بررسی وضعیت اقتصادی وصنعتی عسل در سال 1401

صنعت زنبور داری ایران را می توان بی حامی ترین بخش صنعتی ایران معرفی کرد چه از نظر اداری چه ازنظر حمایتی، یارانه ای، معیشتی، در همین جا لازم به ذکر است  که حتی  زنبورداران بیمه تامین اجتماعی ندارند وکامل به حال خود رها شده اند.در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی و صنعتی عسل می پردازیم.

صنعت زنبورداری 

در کشورهای توسعه یافته عسل به عنوان یک کالای معمولی و عمومی از لحاظ قیمت از نظر اهمیت و نیاز بدن به این ماده ارزشمند یک کالای ضروری به حساب می آید ولی در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران متاسفانه یک کالای لوکس به حساب می آید و فرهنگ سازی لازم در جهت استفاده عسل آموزش داده نشده است به شکلی که اگر یک فرد یک کیلو عسل خریداری کند با برنامه برنامه‌ریزی علمی و استاندارد برای مصرف دو ماه آن کافی می باشد.

صنعت زنبورداری و تولید عسل  زیر مجموعه جهاد کشاورزی می باشد که مسئولیت این صنعت برعهده زیر مجموعه ای از جهاد کشاورزی به نام بخشی دام است وتنها هنر ولطفی که در حق زنبورداران می کند معرفی زنبوردار به دامپزشکی در جهت آزمایش زنبوران عسل در جهت کوچ های بین استانی می باشد. وبه جز این مورد کار دیگری انجام نمی دهد. البته ناگفته نماند محل استقرار زنبورستان را هم مشخص می کند . تا بین زنبوردارها درگیری ایجاد نشود. در هر شهر و استان اتحادیه زنبورداران وجود دارد که به جرات می توان گفت مسئولیت وکارایی زیادی ندارد.

اولین قدم برای بررسی وضعیت اقتصادی عسل هر کشور این است که یک جامعه آماری دقیق در اختیار محقق قرار گیرد از مقدار تولید فرآورده ها (عسل، ژل، گرده، بره موم) تا دسته بندی و درجه بندی از نظر کیفی که باید معرفی کنیم هیچ گونه آمار درستی در دسترس نیست. از این نظر با اطمینان می گوییم که اطلاعات وجامع آماری درست نمی باشند. در اکثر استان ها به صورت تماس تلفنی آمارگیری تعداد کلنی ها مقدار تولید محصولات صورت می گیرد. که این موضوع باعث هرج ومرج و آمار غلط می باشد.

صنعت زنبورداری یکی از رشته های مهم کشاورزی در کشور ما به شمار می رود که با توجه به پوشش گیاهی در کشور ما  سالانه حدود ۱۱۰۰ تن عسل تولید می شود. صنعت زنبورداری کشور، می‌تواند صنعتی پیشرو، فناورانه، دارای تولید محصولات با ارزش افزوده باشد که با حفظ ذخایر ژنتیکی، توسعه صادرات، آموزش و ترویج هدفمند و خارج کردن سیستم تولید صنعت زنبورداری از اقتصاد تک محصولی گام‌های مؤثری در توسعه این صنعت داشته باشد.

عسل ها و دسته بندی آن ها از نظر کیفیت

به عنوان مثال عسل ها از نظر کیفی به چهار دسته تقسیم می شوند عسل کاملا طبیعی، عسل نیمه طبیعی، عسل تغذیه و عسل صنعتی. تولید عسل صنعتی در کارگاه صورت می گیرد که از بحث ما خارج می شود؛ سه نوع عسل دیگر (طبیعی، نیمه طبیعی، تغذیه ) توسط زنبورعسل وزنبوردار تولید می شوند. که جهاد کشاورزی زمان آمارگیری فقط مقدار تولید را می پرسد وپرسش در جهت اینکه از کدام نوع عسل است را مطرح نمی کند ویک گزارش سالانه اعلام می کند.

که این گزارش کار را سخت تر می کند برای کیفیت سنجی عسل ها و مقدار صادرات آن؛ وتمامی مواردی که راجب آن صحبت کردیم باعث هرج ومرج در بازار عسل وصنعت زنبورداری کشور می شود ومردم خیلی سخت به این ماده غذایی ارزش مفید اهمیت می دهند.

در ایران هیچ مرجع و مرکز دانش بنیان در جهت اصلاح نژاد زنبور ها تحقیق در مورد خواص انواع عسل ها وجود ندارد و در این زمینه ها هر آنچه که در اختیار عموم قرار می گیرد برگرفته از منابع و تحقیقات خارج از کشور می باشد و اگر راجع به خواص عسل ها اطلاعاتی در اختیار مخاطبین قرار می گیرد منبع این اطلاعات بر می گردد به نوع گیاهی که زنبور عسل از آن شهد آورده است.

به عنوان مثال عسل آویشن را دارویی در جهت درمان سرفه می پندارند که در اصل عرقیات  گونه گیاهی آویشن در جهت درمان سرفه از نظر علمی ثابت شده است ولی در مورد اینکه عسل آویشن هم برای سرفه مفید است تحقیقی در داخل ایران صورت نگرفته است و در خارج از کشور هم  هیچ کشوری به اندازه ایران در مراتعش آویشن رویش ندارد و از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه نیست راجع به عسل آویشن ایران تحقیق کنند.

صادرات عسل و فرصت های سرمایه گذاری

طی سال جاری ۱۴۰۰ صادرات عسل ایران متوقف شده بود البته مقدار تولید هم به خاطر کاهش بارندگی و نزولات آسمانی کاهش پیدا کرده بود. با این حال قیمت عسل در داخل بازار ایران افزایش یافت و تورم در این صنعت تاثیر خودش را گذاشت. از آنجایی که عامل های زیادی روی این صنعت تاثیر گذار هستند پیش بینی می شود اگر بارندگی های خوبی صورت بگیرد در سال ۱۴۰۱ تولید افزایش می یابد و همچنین مسیر صادرات باز شود وبازار عسل ایران دست خوش تغییراتی گردد.

همانطور که  گفته شد در این مطلب به بررسی وضعیت اقتصادی و صنعتی عسل پرداختیم و همچنین  شرایط زنبور داران در ایران و صادرات عسل به دیگر کشور ها نیز بررسی کردیم.این مقاله تحلیلی توسط مجموعه تخصصی زنبورستان دکتر هانی به نشانی https://drhoney.net نوشته شده است که در زمینه صنعت عسل فعالیت می نمایند و امکان خرید عسل، کندو عسل و سایر فرآورده های عسل را برای مشتریان فراهم نموده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.