کشف جدید پزشکان درباره شباهت آنفولانزا و کرونا

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکیِ دانشگاه آکسفورد پرونده‌ پزشکی و در حال به‌روزشدنِ بیماران مبتلا به این دو ویروس را تجزیه و تحلیل کردند.

هر دو گروه با بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده در هر کدام، بیمارانی را شامل می‌شد که سه تا شش ماه پس از عفونت اولیه هنوز دنبال درمان بودند. علائم مزمن در هر دو بیماری تنفس غیرطبیعی، خستگی و سردرد بوده است.

پروفسور پل هریسون، یکی از متخصصان ارشد این مطالعه می‌گوید: بسیاری از ما که آنفلوآنزا گرفته‌ایم می‌دانیم که همیشه به همان سرعتی که امیدوار بودیم یا انتظار داشتیم، خوب نمی‌شویم.

اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به کووید مزمن بیشتر به مشکلات و علائم طولانی‌مدت گرفتار می‌شوند، با این حال اختلاف نسبتا اندکی بین طولانی شدن علائم این دو بیماری در افراد مبتلا مشاهده شد.

در این آزمایش‌ها مشخص شد که حدود ۴۲ درصد از بیماران مبتلا به کووید هنوز سه ماه بعد، نشانه‌های آن را دارند و در مقایسه، این رقم برای گروه مبتلا به آنفلوآنزا ۳۰ درصد بوده است.

هرچند آمار بالاتر در بیماران مبتلا به کووید می‌تواند معلول این واقعیت هم باشد که مردم به دلیل ترس بیشتر از این بیماری، احتمالا بیشتر به دنبال مراقبت از پیامدهای طولانی‌مدت آن هستند.

متخصصان همچنین تاکید کرده‌اند این مطالعه که در مجله «پلاس مدیسین» (PLOS Medicine) منتشر شده، شدت علائم مزمن برای این دو بیماری را تجزیه و تحلیل نکرده است.

به گزارش ایندیپندنت، با این حال آنها می‌گویند: درباره این موضوع که افراد مبتلا به کووید شدید، احتمالا بیشتر به مشکلات طولانی‌ ناتوان‌کننده دچار می‌شوند، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد.

متخصصان به این نتیجه رسیدند که درباره هر دو ویروس تحقیقات بیشتری نیاز است و معتقدند که احتمالا پیش از این، علائم طولانی‌مدت آنفلوآنزا نادیده گرفته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.