چرا تحلیل کسب و کار مهم است؟

بر اساس تحقیق جامعی که توسط موسسه PMI صورت گرفته است عملکرد سازمان های با بلوغ بالا در تحلیل کسب و کار با سازمان های باب بلوغ پایین بر اساس ۴ شاخص زیر قابل تامل است. 

2

نتایج نشان می‌دهند که سازمان‌های دارای بلوغ بالا در تجزیه و تحلیل کسب و کار عملکرد بالاتر از حد متوسط در تمام شاخص‌های کلیدی موفقیت سازمان از جمله عملکرد مالی (۶۹٪ در برابر ۴۵٪)، پیاده‌سازی استراتژی (۶۶٪ در مقابل ۲۱٪)، چابکی سازمانی (۴۰٪ در برابر ۱۴٪) و مدیریت پروژه‌های منحصر به فرد (۶۲٪ در مقابل ۲۹٪) را دارند. 

در این تحقیق پاسخ دهندگان همچنین معتقد بودند که تجزیه و تحلیل کسب و کار  برای سازمان‌هایشان مزیت رقابتی ایجاد ‌کرده است. به شکل زیر توجه کنید. 

3

۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان  اظهار داشتند که تجزیه و تحلیل کسب و کار برای سازمان آن‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. 

براساس گزارش موسسه PMI عدم شناسایی الزامات درست به عنوان دومین علت شکست پروژه ها (درصنایع مختلف) معرفی شده است و سازمان هایی که در موضوع تجزیه و تحلیل کسب و کار فاقد دانش و بلوغ کافی بوده اند، در عملکرد مالی و اجرای استراتژی های سازمان و سایر موارد با شکست یا اثربخشی بسیار پایینی مواجه شده اند. 

 این امر موجب شده است که موضوع تجزیه و تحلیل کسب و کار مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار بگیرد. در واقع انگیزه سازمان ها برای استفاده از دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار دو مولفه مشکلات و فرصت ها است. 

سازمان ها مانند یک موجود زنده هستند و در طول عمر خود دوره های مختلف حیات را طی می کنند و در هر مرحله با مشکلاتی مواجه می شوند که بایستی ابتدا به عنوان مهمترین گام مشکلات را شناسایی، آنالیز و مستند کنند. همچنین باید برای تحقق نیازهای کسب و کار و رعایت الزامات ذی نفعان، راهکارهای موثری را تعیین کنند. این فرآیند خلاصه ای از فرآیند دانش تحلیل کسب و کار در سازمان است. 

تحلیلگر کسب و کار چه کسی است؟ 

البته برای تحلیگر کسب و کار شدن حتماً لازم نیست مهندسی صنایع، مدیریت، کامپیوتر و رشته های مشابه خوانده باشید. یا در واحد سیستم ها و روش ها، فناوری اطلاعات، تضمین کیفیت، تعالی سازمانی و موارد مشابه مشغول کار باشید بلکه حتی اگر یک کارشناس مالی، تولید، برنامه ریزی، فروش، منابع انسانی و غیره هستید میتوانید تحلیل گر کسب و کار شوید ولی طبیعتاً فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع از قابلیت های بیشتری برای ورود به این حوزه برخوردار هستند. پس در واقع تحلیل کسب و کار  هم پوزیشن (سمت) سازمانی است و هم نقش (Role) است. 

تحلیلگر کسب و کار فردی است که مسئولیت شناسایی نیازهای کسب و کار، مشتریان و ذینفعان با هدف راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و دست یابی به فرصت های موجود در کسب و کار بر عهده دارد. بنابراین تحلیلگر کسب و کار مسئول تعریف، مدیریت، استخراج، تحلیل، تایید و مستندسازی نیازمندی های کسب و کار برای ارائه راه حل های مناسب در جهت پاسخگویی به نیارمندی ها و دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده آن می باشد. 

تحلیل کسب و کار چه کاربردهایی دارد؟ 

تحلیل کسب و کار در صنایع و کسب و کارهای مختلفی کاربرد دارد مانند: 

حوزه مالی: ایجاد یا ارتقاء محصولات مالی منطبق با نیازهای مشتری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق زمین و ساختمان

حوزه درمان: به حداقل رساندن زمان انتظار از زمان ورود بیمار تا اتمام ویزیت

ساخت و اجرا: تعریف درست پروژه ها وشناسایی الزامات مشتریان و محیط به منظور اجرای درست پروژه های عمرانی در سطح شهر یا شناسایی الزامات محیط زیست در ساخت یک پروژه سد سازی

اجتماعی و دولتی: آنالیز مشکلات وآسیب های اجتماعی و تعیین بهترین راهکارها برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی

صنعتی و تولیدی: کاهش هزینه های زنجیره تأمین، افزایش بهره وری، کاهش ضایعات و محصولات نامنطبق و…

فناوری اطلاعات: انتقال الزامات کسبو کار به توسعه دهندگان نرم افزار و الزامات سیستم های نرم افزاری به ذینفعان و مشتریان به منظور ایجاد درک مشترک و شفافیت از محصول نهایی که تولید می شود تا محصولی را که مشتری یا کارفرما انتظار دارد.

• و…

چگونه تبدیل به یک تحلیلگر کسب و کار شویم؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص و تحلیلگر کسب و کار باید حتما چند کتاب مرجع موجود در این حوزه را بخوانید. 

دو مرجع اصلی موجود در حوزه تحلیل کسب و کار عبارتند از: 

• استاندارد  BABOK

• استاندارد  PMI

استاندارد اول یعنی BABOK توسط موسسه IIBA تهیه و منتشر شده است و هم اکنون نسخه سوم این استاندارد ارائه شده است. 

این استاندارد در یازده فصل تهیه شده است که عناوین فصل ها عبارتند از: 

• فصل اول: مقدمه 

• فصل دوم: مفاهیم کلیدی تحلیل کسب و کار

• فصل سوم: برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار     

• فصل چهارم: استخراج و همکاری   

• فصل پنجم: مدیریت چرخه عمر الزامات       

• فصل ششم: تحلیل استراتژی         

• فصل هفتم: تحلیل الزامات و تعریف طرح      

• فصل هشتم: ارزیابی راهکار           

• فصل نهم: شایستگی های محوری   

• فصل دهم: تکنیکهای تحلیل کسب و کار 

• فصل یازدهم: دیدگاه های اصلی در تحلیل کسب و کار

استاندارد دوم، استاندارد PMI است که توسط موسسه PMI منتشر گردیده است. 

شایان ذکر است آکادمی تحلیل کسب و کار اقدام به ترجمه استاندارد اول یعنی استاندارد BABOK نموده است.

1

پیشنهاد دیگر ما شرکت در دوره آموزشی تحلیل کسب و کار است که بسیار می توان مسیر تبدیل شدن به یک متخصص تحلیل کسب و کار را برای شما کوتاه تر کند. آکادمی تحلیل کسب و کار آکادمی تحلیل کسب و کار به منظور توسعه دانش تحلیل کسب و کار از طریق آموزش، تالیف، ترجمه و به اشتراک گذاری آخرین اطلاعات و دانش تحلیل کسب و کار تاسیس شده است و با استفاده از استاندارهای جهانی، تحقیقات علمی و برگزاری دوره های آموزش حرفه ای به توسعه قابلیت های مدیران، متخصصین و دانشجویان علاقمند حوزه تحلیل کسب و کار کمک می کند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.