قیمت میلگرد در سال جدید

پیش بینی قیمت میلگرد و تحلیل بازار آن برای موفقیت پرو‎‌ژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری بسیار مهم است. با آگاهی از این عامل بسیار مهم و برنامه ریزی مناسب، احتمال موفقیت بسیار بیشتر است. پیش از هر چیزی باید بدانیم، میلگرد چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردی دارد.

چرا که این دو موضوع در تعیین ارزش و قیمت گذاری میلگرد بسیار نقش دارند. همچنین علاوه بر توجه به کاربرد‌های گسترده میلگرد، عوامل موثر بر قیمت گذاری میلگرد، چون فصول را بررسی خواهیم کرد. امروزه میلگرد یکی از ابزار‌ها و می‌توان گفت کالا‌های پر مصرف و دارای فراز و نشیب در بازار می‌باشد. بنابراین تحلیل و پیش بینی قیمت این ابزار کابردی برای شروع پروژه‌های ساخت و سرمایه گذاری، بسیار دارای اهمیت است. پس آگاهی از تکنیک‌ها و ضرایب تعیین کننده قیمت، مفید خواهد بود. در این مقاله به طور کامل موارد ذکر شده را بیان می‌کنیم.

میلگرد از چه چیزی ساخته می‌شود؟

میلگرد از فولادآهن و در اثر فشار و حرارت بسیار تولید می‌شود. همچنین در ساخت این ابزار محکم از کربن و یا آلیاژ‌های دیگر، استفاده می‌شود. به علت تحمل فشار در کوره‌های بالای 1000 درجه، وجود کربن اشباع شده و آلیاژ‌هایی مانند مس و آلومینیوم، استحکام و مقاومت میلگرد در برابر کشش و پیچش، بسیار بالا است و به همین علت از این ابزار به وفور در ساختمان سازی استفاده می‌شود.

میلگرد‌ها معمولا در ابعاد 125 در 125 در 6000، یا 150 در 150 در 6000 ساخته می‌شوند و شکل دهی به آن‌ها اکثرا با استفاده از نورد گرم و نورد سرد، انجام می‌شود. اگر هنگام استفاده از میلگرد، سطح میلگرد و آرماتور سطحی کم باشد و زمان ساخت سازه‌ها نیز کاهش یابد، می‌توان فهمید که میلگرد از مواد مرغوب و با مقاومت بالا ساخته شده است.

عوامل موثر بر تعیین قیمت میلگرد

عوامل مختلفی بر قیمت میلگرد موثرند. جنس میلگرد، اندازه، وضعیت اقتصادی و آب و هوا از این مواردند. میلگرد‌های موجود در بازار از سه نوع میلگرد کربن، میلگرد شیشه و میلگرد آرامید هستند. در حال حاضر میلگرد‌های کامپوزیتی از محبوبیت بالاتری برخوردارند که این محبوبیت از مقاومت این جنس میلگرد در برابر اسیدیته و خورندگی ناشی می‌شود. 

تحلیل قیمت میلگرد در سال جدید

تحلیل میزان قیمت به دوصورت معمولی و فنی یا تکنیکال صورت می‌گیرد. در تحلیل قیمت روند تغییر بازار در طول زمان (بلند مدت) و در تحلیل تکنیکال، نمودار‌های تغییر قیمت در بلند مدت و کوتاه مدت بررسی می‌شود. قیمت جهانی آهن و روند بازار برون مرزی بر قیمت‌ها موثر است اما آنچه که بیشتر به آن توجه می‌شود تکنیک دستوری تحلیل قیمت است. در حالت کلی برای یک تحلیل بی نقص باید توجه و اعتماد به بازار داخلی و تکنیک دستوری، بیشتر از بازار جهانی و تکنیک فنی باشد. البته در حال حاضر محبوبیت تحلیل تکنیکال رو به افزایش است. در نتیجه برای آگاهی از چگونگی انجام تحلیلی کامل و توانایی پیش بینی قیمت میلگرد در سال پیش رو توجه به چند نکته قابل توجه است. نکته اول فرآیند تولید میلگرد می‌باشد.

