مهم ترین نکاتی که در مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین باید رعایت کنید

در دوره‌ای که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بحران کرونا همگان را بر آن داشت تا اقداماتی در راستای آنلاین شدن پدیده‌ها و جریانات زندگی انجام شوند.

 روند دیجیتالی شدن از پزشک متخصص داخلی تا روانشناسی (رواشناسی زیر شاخه و از تخصص‌های پزشکی نیست و باید به کلمه روان‌پزشکی تغییر کند) و دیگر شاخه‌ها پیش رفته است. 

مشاوره پزشکی آنلاین به افراد این فرصت را داده است تا روند تشخیص تا درمان بیماری را به شکل ساده‌تری طی کنند. با وجود اینترنت می‌توان از پرداخت حق ویزیت تا برگزاری جلسات مشاوره را بدون حضور در مکان انجام داد. امروزه انواع مشاوره‌ها با پزشک متخصص و فوق تخصص به راحتی و با کیفیت بالا صورت می‌گیرند. اما برای دریافت بهترین نتیجه لازم است نکات مهمی را در این خصوص بدانید.

چه کسانی به مشاوره آنلاین نیاز دارند؟

ما در مشاورۀ آنلاین پزشکی، بدون نیاز به صرف زمان و هزینه برای مراجعه به مطب می‌توانیم مشکل خود را به صورت آنلاین با پزشک در میان گذاشته و از او کمک بخواهیم. به این ترتیب دیگر مجبور نیستیم که ساعات طولانی را در ترافیک برای رسیدن به مطب طی کنیم. همچنین نیازی به دریافت نوبت و انتظار برای ویزیت شدن نخواهیم داشت. همه چیز به صورت اینترنتی و با هماهنگی‌های آنلاین انجام می‌شوند. 

در این روش می‌توان از شیوه‌های مکملی استفاده کرد. مثلاً ممکن است پزشک، شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد تا روند درمان خود را کامل کنید. در پاسخ به اینکه چه کسانی به مشاوره اینترنتی نیاز دارند باید بگوییم که همۀ افراد ممکن است شامل آن شوند. همانطور که ویزیت کردن پزشک و طی کردن روند درمان می‌تواند برای هر یک از ما اتفاق افتد. با دانستن نکاتی برای دریافت مشاورۀ آنلاین باکیفیت، می‌توانید بهترین نتیجه را از هزینه‌ای که می‌کنید دریافت کنید.

آمادگی برای مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین

اولین گام آمادگی برای مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین، یافتن یک پزشک قابل اعتماد و معتبر است. به همین دلیل نباید به پیشنهادات تصادفی گوگل و هر آنچه در فضای آنلاین می‌بینید اعتماد کنید. اگر می‌خواهید بهترین مشاورۀ آنلاین را داشته باشید باید به دنبال پزشک آنلاین متخصص خوب بگردید. بنابراین از اعتماد کردن به وب‌سایت‌هایی که در گشت و گذارها به آن‌ها برمی‌خورید اجتناب کنید. زیرا ممکن است آنان شما را به درستی راهنمایی نکنند. بهتر است پیش از اقدام به دریافت مشاورۀ آنلاین، از دوستان و آشنایانی که پیش‌تر تجربۀ آن را داشته‌اند سؤال کنید.

نکاتی برای دریافت مشاوره پزشکی اینترنتی

یافتن یک پزشک مورد اعتماد و مجرب، شرط اصلی است اما کافی نیست. شما برای دریافت بهترین مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین لازم است نکات بیشتری را در ذهن داشته باشید. آنچه در ادامه می‌گوییم نکاتی کلی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها حائز اهمیت زیادی است. با دانستن این نکات، لازم است جزئیات هر یک از آن‌ها را با توجه به شرایطی که در آن هستید بررسی نمایید.

به هزینه مشاوره توجه کنید

گاهی ارائه کنندگان خدمات آنلاین، هزینه‌های بسیار کمی برای مشاوره عنوان می‌کنند. پایین بودن قیمت همواره به معنای کیفیت پایین نیست. اما باید بدانید که هر مشاورۀ ارزان قیمتی هم خوب نیست. در مقابل، خدمات گران قیمت را نیز نمی‌توان به عنوان مشاوره‌های باکیفیت یاد کرد. بنابراین لازم است با در نظر داشتن سابقۀ پزشک و مدت زمان مشاوره، هزینه‌های مشاوران مختلف را با هم مقایسه کرده و بهترین قیمت را انتخاب کنید.

