صفر تا صد راهنمای اخذ اظهارنامه مالیاتی سال 99

 در واقع زمانی که شما در شرکت فعالیت دارید و یا فعالیتی ندارید بایستی اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی ارسال نمایید این اظهارنامه صحه بر روی فعالیت یا عدم فعالیت شما می‌گذارد. 

شرکتها (اشخاص حقوقی) زمان به ثبت رسیدن باید طبق قانون عمل نمایند و بر اساس قانون تجارت پس از ثبت شرکت باید تشکیل پرونده مالیاتی بدهید تا به کلیه‌ی کارهای مالیاتی شما رسیدگی شود و همچنین مورد حمایت قانون تجارت قرار بگیرید یک مورد وجود دارد که شما همواره در رابطه با آن سوالاتی دارید این که فعالیتی ممکن است در ماه‌های اول شروع کسب و کار خود نداشته باشید در نتیجه پرداخت مالیات و یا تشکیل پرونده مالیاتی ممکن است به نفعتان نباشد.

اما یک موضوع مطرح است آن هم این که اگر شما فعالیت نداشته باشید می‌توانید به راحتی این موضوع را با اظهارنامه حل کنید یعنی اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت را به اداره‌ی مالیات ارسال نمایید تا خیالتان از بابت جریمه شدن مالیاتی راحت شود یعنی اداره دارایی با این اظهارنامه متوجه این امر می‌گردد که شما فعالیتی ندارید در نتیجه جریمه نخواهید شد.

اظهارنامه مالیاتی تنها برای اشخاص حقوقی نیست بلکه برای اشخاص حقیقی نیز اظهارنامه ارسال می‌گردد.

اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که شرکت های بازرگانی و تاجران باید همه ساله برای تکمیل و ارائه آن به اداره مالیات اقدامات لازم را انجام بدهند که مطابق آن میزان مالیاتی که باید پرداخت شود معین می گردد.

 در گذشته این اظهارنامه ها به صورت کاغذی کامل و ارسال می شد ولی تکمیل و ارسال آن ها از سال 1391 به صورت اینترنتی امکان پذیر شده است. مالیات دارای انواع واقسام گوناگونی می باشد و به دودسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می گردد.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی زمانی که فعالیت می‌کنند کلیه‌ی فعالیت‌های خود را باید در یک دفتر با نام دفاتر پلمپ (دفاتر دارایی) وارد نمایند از جمله این فعالیت‌ها: قراردادها، فاکتورهای رسمی، حقوق کارمندان، سودها و ضررها در آن ذکر می‌شود که در سال مالی مقرر بایستی به اداره‌ی دارایی تحویل داده شود همچنین کلیه‌ی این فعالیت‌ها و عملکردها در اظهارنامه مالیاتی به اداره‌ی دارایی ارسال می‌گردد این اظهارنامه باید در اسفند ماه ارسال گردد و عملکرد یک ساله در آن درج شود این عملکرد برای 1 فرودین تا 19 اسفند بوده است به طور مثال: اظهارنامه سال 99 در اسفند 99 ارسال می‌شود و عملکردهای خود را از تاریخ 1 فرودین 99 تا اسفند 99 را در خود درج داده است.

اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی

کسانی که به صورت فردی فعالیت می‌کنند طبق قانون تجارت آنها نیز باید تشکیل پرونده دارایی دهند و تحت نظارت این سازمان باشند.

همچنین بایستی در هر سال مالی کلیه‌ی فعالیت‌های و عملکردهای هر ساله خود را برای اداره‌ی دارایی ارسال نمایند و اینکار را در قالب اظهارنامه مالیاتی انجام می‌دهند یعنی مانند اشخاص حقوقی تمام فعالیت‌های خود را در طول یک سال در یک اظهارنامه ارسال کنند این اظهارنامه اسفند هر سال ارسال می‌شود.

