صدهزار تراکنش دایرکت دبیت، تنها در سه ماه؛ گزارش سرویس برداشت خودکار وندار در پاییز ۱۴۰۰

سرویس برداشت خودکار که در جهان آن را با نام دایرکت دبیت می‌شناسند،‌ یکی از ابزارهایی‌ است که به مراودات مالی سامان می‌دهد.

شصت سال قبل ایده‌ی این سرویس توسط یک بانکدار انگلیسی مطرح شد و در این مدت، دایرکت دبیت تحولات بسیاری داشته است.

در بیست سال گذشته، مردم بسیاری از کشورهای جهان، پرداخت حق اشتراک خود را به روش دایرکت دبیت انجام می‌دهند.

هم‌وطنان ما در ایران نیز برای شارژ خودکار سیم‌کارت یا پرداخت حق اشتراک برنامه‌های پخش‌کننده ویدیوهای نمایش خانگی (VOD ها) از سرویس برداشت خودکار استفاده می‌کنند. 

فناوری‌های مالی یا فین‌تک، در جهان شلوغ امروز به کمک انسان‌ها آمده‌اند. رشد اینترنت و ایجاد کسب‌وکارهای نوین، زندگی روزمره انسان‌ها را نظام‌مند کرده است. این سازمان‌دهی‌‌ها، در سبک زندگی انسان معاصر تاثیر گذاشته و به فرآیندها سرعت بخشیده است. 

وندار، یکی از مهم‌ترین ارائه‌کنندگان  سرویس برداشت خودکار در ایران است. این شرکت که از زمستان سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در زمینه تولید زیرساخت‌های مالی آغاز کرده، از تابستان سال ۱۳۹۹ پروژه‌ی دایرکت دبیت را شروع کرد. پس از طی شدن مراحل تحقیق و توسعه‌، وندار سرویس برداشت خودکار را راه‌اندازی و در تیر ۱۴۰۰، این سرویس برای اولین پذیرنده پیاده‌سازی شد.

با گذشت شش ماه از راه‌اندازی سرویس برداشت خودکار و پس از گزارش سه‌ماهه تابستان، وندار تصمیم به انتشار دومین گزارش فصلی سرویس دایرکت دبیت گرفت. این گزارش، شامل بخش‌های گوناگونی‌ است که به چگونگی عملکرد سرویس برداشت خودکار یا همان دایرکت دبیت می‌پردازد. در ادامه، بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید.

دایرکت دبیت چیست؟

دایرکت دبیت (Direct Debit) یا سرویس برداشت خودکار، یک زیرساخت مالی است. این زیرساخت، به کسب‌وکارها کمک می‌کند که در پرداخت‌های پرتکرار یا دوره‌ای، طلب خود را از حساب کاربران‌شان برداشت کنند. در واقع، کاربران، اجازه‌ی برداشت از حساب خود را به‌صورت محدود و با یک سقف مشخص، به کسب‌وکاری می‌دهند که از آن خدمات می‌گیرند. با این کار، پس از پایان مهلت استفاده از خدمات یک شرکت، حساب کاربر به‌صورت خودکار تمدید می‌شود و مبلغ حق اشتراک از حساب او کسر خواهد شد.

این سرویس، به دلیل سادگی و سرعت بالا، یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداختی در سراسر جهان است. برای اثبات این ادعا، به آمار سایت statista رجوع می‌کنیم. طبق این آمار، سال ۲۰۲۰، تنها در آلمان بیش از ۵/۱۱ میلیارد تراکنش دایرکت دبیت انجام گرفته است. 

چه کسب‌وکارهایی از سرویس برداشت خودکار استفاده می‌کنند؟

برداشت خودکار برای بسیاری از کسب‌وکارها مانند کسب‌وکارهای اشتراکی، سرویس‌های ارائه‌کننده محتوا، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌دهندگان خدمات ابری و سازمان‌های خدماتی مناسب است. این زیرساخت مالی، می‌تواند شیوه درآمدی کسب‌وکارها را عوض کرده و منجر به افزایش کسب‌وکارهای اشتراکی یا آبونمان‌محور شود.

در حال حاضر، کسب‌وکارهای متنوعی از خدمات دایرکت دبیت وندار استفاده می‌کنند. از زمان پیاده‌سازی دایرکت دبیت وندار روی اولین پذیرنده تاکنون ۲۵ کسب‌وکار، این سرویس را برای دریافت هزینه‌ی خدمات خود از مشتریان‌شان انتخاب کرده‌اند.

کسب‌وکارهایی که زیرساخت برداشت خودکار یا همان دایرکت دبیت وندار را برگزیده‌اند، شامل برنامه‌های پخش‌کننده ویدیوهای نمایش خانگی که به VOD معروفند، سرویس‌های حق اشتراک محتوایی،‌ برنامه‌های سبک زندگی، اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری، پلتفرم‌های آموزشی، فضاهای کار اشتراکی، کسب‌وکارهای وام‌دهی، شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت،کسب‌وکارهای حوزه‌ی تامین مالی جمعی و موسسات خیریه می‌شوند.

با آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره‌ی سرویس برداشت خودکار، کسب‌وکارهای دیگری به جمع پذیرنده‌های این سرویس اضافه خواهند شد.