زمان را در نظر داشته باشید

معمولاً دستمزد مشاوره‌ها با در نظر داشتن مدت زمان هر جلسه تعیین می‌شوند. به همین دلیل لازم است در مورد بازه‌های زمانی بسیار دقیق عمل کنید. قبل از شروع مشاورۀ آنلاین یا حضوری، به زمان جلسه دقت کنید. با در نظر داشتن زمانی که در اختیار دارید، سؤالات خود را دسته‌بندی کنید. رعایت زمان‌بندی‌ها باعث می‌شود که از پرسیدن سؤالات بی‌اهمیت خودداری کنید. بنابراین اگر نیاز به مشاورۀ طولانی‌تری دارید باید از پزشک بخواهید که یک بازۀ زمانی مناسب برای شما تعیین کند. به این ترتیب می‌توانید حق بیماران بعدی را نیز محفوظ نگه دارید.

اینترنت و شرایط محیطی را مهیا کنید

ناگفته پیداست که برای مشاورۀ پزشکی آنلاین نیاز به اینترنت خوب و پرسرعت خواهید داشت. بنابراین همواره از چند ساعت پیش از شروع مشاوره، وضعیت اینترنت و آنتن‌دهی را بررسی نمایید. سرعت اینترنت را بررسی کرده و بستۀ اینترنت همراه خود را چک کنید. اگر نیاز به خرید بسته هست این کار را انجام دهید. همچنین برای یک مشاورۀ آنلاین باکیفیت لازم است در شرایط محیطی خوبی باشید. به این منظور، نور مناسبی در محیط ایجاد کنید. همچنین وضعیت سر و صدای محیط را بررسی کنید و از عدم وجود نویز مطمئن شوید. صداهای مزاحم، وضعیت نامطلوبی ایجاد می‌کنند که باعث سردرگمی و تکرار حرف‌های غیرضروری می‌شود.

پرونده خود را از قبل آماده کنید

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین، پرونده‌های خود را از قبل آماده کرده و همراه خود داشته باشید. مثلاً اگر قرار بر مشاورۀ آنلاین با متخصص مغز و اعصاب دارید، عکس‌های MRI خود را از نسخه‌های قدیمی تا جدید مرتب کرده و آماده کنید. به این ترتیب در حین جلسۀ مشاوره، وقت شما تلف نخواهد شد. همچنین اگر لازم است عکس‌ها را از قبل برای پزشک خود بفرستید. به این ترتیب می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

وضعیت پزشکی خود را یادداشت کنید

پیش از شروع جلسۀ مشاوره پزشکی آنلاین، علائم و تاریخچۀ پزشکی خود را یادداشت کنید. اگر امکان نوشتن همۀ آن‌ها را ندارید، حداقل نکات ضروری را به صورت مختصر بنویسید. مثلاً اگر به بیماری خاص یا عارضۀ زمینه‌ای مبتلا هستید حتماً آن را یادداشت کنید. هرچه بتوانید پیش از جلسۀ مشاوره، نکات بیشتری بنویسید به نفع خودتان خواهد بود. حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، فهرستی خواهید داشت که بعدها به دردتان می‌خورد. 

در این فهرست می‌توانید به نکات کلی از شیوۀ زندگی، عادات غذایی، ارتباطات و وضعیت ذهنی خود اشاره کنید. جزئیات اساسی مثل وزن، دمای بدن، فشار خون، شاخص تودۀ بدن، ضربان قلب و موارد این چنینی را بنویسید. داشتن چنین اطلاعاتی به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند تا روند مشاوره تا درمان را ساده‌تر و راحت‌تر طی کنید. همچنین که پزشک درک بهتری از وضعیت شما خواهد داشت.

آرام و خونسرد باشید

این نکته بیشتر دربارۀ مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصین اهمیت دارد. ممکن است در طول جلسۀ مشاوره، صداها را نشنوید یا تصویر برای مدتی قطع شود. ضعیف شدن اینترنت ممکن است باعث بروز دردسر برای شما شود. به خصوص اگر این مشکل از طرف شما باشد، ممکن است باعث برهم زدن آرامش‌تان شود. در این شرایط آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشید تا ارتباط مجدداً برقرار شود. در طول جلسه، استرس خود را مدیریت کنید یا از پزشک‌تان بخواهید که به شما در حفظ آرامش‌تان کمک کند. هرچقدر بتوانید واضح‌تر صحبت کنید، پزشک بهتر متوجه بیماری شما خواهد شد. 

جمع بندی

مشاوره پزشکی اینترنتی مزایای زیادی دارد. مشاورۀ آنلاین باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینۀ شما می‌شود. در این نوع مشاوره نیازی به جابجایی از محل زندگی خود نخواهید داشت. به خصوص اگر دچار عارضۀ خاصی هستید و توان جابجایی ندارید، مشاورۀ اینترنتی می‌تواند بسیار مفید باشد. این مسئله به خصوص با شیوع کرونا و خطرات ناشی از آن، اهمیت بیشتری به خود گرفته است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.