سقف وافل چیست؟

سقف وافل یا قابلمه ای قابل کاربرد در انواع سازه های فولادی و بتنی بوده و منجر به کاهش وزن سازه می شود. این نوع سقف یکی از انواع سقف های مجوف است که زیبایی نمای سازه را از داخل چند برابر می کند. این نوع سقف در شرایط مختلف و در ساختمان های رایج و خاص قابل کاربرد است. در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با سقف وافل و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. 

انواع سقف وافل چیست؟

با توجه به طول دهانه سقف وافل به دو نوع سقف وافل یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود. هر کدام از این سقف ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. از سقف وافل یک طرفه در دهانه های کم تر از 7 متر و از سقف وافل دو طرفه در دهانه های بیشتر از 7 متر استفاده می شود. که در زیر به اختصار به معرفی هر کدام از این سقف ها پرداخته ایم. 

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه معمولا در دهانه های کوتاه تر از 7 متر مورد استفاده قرار می گیرد. شکل قالب  وافل در این نوع سقف به شکل مستطیل است که مانند یک دال یک طرفه عمل می کنند. در این نوع سقف در یک جهت از میلگرد استفاده شده و در نتیجه موجب می شود نسبت به سقف وافل دو طرفه صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد. 

سقف وافل دو طرفه 

بر خلاف سقف وافل یک طرفه، سقف وافل دو طرفه در  دهانه های بلند تر اجرا می شود و کاربرد بسیار گسترده ای در سالن ها، تالارها و ... دارد. این نوع سقف به صورت دو طرفه عمل می کند. در نتیجه میلگرد گذاری در دو جهت انجام می شود.  قالب های سقف وافل دو طرفه معمولا مربع شکل هستند و بسیار مقاوم هستند. این نوع سقف معمولا پرهزینه تر از سقف وافل یک طرفه است. 

بنامانا

سقف وافل دوطرفه با استفاده از قالب های قفل دار شرکت زاگرس بنا

مزایای سقف وافل چیست؟ 

سقف وافل مزایایی دارد که برخی افراد آن را نسبت به سایر سقف های مجوف و تیرچه بلوک ترجیح می دهند. از جمله این مزایا می توان به مورادی نظیر موارد زیر اشاره کرد. 

1. سقف وافل نسبت به سایر سقف های مجوف مانند یوبوت و کوبیاکس از نظر اقتصادی به صرفه-تر است. 

2. مدت زمان اجرای این سقف بسیار کوتاه تر است.

3. قالب های وافل موجب می شود که امنیت محیط کارگاه بیشتر شود. 

4. این نوع قالب ها بسیار ماندگار و بادوام هستند و می توان در یک سازه چند بار یا در سازه های مختلف از آن استفاده کرد. 

5. یکی از مزایای سقف وافل زیبایی و شکل منحصر به فرد آن ها است که موجب می شود فضای بهتری برای طراحی داخلی داشته باشید. 

6. از نظر میزان مصرف بتن و فولاد نسبت به سایر سقف ها به صرفه تر است. 

7. قالب سقف وافل سبک تر از قالب های سایر سقف ها است. 

8. کیفیت اجرای سقف وافل بسیار بالا بوده و در دهانه های بسیار بلند (در شرایط خاص تا 17 متر) می توان از آن استفاده کرد.

9. بتن ریزی در این نوع سقف آسان تر بوده و عمل ویبره بتن راحت تر انجام می شود و  در نهایت بتن بسیار خوبی خواهیم داشت.  همچنین شیرابه بتن هنگام بتن ریزی از قالب های وافل عبور نمی کند. 

10. این نوع سقف موجب می شود فاصله ستون ها در اندازه دلخواه تنظیم شود و لازم نیست از تعداد زیاد ستون در فاصله کم استفاده کرد. 

معایب سقف وافل 

1. قالب های سقف وافل نسبت به بقیه قالب ها گران تر هستند. اما می توان آن ها را برای چند بار استفاده کرد حتی اجاره قالب وافل نیز امکان پذیر است. 

2. استفاده از سقف وافل بر روی سطح  شیب دار با محدودیت هایی همراه است.

 اجرای سقف وافل 

مراحل اجرای پنج گانه سقف وافل به شرح زیر است. 

مرحله ۱: مرحله زیرسازی اولین مرحله است که بسیار ساده بوده و با استفاده از قوطی اسکلت، جک یا لوله اجرا می شود. 

مرحله ۲: در مرحله دوم لازم است قالب های سقف وافل بر اساس نقشه های معماری و سازه ای بر روی قوطی ها و جک ها قرار بگیرند. 