و شروع عملکرد آن از فروردین ماه تا اسفند ماه است یک سؤال در این بخش برای شما به وجود خواهد آمد آن هم اینکه آیا اشخاص حقیقی نیز به دفاتر پلمپ نیاز دارند؟؟ باید گفت بله کلیه‌ی اشخاصی که فعالیت اقتصادی می‌کنند و تشکیل پرونده دارایی می‌دهند باید دفاتر پلمپ دریافت و کلیه‌ی عملکردها را در آن درج کنند و یک مورد در رابطه با اشخاص حقیقی وجود دارد اینکه انها به دلیل اخذ 100 درصدی کد اقتصادی بخاطر اینکه مورد شناسایی قرارگیرند به عنوان یک شخصیت حقیقی 100 درصد نیز باید هم دفاتر پلمپ دریافت و هم اظهارنامه مالیاتی فعالیتی خود را ارسال نمایند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی سال 99

همانطور که گفته شد اظهارنامه مالیاتی 99 باید طی یک سال مالی ارسال شود و در اتمام سال مالی دیگر نمی‌توانید این اظهارنامه را ارسال نمایید و درصورت اتمام مهلت مشمول جریمه‌ای سنگین خواهید شد در نتیجه بایستی 100 درصد در موعد مقرر خود اظهارنامه را تنظیم و به اداره‌ی مالیات ارسال نمایید زمان دقیق آن به این صورت است که هر سال مالی از فروردین اغاز و در اسفند ماه همان سال به اتمام خواهد رسید. شما در اسفند ماه 99 فرصت دارید اظهارنامه سال 99 را ارسال نمایید با شروع سال 1400 مهلت ارسال شما اتمام و زمان نوشتن اظهارنامه سال 1400 فرا می‌رسد.

یک سؤال مطرح می‌شود که آیا خود اسفند ماه باید اظهارنامه ارسال گردد؟؟ و پاسخ این است که آخرین مهلت برای ارسال اظهارنامه در تیر ماه است اما از فروردین تا اسفند باید عملکرد در آن درج شود.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

عملکرد سال مالی را که ابتدا در دفاتر پلمپ وارد کرده‌اید و سپس با فرا رسیدن اسفند ماه اظهارنامه‌ای مبنی بر عملکرد کلی تهیه می‌نماید و آن را در سامانه اداره مالیات ارسال می‌نمایید.

اما افرادی هستند که هرساله با ارسال این نوع اظهارنامه‌ها مشکل دارند باید گفت شما می‌توانید این کار را به یک موسسه حقوقی بسپارید موسسه‌ای مانند ثبت ایلیا.  کارشناسان مربوط به حوزه مالیاتی ثبت ایلیا با گرفتن دفاتر پلمپ شما و بررسی تمام عملکردهای مالیاتی در یک ساله گذشته بررسی‌های لازم را انجام و میزان ضررها، سودها، فاکتورها، قرارادادها و حقوق کارکنان عملکرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم سپس در قالب یک اظهارنامه منظم به اداره دارایی ارسال می‌گردد لازم به ذکر است که نوشتن خود اظهارنامه بسیار مهم است و حتماً بایستی توسط یک کارشناس حوزه مالیات نوشته شود زیرا هر گونه اشتبه و مغایرت با دفاتر پلمپ فرارمالیاتی محسوب و شما جریمه خواهید شد اما ثبت ایلیا تلاش را بر این دارد تا بدون هیچ گونه اشکال این اظهارنامه را برای شما ارسال نماید.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده

مانند اظهارنامه مالیاتی سالیانه بایستی به موقع و بر اساس عملکرد شما باشد اما با این تفاوت که هر سه ماه یک بار تنظیم و ارسال می‌شود شما می‌توانید با ارسال این اظهارنامه به اداره دارایی از جریمه عدم ارسال آن جلوگیری کنید توجه داشته باشید باید به طور دقیق این اظهارنامه را تکمیل و ارسال نمایید اما اگر در نحوه‌ی ارسال آن دچار مشکل شوید این امر موجب می‌شود که اداره‌ی دارایی شما را مشمول جریمه کند

در نتیجه بهترین روش این است که از ثبت شرکت ایلیا بخواهید تا با در نظر گرفتن گواهی ارزش افزوده 3 ماه یک بار برای شما ارسال نمایند واین کار را به طور مستمر و در هر فصل انجام دهند با این کار شما می‌توانید با خیالت راحت به کارتان ادامه دهید و کار را به کارشناسان ما بسپارید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت ثبت شرکت ایلیا (https://eliya.ir)  مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص ثبت شرکت از طریق کانال های زیر با ما در تماس باشید.

ایمیل جهت مشاوره : info@eliya.ir

شماره تلفن جهت مشاوره : ۰۲۶۳۲۱۳۷

آدرس پستی : کرج، میدان آزادگان، به سمت طالقانی، برج سایه، طبقه ۲

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.