فرآیند تولید میلگرد: در این فرآیند شمش فولاد وارد کوره‌های مخصوص شده و در سه مرحله با استفاده از دستگاه‌های مختلف، از لحاظ قطری کاهش یافته و نازک تر می‌شوند. برای تولید میگرد با کیفیت و مقاومت بالا، باید از خط تولید نورد بهره برد. دستگاه‌ها و قطعات مورد استفاده در خط تولید، چون شمش فولاد، رافینگ، قیچی سر زن، کوره و رول‌های کوره، از عواملی هستند که تغییرات قیمت آن‌ها در قیمت میلگرد مستقیما موثر است.

ضرایب قیمتی فولاد و میلگرد: این ضرایب توسط کمیسیون اقتصادی تعیین شده و در قیمت گذاری میلگرد موثر است. البته تصمیمات کارخانه داران و نورد سازان نیز در قیمت میلگرد تاثیر دارند.

عرضه و تقاضا: با بررسی قیمت ارائه شده توسط تولیدکنندگان میلگرد مانند آیین صنعت متوجه میشویم که زمانی که نسبت عرضه به تقاضا بالا باشد، قیمت میلگرد کاهش یافته و زمانی که نسبت عرضه به تقاضا کم باشد، قیمت میلگرد افزایش می‌یابد. این عامل از عوامل بسیار دیگری تاثیر می‌پذیرد.

قیمت ارز در بازار: قیمت و نوسان ارز بر تمامی فرآورده‌های بین المللی، از لحاظ تولید و قیمت تاثیر خواهد داشت. به طور مثال افزایش قیمت ارز باعث کاهش واردات و افزایش صادرات شده و به همین علت میزان تولید و ورود به بازار کاهش می‌یابد. بنابراین میزان عرضه به تقاضا کاهش یافته و قیمت میلگرد بالا می‌رود.

بودجه عمرانی تخصیص یافته در سال پیش رو: بودجه اختصاص یافته دولت بر پروژه‌های عمرانی از عوامل بسیار مهم بر میزان تغییرات قیمت میلگرد است. بنابراین همان گونه که گفتیم توجه به بازار داخلی و تورم، از نکات بسیار مهم در تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد هستند.

فصول کسب و کار: در فصل‌های گرم و معتدل سال، ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی مختلف بسیار فعال بوده و میزان تقاضا برای مواد اولیه بالا می‌رود. همین امر موجب افزایش قیمت نسبی شمش فولاد و در نهایت میلگرد خواهد شد. بر عکس در فصول سرد و کم کار به علت رقابت، قیمت مواد اولیه کاهش چشمگیری دارند.

آیین صنعت

پیش بینی قیمت میلگرد در سال پیش رو

با توجه به موارد ذکر شده از قبیل تاثیرات و روند تولید میلگرد، در سال پیش رو قیمت میلگرد چگونه خواهد بود؟ همانطور که گفتیم تکنیک دستوری و توجه به بازار داخلی و میزان بودجه در تعیین قیمت میلگرد تاثیر بیشتری دارد. اما از تاثیر بازار خارجی و نموردار‌های تغییر قیمت در بلند مدت، نباید غافل شد.

در حالت کلی و با توجه به انواع بازار، کاهش تولید فولاد در سال‌های گذشته در چین که یکی از قطب‌های اقتصاد جهان است و ممنوعیت صادرات سه ماهه، بازار طلا و ارز و در نهایت رشد شرایط اقتصادی کشور، قیمت احتمالی میلگرد افزایش خواهد داشت و میانگین قیمت احتمالی دلار(21000) تومان و قیمت میانگین بیلت (750دلار) خواهد بود.

البته نباید از شرایط احتمالی مذاکرات وین در راستای کاهش تحریم، شروع چین به افزایش تولیدات ناگهانی، کاهش نرخ ارز و طلا و تاثیرات مثبت این چنینی غافل شد. اگر چه این تاثیرات در سال اول تنها باعث بهینه سازی و کنترل قیمت‌ها خواهند شد.

قیمت دلار و طلا در بازار جهانی بر تولیدات و قیمت بسیاری از محصولات از جمله میلگرد آیین صنعت تاثیر دارند. با توجه به سیر نزولی قیمت دلار و به دنبال آن قیمت طلا، سیاست‌های پول ذخیره شده و تاثیر جز به جز این روند، امید است کاهش بهینه شده و در حالت واقع بینانه تر ثبات کلی در نمودار میلگرد مشاهده شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.