پرکاربردترین مقاطع ساختمانی کدام اند؟

 می توان گفت به همین علت در سال های اخیر، صنعت ساخت و ساز دچار تحول عظیمی شده است. در واقع، امروزه مهندسین در تلاش اند تا در جهت افزایش ایمنی ساختمان ها و ایمن ساختن جان آدمی، استحکام سازه های خود را بالا ببرند. در ساختمان سازی یکی از شایع ترین راه های رسیدن به مقاومت قابل قبول، استفاده از مقاطع فولادی و انواع آهن آلات است.

مقاطع فولادی دارای انواع مختلفی بوده، این مقاطع  بنا به ویژگی هایی که دارند در موارد مختلفی اعم از طراحی تیر و ستون، ساخت چهارچوب در و پنجره، پشت کناف‌ها و نورپردازی‌ها و... به کار گرفته می شوند. در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین مقاطع ساختمانی از جمله تیرآهن، قوطی پروفیل، ورق و ... پرداخته و پس از شرح ویژگی هر یک از آن ها، نگاهی به کاربردهایشان در صنعت ساختمان سازی بیندازیم. 

میلگرد ها در کدام بخش های ساختمان به کار می رود

میلگرد ها جزء پرکاربردترین مصالح فولادی و شناخته شده ترین در آهن آلات ساختمانی هستند به طورکلی، این نوع از آهن آلات به دو صورت ساده و آج دار تولید و به بازار عرضه می شوند. البته لازم به ذکر است که  میلگرد آجدار آن بسیار پرکاربرد تر از نوع ساده آن است، به طوری که در بیش از ۹۰ درصد مواقع، میلگرد مصرف شده در ساختمان سازی، مربوط به نوع آجدار آن می باشد. به دلیل کاربرد و نقش مهمی که این نوع از آهن آلات در صنعت ساختمان سازی دارند، آن ها را در سه نوع مختلف، با مقاومت کششی و مقاومت تسلیم متفاوتی طراحی و تولید می کنند.

از انواع میلگرد های آجدار می توان به A۲، A۳،  A۴ اشاره کرد. همچنین شایان ذکر است که گرید A۱ را با نام  میلگرد ساده می شناسند. در خرید میلگرد باید توجه داشته باشید که استاندارد آن، تعیین‌کننده نوع آج، جنس، نوع کاربرد و همچنین میزان قیمت است. در حقیقت، در ساختمان های بتنی، برای تقویت بتن، و بالا بردن استحکام و مقاومت سازه، به خصوص در بحث کشش و تنش، از میلگرد استفاده می شود. این مقاطع فولادی در قطرهای مختلفی ساخته می شوند که در نام گذاری آن ها از فی استفاده می شود. به عنوان مثال از عدد میلگرد ۸ می توان به قطر آن پی برد. 

آراد آهن

مهم ترین کاربرد های میلگردها 

آرماتور بندی

برای تقویت بتن در سازه ها میلگردها را با سیم به هم متصل می کنند که به آن آرماتور بندی گفته می شود. این کار در حقیقت به منظور تقویت استحکام ساختمان انجام می شود. آرماتور بندی، هم در پی و فونداسیون و هم در تیر به ویژه در ستون کاربرد دارد.

خاموت

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین موارد استفاده از میلگردها، استفاده از آن به عنوان خاموت است. در حقیقت خاموت، به آرماتورهای عرضی که به دور آرماتورهای طولی و اصلی بسته می‌شوند، می گویند. امروزه در اکثر پروژه ها و طراحی ساختمان ها با قاب خمشی متوسط، چه در ستون و چه در تیر از میلگرد 10 استفاده می شود. 

شبکه بندی و فونداسیون

میلگردها، به صورت آرماتور، برای شبکه بندی پی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین یکی دیگر از مهم ترین کاربرد آنها در فونداسیون، اجرای رابیتس جهت جلوگیری از ایجاد درز ساخت در بتن می باشد.

تیر و ستون

در حقیقت به دلیل آنکه بیشتر وزن ثقلی ساختمان بر این دو عضو وارد می شود، این اجزا بیشتر تحت تاثیر بار های لرزه ای قرار می گیرند. به همین دلیل بالا بردن استحکام و مقاومت آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع در سازه های بتنی، پیش از بتن ریزی تیر و ستون ها، آرماتوربندی و خاموت گذاری را انجام داده، و سپس بتن ریزی شروع می شود. استفاده از آرماتور ها، به دلیل افزایش مقاومت در سازه های بتنی انجام می شود. 