مرحله ۳: در سومین مرحله نوبت به آرماتور بندی می رسد که باز هم بر اساس نقشه های اجرایی این کار انجام می شود. 

مرحله ۴: چهارمین مرحله اجرای سقف وافل بتن ریزی سقف است که این کار در سقف وافل نسبت به سایر سقف ها بسیار راحت تر انجام می شود. 

مرحله ۵: پس از گذشت مدت زمانی که معمولا با توجه به شرایط بتن و بر اساس آیین نامه است قالب-های سقف را باز کرده و به نحوی که آسیب نبینند آن ها را از سازه خارج می کنیم.

زاگرس بنا

اجرای پروژه سقف وافل دانشگاه شریف

طراحی سقف وافل

طراحی سقف وافل بر اساس آیین نامه های داخلی و خارجی صورت می گیرد.  این کار معمولا در کشورمان در نرم افزارهای ایتبس و سیف مدل می شود. پیش از این مقاله ای با عنوان طراحی سقف وافل در سایت زاگرس بنا قرار دادیم که می توانید آن را مطالعه کرده و برای کارهای طراحی خود استفاده کنید. پارامترهای طراحی که باید در طراحی سقف وافل مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر است: 

1. ضخامت دال

2. عمق و عرض تیرچه 

3. فاصله محورهای تیرچه

مقایسه سقف وافل با سایر سقف ها

سقف وافل دارای مزایا و معایبی است که پیش از این بیان کردیم. اما طراحان، مشاوران و حتی پیمانکاران باید بتوانند تفاوت سقف ها را از یکدیگر تشخیص دهند تا بتوانند بهترین نوع سقف را انتخاب کنند.  لازم است بدانید هدف ما این نیست که برتری سقف وافل را معرفی کنیم. بلکه شما باید تفاوت این نوع سقف را نسبت به سایر سقف ها بدانید تا بتوانید در هنگام طراحی و مشاوره به پیمانکاران بهترین تصمیم را بگیرید. 

1. برتری سقف وافل به کامپوزیت: در سقف کامپوزیت معمولا از سقف کاذب برای زیبایی استفاده می شود این در حالی است که سقف وافل به دلیل زیبایی در طراحی نیازی به سقف کاذب ندارد. سرعت اجرای سقف کامپوزیتی از وافل بیشتر کم تر است و در نتیجه مدت زمان بیشتر و دستمزد بیشتری می خواهد. 

2. برتری سقف وافل به تیرچه بلوک: یکی از سقف هایی که بیشترین کاربرد را در ایران دارد سقف تیرچه بلوک است. از مزایای سقف وافل به تیرچه بلوک این است که این نوع سقف را می توان در دهانه های بلند اجرا کرد. همچنین در سقف وافل می توان تیرهای میانی را حذف کرد که این مساله منجر به کاهش دستمزد در این سقف می شود. قالب های وافل را می توان چندین بار مورد استفاده قرار داد این در حالی است که تیرچه بلوک این مزیت را ندارد. این دو نوع سقف در زیرسازی شباهت بسیاری دارند و تفاوت آن در قالب های وافل است. 

3. برتری سقف وافل به دال بتنی: اگر بخواهیم سقف وافل را با دال بتنی مقایسه کنیم، سقف دال بتنی معمولا وزن بیشتری داشته و در نتیجه هزینه های ناشی از آن بیشتر است. سقف وافل جامعه کابرد بیشتری دارد و به دلیل زیبایی ظاهر توجهات را به خود جلب می کند. دستمزد اجرای سقف وافل از دال بتنی کم تر است. 

نمای زیرین

   نمای زیرین سقف وافل پس از اتمام اجرا

سخن آخر 

سقف وافل یکی از انواع سقف های مجوف است که به دلیل صرفه اقتصادی، فنی و شرایط ایده آل برای طراحی توانسته است توجه عده بسیاری را به خود جلب کند. این نوع سقف در دو نوع وافل یک طرفه و دو طرفه وجود دارد که نام گذاری آن ها با توجه به طول دهانه تعیین می شود و در یک ساختمان می-توان در دهانه های مختلف هم از سقف وافل یک طرفه هم دو طرفه استفاده کرد. 

سقف وافل دارای مزایای بسیاری نسبت به سایر سقف ها است. همچنین معایبی نیز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. طراحی سقف وافل با استفاده از نرم افزارهای ایتبس و سیف صورت می¬گیرد و اجرای آن بسیار آسان و از نظر اقتصادی به صرفه است. 

https://zagrosbana.com/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.