نقش بیزینس‌های کوچک و متوسط (SME) در رشد اقتصاد ایران چیست؟

این نوع از کسب‌وکارها برای همه کشورهای توسعه یافته مورد اهمیت هستند چرا که در کنار تولید شغل برای مردم، می‌توانند به کاهش فقر، تولید درآمد و تسهیل ثروت مردم کمک کنند.

اگر می‌خواهیم در آینده نه چندان دور وضعیت فعلی اقتصاد کشور خود را درست کنیم، ضروری به نظر می‌رسد که در ارتیاط با این نوع کسب‌وکارها بیشتر تحقیق کرده و به آنها خدمات مفیدی ارائه کنیم. دقت داشته باشید که هر کسب‌وکاری هم که امروزه بزرگ و مشهور به نظر می‌رسد در گذشته یک کسب‌وکار کوچک و متوسط بوده که به مرور زمان رشد کرده و به جایگاه فعلی خود رسیده است. 

بر اساس تعاریف که بانک جهانی در مورد  SMEها ارائه می‌کند، این کسب‌وکارها در واقع بنگاه‌های اقتصادی هستند که حداکثر ۳۰۰ نیروی کار داشته و فروش سالانه‌ در حدود ۱۵ میلیون دلار یا کمتر دارند! در ایران هم برای این دسته از کسب‌وکارها، تعریف‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که کسب‌وکارهایی که کمتر از ۱۰ کارمند، خرد؛ ۱۰ تا ۴۹ کارمند، کوچک؛ ۵۰ تا ۹۹ کارمند، متوسط و بیش‌تر از ۱۰۰ کارمند، بزرگ نامیده می‌شوند.

با توجه به تمامی این توضیحات، مسئله‌ای در اینجا وجود دارد و آن هم خدمات‌دهی به این نوع کسب و کارهاست. خدمات‌دهی در واقع عملکردهای SMEها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به رشد آن‌ها کمک زیادی کند. در ادامه قصد معرفی یک مجموعه متمرکز و هدفمند در زمینه SMEها را داریم که به صورت کاملاً تخصصی به آن‌ها در زمینه رشد کسب و کارشان کمک می‌کند. 

کاربُرد، کسب و کاری برای کمک به بیزینس‌های کوچک و متوسط

کاربُرد مجموعه‌ای است که در آن مدیران و تصمیم گیرنده‌های اصلی یک مجموعه به عنوان یک شخص که آن را باغبان رشد می‌نامند، همراه شده و چشم انداز تازه‌ای را برای رشد مقیاس پذیر به مدت 6 ماه به کسب و کارها ارائه می‌کند. در این مجموعه تمامی مشکلات و مسائل مرتبط با کسب‌وکارتان چه بزرگ و چه کوچک مطرح می‌شوند و اعضای برد با تعامل وتبادل تجربه و باغبان رشد با جهت‌دهی به این راه حل‌های استراتژیک کمک می‌کند که آن‌ها را برطرف کنید و پشت سر بگذارید.

کاربُرد کوچینگ و منتورینگ نیست؛ کاربُرد محصولی است که در ایران بی مانند است و قابل مقایسه با هیچ خدمتی نیست.

 شاید بزرگ‌ترین مزیت این مجموعه نسبت به سایر دوره‌ها این باشد که شما در یک جمع امن و بدون ترس از قضاوت شدن، مسائل و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنید. هر فردی که دارای سرمایه و تیمی است، می‌تواند با هدف افزایش رشد به صورت چند برابری در این جمع قرار بگیرد.

کاربرد

خدمات مورد نیاز SMEها چیست؟

یک مدیر جوان صاحب کسب و کار به احتمال زیاد با چالش‌های مختلفی در مسیر پیش روی خود روبرو می‌شود. آن‌ها نیاز دارند که از یک فرد یا شخص با تجربه و دارای علم کمک بگیرند. کسی که توانایی مشاوره دادن به آن‌ها را داشته باشد و یا بتواند با کمک اصول و مهارت‌های کوچینگ به آن‌ها کمک کند که خودشان بعد از کشف مسئله و پیدا کردن راه حل، آن را برطرف کنند. 

اگر در دسته بندی جزو کسب و کارهای کوچک و متوسط هستید به احتمال زیاد اطلاعات و دیتاهای لازم برای رشد کسب‌وکارتان را نیاز داشته باشید. مجموعه و تیم کاربُرد دقیقاً به همین علت وجود دارند.

آن‌ها به شما کمک می‌کنند، مسائل خود را حل کنید، مشکلاتتان را پیدا کنید و یا در حوزه‌های مختلفی که باید رشد کنید. شما به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط دیگر به چه چیزهایی در این حوزه نیاز دارید؟

کاربُرد و سؤالات متداول

اولین باری که نام کاربُرد و حوزه فعالیت آن به گوش مخاطبان می‌رسد، سؤال‌هایی در مورد آن شکل می‌گیرد. در ادامه سعی می‌کنیم با پاسخگویی سؤالاتی راجع به این مجموعه به شما کمک کنیم، اطلاعات کامل‌تری نسبت به آن داشته باشید.

کاربُرد چیست؟

کاربرد مجموعه‌ای از جلسات هم اندیشی، همفکری، بحث و گفتگو است که برای تمامی مدیران و تصمیم گیرنده‌های اساسی کسب و کار می‌تواند مملو از اطلاعات و دانش مختلف باشد. شما می‌توانید با همراهی باغبان کاربُرد، جلساتی برای بهبود بیزینس خود داشته باشید.

کاربُرد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر یک مدیرعامل، یکی از اعضای هیئت مدیره و صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید، می‌توانید در جلسات و میزهای کاربُرد شرکت داشته باشید.

کدام یک از صنایع با چه میزان سابقه می‌تواند عضوی از بردهای کاربُرد باشد؟

در کاربُرد از صنایع گوناگون حضور دارند اما در هر برد برای حفظ محرمانگی اطلاعات اعضا از هر صنعت فقط یک نماینده حضور دارد. برای بالا بردن کیفیت و بازدهی میزهای کاربُرد بایستی تقریبا دو سال از شروع فعالیت بیزینسی‌شان گذشته باشد.

آیا همه می‌توانند در کاربُرد شرکت کنند؟

اگر حس می‌کنید به خدمات این مجموعه نیاز دارید، ابتدا باید درخواست عضویت خود را با پر کردن یک فرم ثبت کنید. مشاوران کاربُرد پس از بررسی درخواست شما در صورت تأیید اولیه، شما را برای یک مصاحبه دعوت می‌کنند. بعد از مصاحبه از میان افراد مختلف، آن‌هایی که طبق قوانین کاربُرد واجد شرایط هستند انتخاب می‌شوند و در میزهای کاربُرد شرکت می‌کنند.

جمع بندی: رشد اقتصادی کشور در گرو رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط است!

اگر به دنبال این هستیم که آینده اقتصادی کشورمان روشن باشد، لازم است که در این رابطه حتماً اقداماتی در جهت برطرف کردن مشکلات و  دغدغه‌های این نوع کسب و کارها انجام دهیم. مجموعه‌ها و بیزینس‌هایی مانند کاربُرد، می‌توانند به ما در رسیدن به چنین اهدافی کمک کنند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ شما چه اقداماتی برای رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر دارید؟ در بخش نظرات، می‌توانید سؤالات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.