مقایسه‌ی دقیق دوش‌های توکار و روکار

 هر تغییر و اقدامی برای بهتر کردن محیط زندگی و دکوراسیون داخلی ما هزینه‌بر و البته کمی گیج کننده است، بنابراین ما طبق تجربه‌ای که طی سال‌ها ارائه خدمات به مشتریان خود بدست آوردیم متوجه شدیم که هنگام خرید شیرآلات توکار و یا حتی روکار، مشتریان تصویر واضحی از آنچه نیاز خانه‌ی آن‌ها است نداشته و باید از یک راهنمای مناسب برای انتخاب‌های خود کمک بگیرند.

دقیقا به همین دلیل امروز تیم مشاوران آریان فراز پرسام با در نظر گرفتن سلیقه، نیاز و بودجه مشتری تعداد زیادی از محصولات با کیفیت را معرفی کرده و در این مسیر کمک شما خواهند بود. اما قبل از هر چیز ، شاید یک مقایسه‌ی تخصصی بین دوش‌های توکار و روکار ، مسیر را برای شما روشن‌تر کند.

انواع شیر دوش و کاربرد آن‌ها

خوشبختانه تنها دو نوع اصلی شیر دوش از نظر عملکرد وجود دارد، شیرهای دوش ترموستاتیک تنظیم‌کننده دما و شیر دوش دستی هستند که دما را تنظیم نمی‌کنند.

زمانی که مشخص شد به این نوع شیر دوش‌ها نیاز دارید، می‌توانید انتخاب سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید و شیر دوش‌های خود را تعویض کنید. ما به شما کمک می‌کنیم تا متناسب با بودجه و سلیقه‌ی خودتان، نمونه‌های مناسب را بیابید. در ادامه به معرفی انواع شیر دوش‌ها خواهیم پرداخت.

شیر دوش ترموستاتیک

1. شیر دوش ترموستاتیک

این نوع شیر دوش برای حفظ دمای آب حمام استفاده می‌شود، بنابراین زمانی که  دوش را باز می‌کنید و دمای آب را تنظیم می‌کنید، با گرم شدن یا سردتر شدن ناگهانی در طول مدت حمام شما را شگفت‌زده نمی‌کند. ما در وبسایت آریان فراز پرسام چندین نوع از شیرآلات ترموستاتیک را در اختیار مشتریان خود قرار داده‌ایم تا مطابق با سلیقه خود نمونه مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایند.

ممکن است هنگام استفاده از دوش‌هایی که شیر توموستاتیک ندارند، متوجه شده باشید اگر شخصی در بخش دیگری از خانه شیر آب آشپزخانه را باز کند، به طور ناگهانی آب حمام سرد شده و شما را شوکه می‌کند. یک شیر دوش ترموستاتیک باعث جلوگیری از پیشامد چنین اتفاقاتی است. علاوه بر راحتی، شیر ترموستاتیک ایمنی حمام شما را نیز فراهم می‌کند، به خصوص اگر شما فرزندان کوچکی در خانه دارید و نباید درگیر سرد یا گرم شدن فوری آب شوید. 

2. شیر دوش توکار

شیرهای دوش توکار، شیرهای ترموستاتیکی هستند که سیستم لوله‌کشی آن‌ها در پشت دیوار دوش و کاشی‌ها تعبیه می‌شود. تنها قسمت‌هایی از شیر دوش توکار که در معرض دید قرار می‌گیرد، دستگیره‌ها هستند. این یک نوع شیر بسیار محبوب است، زیرا اصولا سیستم لوله‌کشی فضای زیادی از حمام را اشغال می‌کنند و ظاهر دکوراسیون شما را برهم میریزد. برای داشتن یک ظاهر مینیمال از این سبک شیرآلات استفاده می‌شود.

3. شیر دوش روکار

یک شیر دوش روکار معمولا به شکل یک لوله عمودی به دیوار و بدنه دوش شما ثابت می‌شود و دستگیره‌ها و خروجی‌های دوش در نقاط مختلف متصل می‌شوند. نصب این نوع شیرهای دوش بسیار ساده‌تر و سریعتر است زیرا می‌توان آن‌ها را به سادگی روی کاشی پیچ کرد و نیازی به بریدن و برداشتن هیچ یک از کاشی‌ها نیست. تنها کافی است محل اتصال به لوله‌های اصلی را روی کاشی‌ها برش دهید.

تفاوت بین دوش توکار و روکار

درک تفاوت‌های بین دوش‌های توکار و روکار بسیار ساده است. به دوش‌هایی که سیستم آن‌ها به طور کامل روی کاشی‌ها نصب شده‌اند، دوش روکار می‌گویند. در مقابل سیستم دوشی که اغلب تجهیزات نصب آن پشت کاشی‌ها تعبیه شده است را توکار می‌نامند. تفاوت بین تمامی شیرآلات توکار و نمونه‌های روکار به همین سادگی بیان می‌شود. آنچه که در ادامه مطرح می‌کنیم، مقایسه فنی و طراحی بین این گزینه خواهد بود. 

