همه چیز درمورد تیوب لیزر

تیوب لیزر چیست؟

یکی از قطعات مهم در دستگاه لیزر، تیوب موجود در آن است که معمولا در قسمت انتهایی دستگاه قرار می‌گیرد؛ این قطعه با ظاهری مشابه به یک لامپ استوانه‌ای شکل در توان‌ و ارتفاع متفاوت قرار دارد که پرتوی مورد نیاز دستگاه لیزر را تامین می‌کند. شرکت روتک ارائه دهنده‌ی تیوب‌های لیزر با کیفیت و دارای ضمانت برای دستگاه‌های  مختلف است.

جنس تیوب لیزر چیست؟

تیوب لیزر دارای دو جنس فلزی و شیشه‌ای است که مدل شیشه‌ای آن بیشترین استفاده را دارد که جنس شیشه‌ی تیوب از پیرکس است تا تحمل دمای بالا را داشته باشد. مدل فلزی تیوب لیزر با نام RF که قیمت بسیار بالای دارد، در ایران به ندرت یافت می‌شود.

تیوب لیزر یکی از مهم‌ترین قطعات یدکی دستگاه لیزر است. این قطعه به دلیل کارکرد زیادی که دارد مستهلک شده و از قطعات مصرفی دستگاه لیزر محسوب می‌شود.

دستگاه های لیزر برش و حکاکی غیرفلزات برای تولید پرتو لیزر از تیوب استفاده می‌کنند. تیوب لیزر یک استوانه از جنس شیشه‌ی مهر و موم شده است. این استوانه شیشه‌ای عموماً با گاز دی اکسید کربن پر می شود.

از طریق لوله داخلی این استوانه ولتاژ بالایی به جریان درآمده و با ذرات گاز واکنش می‌دهد. این واکنش موجب افزایش انرژی آنها شده و پرتو نور تولید می‌شود.

ساختار تیوب لیزر چگونه است؟

تیوب لیزر از سه لایه تشکیل شده‌است:

  • لایه مرکزی آن محل تولید لیزر است که از ترکیب گازهای مختلف پر شده است؛ در یک سر آن یک عدد لنز وجود دارد و متمرکز شدن اشعه لیزر توسط آن انجام می‌شود.

  • لایه دوم وظیفه خنک کردن لایه‌های دیگر را دارد و آب را از چیلر به انتهای تیوب واردکرده و از ابتدای آن خارج می‌کند؛ تا زمان خنک شدن کامل تیوب این فرایند ادامه دارد.

  • لایه‌ی آخر نیز لایه‌ای است که از تیوب محافظت می‌کند.

 100w-co2-laser-tube-500x500-500x321

برندهای مناسب برای خرید تیوب لیزری کدام‌اند؟

تیوب‌ لیزر دارای برند‌های معروفی ازجمله RECI و YANGLY هستند که معمولا توسط کشور چین تولید می‌شوند. تیوب‌های این برندها از کیفیت بالایی برخوردارند و طول عمر زیادی دارند.

چه برندی در بین افراد بیشترین استفاده را دارد؟

لیزر RECI محبوب‌ترین برند تیوب لیزر در جهان است که با ثبات بالا و طول عمر زیاد، بهترین انتخاب افراد در صنایع مختلف است.

طول عمر تیوب‌های لیزر چقدر است؟

انتخاب برند مناسب و کیفیت بالای تیوب، طول عمر آن را تضمین می‌کند؛ اما به طور کلی عمر تیوب‌ها به عوامل متعددی از جمله میزان کارکرد، تنظیم بودن دستگاه، شرایط محیطی، نگهداری و میزان کارکرد آن بستگی دارد. رعایت تمامی این نکات به افزایش طول عمر تیوب کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که تیوب‌ها بسیار شکننده هستند و باید در هنگام کار با دستگاه، دمای اتاق به طور دقیق تنظیم باشد که به آن‌ها آسیبی مانند ترک خوردن وارد نشود.

از تیوب لیزر چه مدت می‌توان استفاده کرد؟

طبق آمار گرفته‌شده عمر تیوب لیزر بین 1200 تا 2000 ساعت است؛ درواقع می‌توان گفت کارکرد یک تیوب لیزر حدود 8 ساعت در روز، 5 روز در هفته و 50 هفته در سال است.

تیوب لیزر چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

اگر هنگام استفاده از تیوب لیزر مشکلی ایجاد نشود، پس از گذشت حدود 2000 ساعت عمر استاندارد تیوب نیاز به تعویض دارد.

کاربرد تیوب لیزر چیست؟

تیوب‌های لیزری با کاربردهای متنوع در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌هایی نظیر دستگاه لیزر برش و حکاکی غیرفلزات از این تیوب‌ها استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی تنظیم تیوب لیزر چگونه است؟

تیوب لیزر در پشت دستگاه لیزر قرار می‌گیرد و پرتو لیزر را تولید می‌کند؛ سپس توسط آینه‌های اول، دوم و سوم اشعه را به عدسی دستگاه می‌رساند. وظیفه‌ی عدسی در دستگاه لیزر، دریافت اشعه و متمرکز کردن آن در یک نقطه است. دقت داشته‌باشید تنظیم درست آینه‌ها و تیوب لیزر اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تاثیر بسیار زیادی در عمر تیوب لیزر دارد.

چه مواردی باعث خرابی تیوب لیزر می‌شود؟

ممکن است تصور کنید تخیله کامل گاز موجود در تیوب علت خرابی تیوب است؛ اما موارد  زیادی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • آلودگی آینه‌های داخلی

  • نفوذ رطوبت

  • تنظیم نبودن دما

  • و...

 دمای تیوب لیزر چگونه کنترل می‌شود؟

تیوب لیزر برای برش یا حکاکی به میزان مشخصی گرما نیاز دارد؛ اما برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، جاری‌شدن آب از طریق لوله‌ی لیزر به خنک شدن دستگاه کمک می‌کند.

چه نکاتی برای نگهداری و حفاظت تیوب لیزری باید رعایت شود؟

تیوب اصلی‌ترین و همچنین گران قیمت‌ترین عضو دستگاه لیزر است؛ بنابراین در حفظ و نگهداری از آن دقت زیادی کنید.

برخی از نکات مهم برای حفظ تیوب عبارت‌اند از:

  • تا زمانی که آینه تیوب لیزر کاملا تمیز نیست، دستگاه را روشن نکنید.

  • سطح آینه تیوب لیزر را با یک محلول تمیزکننده و دستمال مخصوص پاک کنید.

  • برای تمیزکردن آینه تیوب لیزر از اسپری الکل استفاده کنید.

  • از روش‌های تخصصی برای تنظیم آینه‌ی لیزر استفاده کنید.

با رعایت این نکات به افزایش قدرت توان لیزر کمک کنید.

Tube-laser

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.