لطفا استارت‌آپ «آپلا» را معرفی کنید؟ اینکه چه سالی راه افتاد و در حال حاضر چند کارمند دارد؟ و چه تعداد کاربر از آن استفاده می‎کنند؟

«آپلا» یک استارت‎آپ حقوقی است که به‌طور تخصصی در حوزه کسب‌و‌کارهای نوپا، فعالیت می‎کند. در واقع، «آپلا» از ابتدای طرح ایده و شکل‎گیری استارت‎آپ‎ها تا ورودشان به بازار و حتی پس از آن، به آنها مشاوره حقوقی می‎دهد. این خدمات می‎تواند در ادامه هنگام تنظیم انواع قراردادها، اخذ مجوزها و مشاوره در امور دعوی، ثبت شرکت یا برند، دادرسی و... همچنان ارائه شود.

  «آپلا» در حال حاضر به چند استارت‎آپ خدمات می‎دهد؟

«آپلا» هم‎اکنون به بیش از 150 استارت‎آپ خدمات حقوقی موردی داده و با بیش از 50 استارت‎آپ قرارداد‎های یک‌ساله دارد.

  چه کسانی جزو کاربران «آپلا» به حساب می‌آیند؟

کاربران «آپلا» عموما استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها هستند که به‌صورت موردی یا در قراردادهای مدت‎دار می‎توانند مشاوره حقوقی بگیرند. این مشاوره از تنظیم قرارداد گرفته تا حضور مشاوره حقوقی در کنار آنها در جلسات عقد قرارداد است. 

  آیا «آپلا» رقیبی در بازار دارد؟ 

بله، شرکت‎های حقوقی هستند که در کنار سایر خدمات خود به استارت‌آپ‌ها نیز مشاوره می‎دهند. اما «آپلا» به‌طور تخصصی روی خدمات حقوقی استارت‎آپ‌ها متمرکز است. با این حال، با توجه به نوپا بودن اکوسیستم استارت‎آپی کشور، این بازار همچنان بکر است.

  آیا «آپلا» در آینده‎ای نزدیک خدمات جدیدی آماده ارائه دارد؟

«آپلا» تا سه ماه آینده محصول جدیدی به نام «آپترم» عرضه می‎کند و فعلا در فاز ابتدایی و آزمایشی است. این سرویس، متون حقوقی را به‌صورت هوشمند ایجاد می‎کند، به‌طوری‌که کاربر می‎تواند با چند کلیک، متن حقوقی یا قرارداد موردنظرش را دریافت کند و همان لحظه هم یک مشاور حقوقی وی را به‌صورت آنلاین همراهی کرده و جزئیات درخواست مشتری را از لحاظ حقوقی بررسی می‎کند. علاوه‌بر این مشتریان می‌توانند با عضویت در سایت «آپلا» از داشبورد حقوقی یا تنظیم وقت برای مشاوره استفاده کنند. 

  چالش استارت‎آپ شما در حال حاضر چیست؟

بزرگ‌ترین چالش ناشناخته بودن نیازی یا خدماتی است که «آپلا» می‎تواند آن را تامین کند. استارت‎آپ‎ها گاهی اوقات تصور می‎کنند می‎توانند فعالیتشان را بدون مشاوره حقوقی شروع کنند، اما این رویکرد در نهایت منجر به خسارت‌های بعضا جبران‎ناپذیری می‎شود. یکی از این موارد استارت‎آپ بقچه بود که بنابر دلایلی از جمله نبود قراردادی بین هم‎بنیانگذاران تعطیل شد. البته تیم «آپلا» سعی می‎کند با تولید محتوا در شبکه‎های اجتماعی نسبت به این موضوع راهنمایی کند.

  چشم‌انداز یک ساله «آپلا» را چطور تصور می‎کنید؟

تیم «آپلا» در این مدت روی راه‎اندازی سرویس «آپترم» و توسعه آن در کنار سایر محصولات است. در عین حال، جذب مشتری بیشتر و افزایش سطح درآمد از اهداف یک‌ساله «آپلا» به شمار می‎رود.

  ارزیابی شما از چشم‎انداز اکوسیستم استارت‎آپی کشور چیست؟

مشکل اصلی اکوسیستم استارت‎آپی کشور ناشناخته ماندن آن در مراجع رسمی است، به‌طوری‌که در قانون تجارت، استارت‎آپ به رسمیت شناخته نمی‎شود. همین مساله کافیست تا رشد و توسعه این اکوسیستم به تاخیر بیفتد. البته معرفی طرح «نوآفرین» اتفاقی خوب بود که تا حدی توانسته این فرآیند را سرعت ببخشد و می‌توان به پشتوانه آن شاهد تسهیل فضای کسب‎وکار برای استارت‎آپ‎ها بود.