چرا باید دوش‌های توکار را انتخاب کنیم؟

در حمام‌های مدرن و حمام‌های کوچک، دوش‌های توکار بسیار محبوب هستند. طراحی‌های مدرن بر پایه‌ی استفاده‌ی حداکثری از فضا بوده به همین دلیل عدم دیده شدن لوله‌کشی و سیستم دوش به تنهایی می‌تواند قدم بسیار بزرگی در جهت لوکس و زیبا نشان دادن حمام بردارد. برای انتخاب شیرآلات توکار و نصب آن‌ها، نیازی نیست حتما حمام و سرویس بهداشتی شما کوچک و مدرن باشد، در یک حمام با طراحی سنتی و بزرگ نیز می‌توانید از این نوع شیرآلات استفاده کنید. 

با توجه به این که تمامی فرآیند نصب و تجهیزات دوش‌های توکار، زیر کاشی‌ها انجام می‌گیرد، در خانه‌هایی که سبک مینیمالیست را دنبال می‌کنند، استفاده از این سبک دوش توصیه می‌شود. با کمک این روش المان‌های مشخصی در حمام شما دیده شده و شلوغی‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کنند. شما فضای بیشتری برای نصب قفسه‌ها و کمدهای نگهدارنده‌ی وسایل حمام خود خواهید داشت و از آن مهمتر فرآیند تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام شما با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. 

از مزایای دوش‌های توکار می‌توان به این اشاره کرد که حین دوش گرفتن ضربه‌ای به لوله‌کشی وارد نشده و فشار و دمای آب تغییری نخواهد کرد.

تنها دلیلی که شاید موجب عقبگرد و طراحان در هنگام انتخاب این سیستم دوش شود، مراحل نصب آن است. برای نصب شیرآلات توکار ممکن است نیاز باشد تا دکوراسیون فعلی حمام را تغییر دهید. کاشی‌های مناطق مورد نظر را برداشته و دیوار را برای نصب لوله‌ها حفر کنید. این حجم از تغییرات هزینه‌ی نسبتا زیادی را برای شما رقم می‌زند، بنابراین توصیه‌ی تیم تحقیقاتی آریان فراز پرسام به شما این است که اگر قصد بازسازی کامل حمام و یا حداقل تغییر و ارتقا کاشی‌ها را دارید، این نوع دوش را انتخاب کنید.

باتوجه به توضیحات داده شده بدیهی است که متوجه شده باشید فرآیند نصب دوش‌های روکار تا چه اندازه ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر از نمونه‌های توکار است. شاید بزرگترین چالش شما در مورد دوش‌های روکار، اشغال کردن فضای مفید حمام و تمیز کردن مداوم کل سیستم باشد. اگر از کاشی‌ها و دکوراسیون حمام فعلی خود رضایت دارید و صرفا می‌خواهید یک دوش جدید داشته باشید، پیشنهاد ما در وبسایت آریان فراز پرسام خرید یک دوش مدرن، با کیفیت و زیبای روکار است.

انتخاب آگاهانه بین نمونه‌های بی‌شماری که از برندهای داخلی و خارجی در بازار وجود دارند، بزرگترین چالشی است که امروزه مصرف‌کنندگان با آن روبرو هستند. نبود ضمانت‌نامه‌های کیفی برای محصولات خارجی و همچنین عدم هماهنگی بین شرایط ایده‌آل شیرآلات خارجی و شرایط موجود در ساخت و سازهای ایران، سبب شده تا پیمانکاران و مصرف‌کنندگان توجه ویژه‌ای به محصولات داخلی بهداشتی نشان دهند. تولیدکنندگان نیز با به کارگیری خلاقیت و نوآوری در طراحی و ساخت شیرآلات مختلف در تلاشند خلا بازار را پر کنند.

شرایط تعمیر و نگهداری دوش‌های توکار کمی پیچیده است. عموما هنگام نصب آن‌ها دریچه‌ای را برای دسترسی آسان به لوله‌ها بر روی کاشی‌ها ایجاد می‌کنند. شاید بگویید مزایای آن در برابر شرایط نگهداری و هزینه‌های پیش رو قابل چشم پوشی هستند و به طور قطع باید سیستم دوش روکار را انتخاب کنید، اما این مورد را در نظر بگیرید که آسیب‌های معمول که سیستم لوله‌کشی روکار با آن‌ها درگیر می‌شوند در چنین سیستم توکار به حداقل میزان ممکن می‌رسد و از این بابت می‌توانید مطمئن باشید طول عمر مفید شیرآلات توکار شما در بیشترین حد ممکن خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.