سقف طبقات

نقش میلگرد ها، در اجرای سقف طبقات نیز بسیار پر رنگ است. از آنجا که طبقات تحت اثر نیروهای خمشی قرار می گیرند و بتن توانایی تحمل این کشش را ندارد، برای جلوگیری از فروپاشی آن، این مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوع در سقف های تیرچه بلوک و همچنین در دال های یک طرفه و دال های دو طرفه بیشتر مورد توجه است.

به طور خلاصه می توان چنین عنوان کرد که نوع آجدار این نوع از آهن آلات، در انواع مختلف و با قطر متفاوت، در آرماتور بندی استفاده شده و در اجزای مختلفی به ویژه فونداسیون، تیر، ستون و سقف به کار گرفته می شوند، تا بتن را در تحمل نیرو های خمشی، برشی و کششی یاری رسانده و باعث افزایش دوام و استحکام سازه شوند. 

تیرآهن در چه بخش هایی از سازه مورد استفاده قرار می گیرد

یکی دیگر از مهم ترین و پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی، تیرآهن است که وظیفه اصلی آن کنترل تنش ها و تحمل بار ساختمان است. از این مقاطع فولادی به طور عمده در ساخت سازه های فولادی استفاده می شود و حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ ای بالا است که قیمت آن، تاثیر زیادی در قیمت تمام شده ساختمان دارد.

تیرآهن اغلب به  دو شکل H شکل و I شکل ساخته شده و دارای دو بخش کلی، بال و جان است. در واقع منظور از بال، لبه و کناره های تیرآهن و منظور از جان، بخش اصلی یا همان قسمت میانی آن است. به طور کلی 3 مدل مختلف برای این مقاطع فولادی در نظر گرفته می شود و هر کدام در بخش های خاصی از ساختمان به کار گرفته می شود. در ادامه انواع تیرآهن و کاربرد آنها را شرح می دهیم.

تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)

این نوع تیرآهن جزو پرمصرف ترین و پر تیراژ ترین انواع تیرآهن ها در ایران محسوب می شود و دارای سطح مقطعی به شکل حرف I انگلیسی است. این مقاطع فولادی ضخامت های متفاوتی دارد و با شماره گذاری، از هم تفکیک می شوند. به عنوان مثال تیرآهن 14 یکی از پر کاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی می باشد. 

تیرآهن بال باریک شیبدار (INP)

این مدل شبیه مدل IPE است و تقریبا کارایی یکسانی دارند. در این مدل ضخامت در طول بال ثابت نیست و رفته رفته کاهش می یابد.

تیرآهن بال پهن موازی یا هاش (IPB)

سطح مقطع این نوع تیرآهن H شکل بوده و میزان مقاومت و تحمل بار بیشتری درمقایسه با سایر انواع دارد.

کاربرد تیرآهن ها بسیار وسیع است. از جمله مهم ترین کاربرد آنها می توان به استفاده از آنها در طراحی تیر و ستون و سقف اشاره کرد. در طراحی ستون، می توان از دو عدد IPE، به طوری که یا آن ها را کنار هم قرار داده و به هم بچسبانیم و یا میان آن ها فاصله معینی تعیین کرده و با استفاده از ورق های آهنی بهم جوش دهیم، استفاده کرد.

به عنوان مثال با بهره گیری از دو عدد تیرآهن 16، می توان به یک مقاومت مطلوب و ایمن در تیر های میانی رسید. در طراحی ستون، از تیرآهن H شکل نیز استفاده می کنند. در اکثر مواقع از آن به عنوان ستون های قطر بزرگ استفاده می کنند که علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت، قابلیت اجرای ستون یکپارچه را دارد. در این حالت طول ستون به گونه ای طراحی می شود که از سقف طبقه بالا بیرون زده و به ستون طبقه بعدی وصل می شود.

علاوه بر طراحی ستون، این مقاطع فولادی کاربرد فراوانی در نقش تیر در ساختمان ها ایفا می کنند. به طوری که تیرهای اصلی، شاه تیر، تیرک های میانی، تیرهای باریک کرومیت و خرپا همگی از تیرآهن ساخته می شوند. عموما در تیر های خارجی از تیرآهن 18 استفاده می شود. برای تیرهای داخلی، بنا به دلایل و محدودیت های معماری و اجرایی، ضخامت کمتری در نظر گرفته می شود. همچنین این مقاطع فولادی در ساخت تراس، سقف سوله، انبار و … کاربرد دارند.

