"ایلیا" مجموعه‌ای پیشرو در عرصه مشاوره مدیریت در ایران

کسب وکارهای امروزی با پیچیدگی، مشکلات و بحرانهای متعددی دست به گریبان هستند و برای حل این مشکلات نیازمند افراد و مراکزی هستند که قدرت حل مسئله و ارائه راهکارهای ناب را داشته باشند و از سایرین نیز متمایز باشند، از اینرو شرکتهای ارائه دهنده خدمات مشاوره مدیریت در جهان نقش بسزایی در حل مسئله دارند.

ازجمله این مراکز بین المللی میتوان به  McKinsey & Company، Accenture وBain ,Deloitte BCG, اشاره کرد. وجود چنین ساختارهایی در کشور ما نیز کمک بسزایی به وضعیت اقتصادی و کسب وکارهای ایرانی می کند. شرکت بین‌المللی مشاوره مدیریت ایلیا از جمله این شرکت هاست که به عنوان مجموعه‌ای پیشرو در عرصه مشاوره و تحقیقات مدیریت در کشورمان شناخته می شود. 

این شرکت از سال ۱۳۸۶ به ارائه خدمات حرفه‌ای پژوهش و مشاوره می‌پردازد. خدمات ایلیا در زمینه طراحی و توسعه کسب‌وکار، مطالعات بازار، طراحی و پیاده‌سازی استراتژی، نوآوری و تحول، مدیریت سرمایه‌های انسانی و توسعه سازمانی است. 

باور مدیران مجموعه ایلیا بر این است که یک شرکت مشاوره بایستی فراتر از یک پیشنهاد دهنده و راهنمایی کننده صرف باشد. بلکه باید خود را به جای مشتری قرار داده و به جای تاکید بر پروژه‌ها، به تبیین و پیشبرد نتایج حاصله بپردازد که این موضوع بزرگترین وجه تمایز این شرکت به حساب می آید.

شرکت مشاوره مدیریت ایلیا با سابقه ۱۳ ساله، ضمن داشتن شبکه ارتباطی قوی از شرکت‌های گوناگون ایرانی، در تهیه و انتشار طیف متنوعی از گزارش‌های تحلیلی و مدیریتی حرفه‌ای سابقه طولانی داشته و در تعریف روش تحقیق، اجرای فاز جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و مستندسازی نتایج توانمندی اجرایی بالایی دارد.

ایده اولیه پیمایش مدیران عامل ایران در زمستان سال گذشته شکل گرفت و از بهار سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی مطالعات آن آغاز شد. با بررسی گزارش‌های مشابه بین المللی  CEO Survey که هر ساله در دنیا منتشر می‌شود، مدیران مشاوره مدیریت ایلیا متوجه کمبود این گزارش روزآمدی از موضوعات موردتوجه صاحبان شرکت‌ها، به‌ویژه از زاویه‌ی دید مدیران عامل که به تحلیل نظرات و جمع‌آوری دیدگاه های آنها در حوزه‌های مختلف صنعت بپردازد، شدند و با تحقیق و بررسی های کارشناسی دست به جمع آوری و انتشار این گزارش زدند.

این گزارش از ابتدای بهار ۱۴۰۰ در بازه زمانی ۵ ماه تدوین شد. نسخه اول این پیمایش، به روش کمی و کیفی، با مطالعات عمیق نمونه‌های بین‌‌المللی و مشورت با برخی خبرگان حوزه کسب‌وکار کشور آغاز و سپس با انجام بیش از ۱۵ مصاحبه‌ی اولیه با مدیران عامل صنایع مختلف ایران، چهارچوب اولیه طرح‌ریزی و سپس پرسشنامه تدوین و نهایی شد.

بازه زمانی یک ماه برای جمع‌آوری داده‌ها در نظر گرفته شد که در اواخر تیرماه پرسشنامه تأییدشده در کانال‌های مختلف و با همراهی افراد حرفه‌ای معرفی و منتشر شد. نهایتاً بالغ بر ۵۴۰۰ نفر از پرسشنامه بازدید و ۵۸۰ نفر از مدیران عامل پرسشنامه را تکمیل کردند. 

در گزارش نخست مدیران عامل به مهمترین دغدغه‎ها و دیدگاه‌های حرفه‌ای مدیران عامل در ایران در سطوح مختلف چون چالش‌های داخلی بنگاه، پیش‌بینی شرایط اقتصادی و فرااقتصادی کلان جامعه، اثر کرونا بر کسب‌وکار پرداخته شده است. همچنین برای نخستین بار سبک زندگی و کاری مدیران عامل در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

بخشی از نتایج این پیمایش نشان داد مدیران عامل با وجود خوشبین نبودن به بهبود وضعیت اقتصادی ایران در آینده، نسبت به عملکرد بنگاه و تیم خود امیدوارند و حتی به رشد و بهبود از درون بنگاه خود باور دارند. همچنین مدیران عامل، عدم ثبات اقتصادی را به عنوان مهمترین دغدغه خود مطرح کرده‌اند. مدیران عامل در این مطالعه،به طور متوسط ۱۱ ساعت کار می‌کنند که حدود نیمی از این زمان صرف فعالیت‌های پیش‌آمده و بدون برنامه‌ریزی می‌گذرد.

مخاطبان این گزارش، مدیران عامل ایران، فعالان کسب‌وکار، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه کسب‌وکارو مشاوران مدیریت و متخصصان صنعت هستند.

هدف اصلی گزارش مدیران عامل ایران انتشار سالانه‌ی تصویری از وضعیت جاری کسب‌وکاری و پیش‌بینی سال آینده از دیدگاه مدیران عامل سازمان‌های ایرانی در سطوح گوناگون است. در این پروژه با طراحی روش‌شناسی قابل اعتماد و علمی به صورت سالانه موضوعات اصلی شرکتها از نگاه مدیران عامل آنها شناسایی و مستند می شود. 

از دیگر اهداف این گزارش می توان به شناخت بهتر مدیران عامل ایرانی از دغدغه‌های مشترک، ایجاد بینش کلی نسبت به روندها، رویدادها و رفتارها، دستورکارهای مشترک برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه کسب‌وکار، ارتقای دانش، انتشار سالانه‌ی اطلاعات و موضوعات کلیدی حائز اهمیت، جهت‌گیری پژوهش‌های دانشگاهی به سمت دغدغه‌های مدیران عامل و جهت‌گیری ارائه‌‌دهندگان خدمات به کسب‌وکارها با شناخت بهتر مدیران عامل اشاره کرد.

گزارش نخست مدیران عامل ایلیا که با همکاری مدرسه کسب و کار تکاپو انجام شد، در گردهمایی بزرگ مدرسه تکاپو (مدرسه کسب‌وکار مشترک اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر) با حضور صاحبان مشاغل، کارآفرینان و فعلان اقتصادی کشور  در روز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در محل فضای باز هتل هما رونمایی و ارائه شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.