افزایش درآمد فروش پسته تنها با یک راه‌حل

مشکلات بر سر راه سورتینگ پسته

یکی از مشکلاتی که تمام پسته‌کاران با آن دست به گریبان هستند، یک‌دست نبودن محصول است که باعث کاهش کیفیت عمومی و ارزش محصول پسته می‌شود. در حال حاضر عملیات جدا کردن دانه‌های خوب از بد یا همان سورتینگ به صورت کاملا دستی (دست‌چین) انجام می‌شود. این کار هزینه زیادی برای پسته‌کاران دارد و علاوه بر آن بسیار کند انجام می‌شود و در بسیاری از موارد به‌صرفه نیست.

آی‌سورتر، محصول یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، به تازگی توانسته است مشکل سورت پسته را به کلی حل کند. شرکت نوژان سازنده دستگاه هوشمند سورت پسته است که با نام تجاری آی‌سورتر به بازار معرفی شده است. این دستگاه می‌تواند به صورت خودکار و بدون نیاز به صرف هزینه جداگانه، انواع مختلف پسته‌های خوب و بد را از یکدیگر جداسازی کرده و تحویل دهد.

کیفیت سورتینگ دستگاه سورتر هوشمند به حدی بالاست که به راحتی و در مدت کوتاهی می‌تواند با افزایش سودی که برای تولیدکننده دارد، هزینه خرید خود را برگرداند. طبق اظهارنظرهای کارشناسان و تولیدکنندگان، با استفاده از دستگاه آی‌سورتر، ارزش هر کیلوگرم پسته پس از سورتینگ در حدود ۱۰ درصد نسبت به قبل از سورتینگ افزایش یافته است که عدد بسیار قابل توجهی است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، دقت و ظرفیت سورت دستگاه آی‌سورتر بیشترین میزان گزارش شده در بین تمام دستگاه‌های سورتینگ هوشمند در داخل و خارج از ایران بوده است.

معرفی دستگاه سورتر پسته

دستگاه سورتینگ تولید شده توسط نوژان، یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌هایی است که برای تفکیک دانه‌ها و مغزها به صورت کاملا بومی در ایران طراحی و ساخته شده است و اولین دستگاه ایرانی است که توانایی سورت پسته به صورت با پوست و بدون پوست و اقلام مختلف آن را دارد.

باید توجه داشت که برای سورتینگ سایر محصولات کشاورزی در حال حاضر از دستگاه دیگری به نام کالرسورتر استفاده می‌شود. کالرسورتر بر اساس رنگ محصولات را دسته‌بندی می‌کند اما از آنجا که پسته رنگ یکنواختی ندارد، کالرسورتر برای آن قابل استفاده نبوده و سورتر هوشمند تنها دستگاهی است که برای سورت پسته می‌توان استفاده کرد.

طی ماه گذشته، آخرین مدل دستگاه سورتر به صورت دو شوت (دو کانال) جهت نصب در ترمینال ضبط پسته جناب مهندس امین فلاح به نوق کرمان ارسال گردید. در ادامه توضیحاتی در مورد این دستگاه و ارسال آن ارائه می‌شود.

بازدید اولیه و آماده‌سازی زیرساخت‌ها

اولین مرحله در فرایند نصب دستگاه بررسی زیرساخت‌های موجود و شرایط کلی محل نصب است. این کار توسط تیم فنی آی‌سورتر انجام شده و تمام پارامترهای موثر در نصب تعیین گردید. از این جمله می‌توان به وضعیت آب و هوا، ابعاد سوله، وضعیت تامین برق و آنتن‌دهی و غیره اشاره کرد.

سپس محل مقرر برای نصب دستگاه سورتینگ، با رعایت تمام استانداردهای زیرساختی نصب تجهیزات مهیا گردید. مواردی شامل تامین برق مناسب، تجهیزات هوای فشرده و تصفیه هوا، تجهیزات خنک‌کننده و تهویه، چاه ارت و همچنین سکوی نصب دستگاه از این موارد بود.

آماده‌سازی و بسته‌بندی دستگاه سورتینگ

طبق روال معمول، قطعات دستگاه سورتر پسته در طرح دو شوت آماده شده و مونتاژ گردید. سپس بلافاصله دستگاه در حالت تنظیمات اولیه قرار گرفت و تست‌های ایمنی و کارکردی جهت صحت و سلامت تمام اجزای دستگاه انجام شد.

پس از آن نوبت به تست دستگاه در شرایط واقعی سورتینگ رسید. در این مرحله به مدت یک روز کامل و با تمام ظرفیت پسته مخلوط به دستگاه وارد شده و سورتینگ آن انجام شد. همچنین در شرایط فشار کاری بالا، سورت پسته در چند مرحله مجددا انجام شد.

از آنجا که دستگاه دارای اجزای حساس الکترونیکی و مکانیکی می‌باشد، حمل و جابجایی آن باید به صورت کاملا ایمن صورت گیرد. بدین منظور تمام اجزای دستگاه به وسیله محافظ کاملا پوشیده شد و با رعایت اصول فنی بسته‌بندی گردید.

سورت پسته

ارسال و نصب

پس از تست و بسته‌بندی، دستگاه سورتینگ به کمک جرثقیل با رعایت موارد ایمنی منتقل شده و همچنین برای محافظت بیشتر از دستگاه، حمل آن به شهر نوق کرمان با استفاده از کامیون سرپوشیده صورت گرفت.

به محض رسیدن دستگاه به محل ترمینال ضبط، دستگاه با رعایت کامل اصول و استانداردهای مربوطه و تحت نظارت متخصصین آی‌سورتر در جایگاه مخصوص نصب گردید.

راه‌اندازی و بازدید از سورتر پسته

سپس دستگاه سورتینگ پسته توسط تیم فنی به سرعت راه‌اندازی شده و تست‌های اولیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن انجام شد. طبق معمول دستگاه به سرعت راه‌اندازی شده و با تمام ظرفیت مشغول به کار گردید.

به لطف طراحی دقیق دستگاه و نرم‌افزار کاربرپسند آن، دستگاه سورتر هوشمند برخلاف کالرسورتر بدون نیاز به انجام تنظیمات پیچیده و طولانی می‌تواند به سرعت راه‌اندازی شده و شروع به کار کند. یکی از مزایای مهم آی‌سورتر این است که با انجام تنظیمات مشخصی می‌تواند به عنوان سورتر مغز پسته، سورتر پسته با پوست یا هر نوع دانه یا مغز دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

پس از راه‌اندازی دستگاه و در حین آن،‌ دستگاه سورتر و نحوه سورتینگ آن توسط جناب مهندس امین فلاح و همچنین تولیدکنندگان و باغداران منطقه بازدید شده و مورد ارزیابی قرار گرفت.

دستگاه آی سورتر

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در مورد دستگاه آی‌سورتر تولید شده توسط شرکت نوژان، خدمات پس از فروش و گارانتی آن است که طبیعتا در مورد دستگاه‌های خارجی چنین موردی وجود ندارد. علاوه بر این آی‌سورتر اعلام کرده است که مشتریان جدید می‌توانند دستگاه سورتر را با قیمت مناسب و با وام ۹ درصد صندوق نوآوری و شکوفایی و بازپرداخت ۳ ساله خریداری کرده و در هر محلی در سراسر ایران دریافت کنند.

isorter

تماس: ۰۲۱۸۸۲۲۰۵۶۰

واتساپ: ۰۹۹۱0670762

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.