بازار آهن

قوطی هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند

به پروفیل های تو خالی که به شکل مقطع مستطیلی و یا مربعی ساخته می شوند، قوطی پروفیل گفته می شود. این محصول به دلیل ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا، کیفیت سطحی و جوش پذیری خوب و در عین حال فرم و شکل پذیری مناسب از جمله پرکاربرد ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی است.

با اینکه استفاده از این مقاطع فولادی، در سازه های بتنی امکان پذیر نیست، اما می توان در سازه های فلزی، بدون هیچ مشکلی از این مقاطع استفاده کرد و استحکام سازه را بالا برد. کاربرد قوطی پروفیل در ساختمان سازی به علت استحکام، خاصیت شکل پذیری و قابلیت جوش پذیری بسیار بالا رایج است. لازم به ذکر است این مقاطع فولادی عموما در ساخت درب و پنجره های فولادی استفاده می شود.

امروزه پروفیل درب و پنجره، در بازار یکی از پر فروش ترین مقاطع فولادی محسوب می شود. از قوطی پروفیل هایی که سطح مقطع کوچکی دارند در ساخت نرده های فلزی و نرده راه پله ها استفاده می شود. قوطی هایی که دارای سطح مقطع بزرگ هستند در ساخت ستون و اسکلت های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام خرید این مقاطع فولادی باید دقت کنید، چرا که این مقاطع دارای انواع و اشکال مختلفی بوده، که هر کدام از آن ها ضمن برخورداری از ویژگی های خاص، کاربرد متفاوتی هم دارند.

به همین خاطر در هنگام خرید قوطی و پروفیل، بهتر است با افراد صاحب تجربه مشورت کنید و مصالح مناسبی متناسب با نیاز خود تهیه نمایید. به عنوان مثال پروفیل زد، مطابق استاندارد اروپایی طراحی شده و سایزی که برای این محصول تعریف می‌شود، بیانگر ارتفاع مقطع است. برای شرح بیشتر عدد 16، نشان دهنده پروفیل با ارتفاع 16 سانتی متر است.

این مقاطع فولادی، ضد رطوبت بوده و برای ساخت پوشش سقف انواع سوله‌ها، سقف سالن‌های بزرگ ورزشی، انبارهای بزرگ و یا حتی سقف پارکینگ‌ ها، برای متصل کردن سازه‌ های اسکلت فلزی، به کار گرفته می شوند. پروفیل آبرو یکی دیگر از پرکاربرد ترین پروفیل ها است که اکثرا برای ساخت درب و پنجره و استحکام فونداسیون به کار می رود.

اما می توان گفت مهم ترین کاربرد این مقاطع فولادی در سقف های شیبدار یا شیروانی ها است که باعث هدایت آب به سمت زمین می شوند. این قوطی پروفیل ها به خاطر قابلیتی که دارند، در مناطق پر باران بسیار محبوب هستند. همچنین از پروفیل ستونی در ساخت لوازم خانگی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی، لوازم تفریحی و ورزشی، تریلرها، سازه ها و لوازم پزشکی استفاده می شود.

در قیمت هر کدام از این مقاطع فولادی عوامل مختلفی موثر هستند. قیمت روز آهن آلات در  بسیاری از شرکت ها اعلام می شود. برای اطمینان از یک خرید مناسب بهتر است مرجعی مانند آراد آهن انتخاب کنید. آراد آهن با چندین سال سابقه به عنوان برترین مرجع فروش انواع آهن آلات برای پروژه های بزرگ و کوچک شناخته شده است. این شرکت با توجه به اینکه با بسیاری از کارخانه های بزرگ در ارتباط است، مناسب ترین قیمت آهن آلات ارائه می دهد. شما نیز می توانید سفارشات خود را در این سایت ثبت کنید و درخواست خود را با مسئولین فروش در میان بگذارید.

جمع بندی

مقاطع فولادی از پرکاربرد ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی هستند که بنا به نوع و ویژگی هایی که دارند، در اجزای مختلف سازه های فولادی و سازه های بتنی به کار گرفته می شوند. همانطور که دانستید مقاطع فولادی دارای انواع مختلفی هستند و تنوع محصولی بالایی دارند. به همین جهت در هنگام خرید، مقاطع مختلفی، اعم از تیرآهن، قوطی پروفیل، ورق و ... باید نهایت دقت را به کار برد. در صورت یک خرید اشتباه هزینه و زمان اضافی از شما گرفته خواهد شد. در خرید تیرآهن میزان مصرفی آن باید به صورت دقیق محاسبه شود و این تنها توسط افراد حاذق ممکن است شرکت آراد آهن با تکیه بر تجربه، مشاوره رایگان در زمینه خرید آهن آلات به شما عزیزان خواهند داد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.