کسب و کار پذیرنده

کسب‌وکارهای پذیرنده دایرکت دبیت وندار

چه بانک‌هایی از سرویس برداشت خودکار وندار پشتیبانی می‌کنند؟

 دوازده بانک و یک کیف‌ پول، از سرویس برداشت خودکار وندار پشتیبانی می‌کنند. بانک‌های ملت، سامان، آینده، پست‌بانک، مهر ایران، کشاورزی، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، سرمایه، دی، انصار و سینا، همچنین کیف پول همراه کارت از برداشت خودکار وندار پشتیبانی کرده و مشتریان آن‌ها می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

طبق مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی‌ می‌شود که به‌زودی بانک‌های پارسیان، ملی، پاسارگاد، شهر، بلوبانک و بانکینو نیز از سرویس برداشت خودکار وندار پشتیبانی‌کنند. همچنین، کیف پول‌های آپ، سکه و ۷۲۴ آمادگی خود را برای پشتیبانی از دایرکت دبیت، اعلام کرده‌اند.

چه تعداد تراکنش دایرکت دبیت در وندار انجام شده است؟

در پاییز سال ۱۴۰۰، تعداد تراکنش‌های سرویس برداشت خودکار وندار از مرز ۱۰۰هزار گذشت و رشد چشمگیری نسبت به سه ماهه ابتدایی راه‌اندازی آن داشت. افزایش تعداد تراکنش‌های سرویس برداشت خودکار وندار به معنای افزایش آگاهی کسب‌وکارهای مختلف نسبت به این ابزار است. با این حال، خیلی از کسب‌وکارها نسبت به وجود سرویس برداشت خودکار بی‌اطلاع هستند. 

علاوه بر افزایش تعداد تراکنش‌های سرویس برداشت خودکار، مجوزهای صادر شده برای این زیرساخت مالی نیز روندی صعودی داشته‌اند. مجوزهای صادر شده برای سرویس برداشت خودکار، به معنای اجازه‌ی دسترسی به حساب کاربران است. هر کاربری که اجازه‌ی برداشت از حساب خود را به‌صورت محدود به کسب‌وکاری می‌دهد که از دایرکت دبیت استفاده می‌کند، یک مجوز صادر کرده است. 

در تابستان ۱۴۰۰، نزدیک به ۳۰ هزار مجوز توسط کاربران برای این سرویس صادر شده بود. این در حالی‌ست که تا پایان آذر ماه، تعداد مجوزهای صادر شده به بیش از ۵۰ هزار رسید. کاربرانی که مجوز برداشت از حساب خود را به یک کسب‌وکار داده‌اند، می‌توانند این مجوز را در هر زمانی از طریق سایت همان کسب‌وکار لغو کنند. 

وندار

تعداد مجوزهای برداشت خودکار 

از آن‌جایی که بیشتر مشتریان سرویس برداشت خودکار، کاربران سایت‌های ارائه‌کننده ویدیوی نمایش خانگی مانند فیلیمو و نماوا بوده‌اند، بیشترین مجوزها در ساعت ۱۰ شب روز جمعه صادر شده‌اند. روزهای تعطیل بهانه‌ای برای دورهمی‌های خانوادگی‌ و تماشای برنامه‌های سرگرمی‌ست. در نتیجه، بیشتر مجوزها در آخر هفته صادر شده‌اند. همچنین، ساعت ۶ صبح روزهای یکشنبه، کمترین مجوز برای دایرکت دبیت وندار ثبت شده است. پیش‌بینی می‌شود با افزایش کسب‌وکارهایی که از دایرکت دبیت استفاده می‌کنند، زمان صدور مجوزهای این سرویس نیز تغییر کند.

نرخ تبدیل سرویس برداشت خودکار چقدر است؟

نرخ تبدیل کاربران سرویس برداشت خودکار، در سه‌ماهه پاییز به ۵۹ درصد رسیده است. این در حالی‌ست که در سه‌ماهه تابستان، این نرخ حدود ۴۰ درصد بوده است. سرویس برداشت خودکار، کاربران را از تاخیر در پرداخت‌ها خلاص می‌کند و به همین خاطر، نرخ رضایت کاربران از این سرویس افزایش یافته‌‌است.

نرخ تبدیل کاربران در سرویس دایرکت دبیت یا برداشت خودکار، درصد کاربرانی که اجازه برداشت از حساب خود را به وندار داده‌اند، نسبت به کاربرانی‌ است که روی دکمه برداشت خودکار کلیک کرده‌اند. 

چه آینده‌ای در انتظار برداشت خودکار است؟

اگرچه برداشت خودکار در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته شده است، اما درصد کمی از تراکنش‌های آنلاین ایران را در اختیار دارند. در حال حاضر، سهم برداشت خودکار از کل تراکنش‌های بازار آنلاین در ایران، چیزی حدود ۰۲/۰درصد است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵، سهم برداشت خودکار از کل تراکنش‌های بازار آنلاین به بیش از ۱۴ درصد برسد.

آینده دایرکت دبیت

آینده دایرکت دبیت

طبق تخمین‌های زده شده، ماهانه ۵۰ هزار تراکنش برداشت خودکار در ایران انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۱۴۰ میلیون تراکنش در ماه برسد. براساس چشم‌انداز توسعه برداشت خودکار وندار، تا پنج سال آینده ۳۰ بانک‌ و ۱۰ کیف پول از این سرویس پشتیبانی می‌کنند.

گزارش جامع عملکرد دایرکت دبیت در سه‌ماهه پاییز را می‌توانید در وبلاگ وندار بخوانید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.