هزینه احداث باشگاه خانگی

ورزش مساله بسیار پراهمیتی است که روی درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند نارسایی‌های قلبی، تنفسی و عروقی تاثیر بسیار مفیدی خواهد داشت. ضمن اینکه به تناسب اندام، حفظ عضلات، کاهش چربی‌های خون کمک می‌کند و به طور کلی بر سلامت فیزیولوژیک سایر دستگاه‌های بدن نیزاثرگذار است. به همین دلیل پزشکان نیز به ورزش کردن اهمیت داده و همه مردم را به این کار سودمند توصیه کرده‌اند. به صورت کلی می‌توان نقش ورزش و تربیت بدنی را روی سلامت روانی نیز مورد ارزیابی قرار داد. چرا که سلامت جسم و روان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و اختلال هر کدام از این دو موضوع بر سلامت دیگری تاثیر دارد. متاسفانه امروزه باایجاد زندگی ماشینی خصوصا در جوامع شهری فعالیت‌های فیزیکی کودکان و افراد بزرگ‌تر از نظر ورزشی بسیار کاهش پیدا کرده و زمینه را برای ایجاد انواع مشکلات فیزیکی و بیماری‌ها مانند چاقی مزمن، دیابت، افزایش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی- عروقی فراهم خواهد کرد.همه‌گیری کرونا نیز مزید برعلت شده و فعالیت‌های بدنی را کاهش داده است.

  بررسی انواع ورزش ها

تحقیقات نشان می دهد تمامی افراد از سن ۱۵ تا ۶۴ سالگی باید مرتب ورزش کنند. این ورزش ها باعث می شود ضربان قلب و تنفس شما بهتر شود. ورزش هایی مثل پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، فوتبال، هاکی، بسکتبال و ... از این دست ورزش ها هستند.

نوع دیگر ورزش ها استقامتی هستند این نوع ورزش ها عضلات را درگیر می کند و ساختار بدن را بهبود می بخشد. به افراد بالغ و بزرگسال توصیه می‌شود هفته‌ای دو تا سه بار ورزش های عضلانی  انجام دهند. ورزش های ملایم تر عضلانی برای افراد مسن تر توصیه می شود. به هر حال باید توجه داشته باشید که هر چقدر بیشتر ورزش کنید ضربان قلب شما بهتر و منظم تر خواهد شد و به شما برای انجام کارهای روزمره انگیزه کافی می‌دهد و زندگی برای شما لذت بخش‌تر می‌شود.

  ورزش در خانه

با گسترش ویروس کرونا و اجتناب از حضور در اجتماعات، باشگاه های ورزشی از ماه ها پیش و خیلی زود خلوت شدند. این شرایط هنوز هم وجود دارد و بسیاری از باشگاه های ورزشی دولتی و حتی خصوصی در این روزها یا تعطیل هستند یا با تعداد خیلی کم فعالیت می کنند. به همین دلیل بسیاری از کسانی که به ورزش های روزانه اهمیت می دادند، مجبور شدند در خانه ورزش کردن را دنبال کنند. البته ورزش کردن در خانه همیشه و از سال های دور مرسوم بوده و بسیاری در حیاط منزل ورزش های کششی و استقامتی را انجام می دادند. رایج ترین آنها نیز طناب زدن بود که هزینه زیادی ندارد و همچنین در محیط کوچکی نیز قابل انجام است.

خوشبختانه با گسترش فروش وسایل ورزشی خانگی شامل انواع تردمیل ها، دوچرخه های ثابت، دمبل و ...، شکل ورزش در خانه متحول شده است. هرچند متاسفانه طبق گزارش‌های رسمی، در سال ١٣٩٩ سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر در ایران ، به طور متوسط ۱۴ دقیقه در روز بوده که نسبت به آمارهای جهانی بسیار پایین است. رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران نیز اخیرا گفته ۶۰ درصد تهرانی‌ها ورزش نمی‌کنند.

  بازار کم رمق

یکی از بازارهای بزرگ فروش وسایل ورزشی در کشور در خیابان های اطراف میدان منیریه تهران قرار دارد. یکی از فروشندگان این وسایل در مورد وضعیت این بازار به «دنیای اقتصاد» گفت:«خوشبختانه بازار ما فصلی نیست و در همه زمان‌ها مشتری برای این وسایل وجود دارد. متاسفانه در چند سال اخیر بیشتر مشتری‌ها فقط وسایل را قیمت می‌کنند و به خرید برخی وسایل ارزان بسنده می کنند. بیشتر وسایل ورزشی وارداتی هستند؛ بنابراین نوسان های ارزی تاثیر زیادی روی قیمت ها دارد. با افزایش قیمت ها، مشتری ترجیح می دهد پول خود را در بخش های دیگر زندگی هزینه کند.» این فروشنده می گوید بخش عمده فروش ما را باشگاه های ورزشی تشکیل می دهند و اغلب ورزشکاران خانگی ترجیح می دهند وسایل دست دوم بخرند.

  قیمت برخی وسایل ورزشی خانگی

در ادامه قیمت برخی از پراستفاده ترین وسایل ورزشی قابل استفاده در خانه را مشاهده می کنید با این توضیح که این قیمت ها از مشاهدات میدانی و برخی سایت های اینترنتی استخراج شده است. تردمیل خانگی برند پروتئوس ۱۴.۵۰۰.۰۰۰، تردمیل ایرانی برند روبیمکث ۹.۴۰۰.۰۰۰، تردمیل چندکاره خانگی برند فلکسی فیت ۱۵.۰۰۰.۰۰۰، تردمیل خانگی ایرانی برند پاندا ۹.۶۰۰.۰۰۰ و تردمیل خانگی تک کاره و چند کاره برند WOLF LAND ۲۲.۳۰۰.۰۰۰، دوچرخه ثابت برند اسپینینگ سایتک ۱۱.۸۰۰.۰۰۰، دوچرخه ثابت برند آذیموس ۶.۶۰۰.۰۰۰ و دوچرخه ثابت پشتی دار ژنراتوری لایف فیتنس از ۳۷ تا ۴۱ میلیون ، تک دمبل ۵/ ۱ کیلویی ایروبیک بانوان برند رکورد روکش دار ۹۵.۰۰۰، یک جفت دمبل شش ضلعی ۵/ ۲ کیلویی ۲۳۵.۰۰۰، میله هالتر آستین دار برند رکورد ۲۲۰ سانتی ۴۹۵.۰۰۰، طناب ورزشی برند لیانگ جیانگ ۲۴۵.۰۰۰، طناب ورزشی برند آرتبل ۱۲.۰۰۰ و طناب ورزشی تناسب اندام برند Olympic ۶۰.۰۰۰ تومان است. انواع کفش‌های ورزشی نیز از ۱۵۰.۰۰۰ تا ۳.۰۰۰.۰۰۰ و انواع لباس های ورزشی نیز از ۱۰۰.۰۰۰ تا ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارند.

در پایان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای تر و سنگین در خانه ، گرفتن دستور انجام تمرینات از یک متخصص مسلط به پزشکی موضوعی بسیار ضروری است.