اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار چقدر است؟

 در آبان ماه گذشته مجوز افزایش قیمت خودروسازان توسط شخص رییس جمهور ابطال و قیمت ها به حالت قبل برگشتند. در آذر ماه امسال با روی کار آمدن ستاد تنظیم بازار به عنوان مسئول قیمت گذاری خودرو در کشور، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند با تایید وزارت صمت مجوز قطعی افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه را اخذ کنند. این اقدام خودروسازان باعث شد تا شاهد افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۸ درصدی در محصولاتی مانند ساینا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باشیم.

با تائید رسمی افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته  طرح‌های فروش و پیش‌فروش خودروسازان داخلی بلافاصله آغاز شد و اختلاف قیمت خودرو بین نمایندگی تا بازار آزاد باعث جذابیت این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان این خودروها شده که در این گزارش به بررسی اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای حاضر در طرح فروش اخیر ایران‌خودرو و سایپا می‌پردازیم. قیمت روز خودرو های ایرانی و خارجی را در https://car.ir/prices میتوانید ببینید.

اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو بین کارخانه و بازار آزاد

پژو 207

به گزارش وبسایت خودرو قیمت خودرو پژو 207 دستی پانوراما در بین خودروهای ایران‌خودرو دارای بیشترین اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار آزاد است. بعدازآن دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه ای) بیشترین اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار آزاد را تجربه می‌کند.  برای مشاهده مشخصات و قیمت رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه ای) به https://car.ir/۷۷۵-iran-khodro-runna-panoramic-۱۳۹۰-۱۴۰۰ مراجعه نمایید.

در حال حاضر قیمت نمایندگی پژو 207 دستی پانوراما 523.3 میلیون تومان است درحالی‌که همین خودرو در  روز دوشنبه 6 دی‌ماه 1400 در بازار آزاد باقیمت 370 میلیون تومان به فروش می‌رسد و اختلاف قیمت این خودرو  بین نمایندگی و بازار آزاد حدود 137 میلیون تومان است! این اختلاف قیمت در بین محصولات ایران‌خودرو دارای رتبه اول اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد را به خود اختصاص داده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز اختلاف قیمت 125 میلیون تومانی را به ثبت رسانده است. قیمت نمایندگی دنا پلاس توربو اتوماتیک 393.9 میلیون تومان است در حالی‌که قیمت خرید این خودرو از بازار آزاد 518 میلیون تومان است. همچنین قیمت جدید کارخانه رانا پلاس پانوراما 227.6 میلیون تومان اعلام‌شده است در حالی که خرید این خودرو در بازار آزاد نیاز به 298 میلیون تومان نقدینگی دارد و اختلاف قیمت این خودرو بین نمایندگی و بازار آزاد  71 میلیون تومان است.

اختلاف قیمت‌های ذکر شده مربوط به خودروهای ارائه‌شده در آخرین طرح فروش فوری ایران‌خودرو بود. سایر خودروهای تولیدی این شرکت که در این طرح ارائه نشده‌اند نیز دارای اختلاف قابل‌توجهی بین نمایندگی و بازار آزاد هستند. ازجمله این خودروها می‌توان به پژو پارس دوگانه‌سوز اشاره کرد که اختلاف قیمت کارخانه و بازار 173.8 میلیون تومانی را تجربه کرده است. طبق اعلام ایران‌خودرو قیمت کارخانه پژو پارس دوگانه‌سوز 171.2 میلیون تومان است که همین خودرو در بازار آزاد با قیمت 345 میلیون تومان در حال معامله است.

جدول اختلاف قیمت نمایندگی و بازار محصولات ایران خودرو

جدول قیمت خودرو

اختلاف قیمت خودروهای سایپا بین کارخانه و بازار آزاد

خودرو سایپا

پس از بررسی قیمت خودرو در car.ir متوجه می‌شویم که برای خرید ساینا دنده‌ای از کارخانه به 122.8 میلیون تومان نقدینگی نیاز داریم درحالی‌که همین خودرو در بازار آزاد باقیمت 190 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار ساینا دنده‌ای حدود 67 میلیون تومان است!

در حال حاضر قیمت کارخانه خودرو تیبا 2، 125 میلیون تومان اعلام‌شده است که این خودرو در بازار آزاد باقیمت 183 میلیون تومان قابل‌خرید است و تفاوت قیمت کارخانه تیبا 2 با بازار آزاد 58 میلیون تومان است. قیمت کارخانه تیبا صندوقدار نیز 118.1 میلیون تومان اعلام شده است. این درحالیست که برای خرید تیبا صندوقدار در بازار آزاد باید 178 میلیون تومان هزینه کنید. اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تیبا صندوقدار 60 میلیون تومان است.

اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد سایپا 151 نیز به 19.6 میلیوت تومان رسید. قیمت پراید وانت 151 در بازار آزاد 166.5 میلیون تومان است در حالی که قیمت اعلامی کارخانه این خودرو 146.9 میلیون تومان می باشد.

جدول اختلاف قیمت نمایندگی و بازار خودروهای سایپا

اختلاف قیمت

بررسی آمارهای مشارکت مردم در بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو نشان می‌دهد که بالغ‌بر 3 میلیون و 530 هزار نفر برای 4 محصول این شرکت با مجموع ظرفیت 5500 دستگاه خودرو شرکت کرده‌اند. اختلاف قیمت این خودروها بین کارخانه و بازار آزاد آن‌قدر جذاب است که همگان را برای شرکت در این بخت‌آزمایی ترغیب می‌کند و درنتیجه هدف اصلی برگزاری این قرعه‌کشی‌ها که اختصاص خودرو به مشتریان واقعی است از واقعیت دور می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.