مراجعه کنید.

در موارد زیر باید برای درمان سرفه به بیمارستان مراجعه کنید.

سرفه ای که بیش از 3 هفته ادامه داشته باشد و بهبود نیابد

هنگامی که خلط یا خون تغییر رنگ داده شده هنگام سرفه مخلوط می شود

درد قفسه سینه، تب، لرز یا تعریق شبانه

مشکل در تنفس یا ایجاد صدا در هنگام تنفس زمانی که سرفه در فصول خاصی تحریک می شود.

درمان   سرفه خونی شدید

کدام چای برای سرفه مفید است؟

اگر قصد درمان سرفه را دارید، دم کرده آویشن و پیچک، شیرین شده با کمی عسل توصیه می شود. آنها به عنوان یک سرکوب کننده سرفه و در عین حال خلط آور عمل می کنند. آویشن همچنین ضد اسپاسم است و بنابراین باعث شل شدن برونش ها می شود.

آیا مصرف آنتی بیوتیک به درمان سرفه یا سرماخوردگی کمک می کند؟

از آنجایی که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، استفاده از آنتی بیوتیک ویروس را از بین نمی برد یا دوره سرماخوردگی را کوتاه نمی کند. با این حال، می توان از داروهای دیگری مانند مسکن های تب بر که علائمی مانند سرفه، تب و آبریزش بینی همراه با سرماخوردگی را تسکین می دهد، استفاده کرد. بنابراین تزریق آنتی بیوتیک برای سرفه سرماخوردگی ضروری نیست مگر اینکه عوارضی ایجاد شود.

دلایل سرفه چیست؟

سرفه دلایل مختلفی دارد. در موارد حاد، بیشتر موارد به خودی خود بهبود می یابند و ممکن است نیازی به درمان خاصی در بیمارستان نداشته باشید. با این حال، توصیه می شود برای بررسی علت سرفه، مانند هموپتیزی همراه با سرفه، خلط چرکی، کاهش وزن، تعریق شبانه، سرکوبگرهای ایمنی، کنترل ضعیف علائم یا زمانی که علت آن مشخص نیست، به بیمارستان مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.