نکاتی که برای خرید تیرآهن باید بدانید

 تیرآهن از بدنه اصلی یا جان و دو بال که عمود بر بدنه هستند تشکیل شده است. در بازار ایران تیرآهن را میتوان به ۳ دسته اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • تیرآهن IPE

  • تیرآهن بال پهن یا هاش سبک

  • تیرآهن بال پهن یا هاش سنگین

در ادامه نکاتی در خصوص نحوه خرید تیرآهن ارائه شده است.

تفاوت تیرآهن و هاش

در ابتدا لازم است پیش از راهنمای خرید تیرآهن با تفاوت این دو مقطع آشنا شوید. شکل کلی این دو مقطع یکسان است. در نوع تیرآهن معمولی در اکثر سایزها اندازه بال نصف جان مقطع است. در مورد مقطع هاش اما در اکثر سایزها باله سایزی برابر با جان دارد. البته در سایزهای بزرگتر از 30 ابعاد بال ثابت میماند. به این ترتیب هاش بال های پهن تری نسبت به تیرآهن معمولی دارد.

همچنین هاش سبک و سنگین از لحاظ ضخامتی با هم تفاوت دارند و این تفاوت ضخامتی باعث تفاوت در وزن یک شاخه هم سایز از این دو محصول می شود. هنگام خرید تیرآهن یا هاش با توجه به کاربرد مورد نظر محصول درستی را انتخاب کنید. البته استانداردهای دیگری از این محصولات هم وجود دارد که به دلیل اهمیت کمتر در بازار ایران به آن ها اشاره نشده است. از این بین می توان به هاش فوق سنگین و تیرآهن INP اشاره کرد. خرید تیرآهن در این استاندارد در حجم بسیار کمی انجام می شود.

جدول وزن تیرآهن

وزن مقطع از دیگر نکاتی است که در زمینه راهنمای خرید تیرآهن می‌توان به آن ها اشاره کرد. وزن مقطع وابسته به ابعاد و ضخامت آن و تعیین کننده هر شاخه از محصول است. وزن استاندارد این مقاطع طبق جدول وزنی که بر اساس استاندارد تدوین شده است حساب میشود. برای مشاهده این جدول روی لینک جدول اشتال تیرآهن کلیک کنید تا وزن و جزئیات ابعاد تیرآهن معمولی هاش سبک و هاش سنگین را در تمامی سایزها ببینید.

در داخل ایران تیرآهن هایی که تولید میشوند وزن ثابتی ندارند. نزدیکترین وزن مقطع به استاندارد اشتال متعلق به شرکت ذوب آهن است. به همین دلیل از تیرآهن ذوبی به عنوان با کیفیت ترین محصول داخلی یاد می شود.

برندهای تولید کننده تیرآهن

برای خرید تیرآهن و یا حتی سایر مقاطع فولادی توجه به برند تولید کننده  اهمیت بالایی دارد. محصول تیرآهن در داخل کشور در تعدادی کارخانه تولید می شود. کارخانه های ذوب آهن اصفهان، فایکو، بناب تبریز، آریان فولاد، جهان و ماهان از معروف ترین تولید کنندگان تیرآهن در کشور هستند. همانطور که گفته شد از بین این برندهای تیرآهن ذوبی بالاترین دقت ابعادی و وزنی را دارد. برای مشاهده انواع تیرآهن و سایر برندهای روی لینک کلیک کنید.

همچنین در خصوص محصول هاش یا تیرآهن بال پهن اکثرا محصولات موجود وارداتی هستند. تولید هاش چالش انگیز تر از تیرآهن است. ابعاد بزرگتر بال باعث پیچیده تر شدن خنک کاری محصول پس از نورد می شود. در صورتی که خنک شدن مقطع به صورت همگن صورت نگیرد باعث ایجاد انقباض موضعی در هاش و اعوجاج و تاب خوردگی آن می شود.

خدمات جانبی محصول

خدماتی که توسط تیم آیرومارت قابل پذیرش و انجام است از دیگر نکات حائز اهمیتی است که پیش از خرید تیرآهن باید به آن توجه کرد. تیرآهن و هاش فابریک کارخانه در شاخه های 12 متری راهی بازار میشود. در مرحله کاربرد گاهی لازم است تا از طول متفاوتی از 12 متر استفاده شود. در این صورت نیاز به برشکاری دقیق تیرآهن ایجاد می شود. برشکاری تیرآهن در دو حالت گرم و سرد قابل انجام است.

روش سرد برش در واقع به کمک استفاده از گیوتین انجام میشود. این روش معمولا در کارخانه ها و به کمک دستگاه های قدرتمند به کار گرفته میشود. از همین رو به عنوان خدمات جانبی و پس از خرید تیرآهن برشکاری معمولا به صورت گرم و به کمک هوا برش انجام می شود.  در این حالت به کمک جریان پر فشار هوا و شعله تیرآهن با دقت مناسب و د ابعاد دلخواه برش طولی میخورد.

از دیگر خدماتی که پس از خرید تیرآهن قابل انجام است شبکه کردن تیرآهن است. شبکه کردن تیرآهن در انواع مختلف و با هدف مشخصی صورت میگیرد. هدف اصلی شبکه کردن کم کردن وزن اسکلت فولادی است. معمول ترین نوع شبکه کردن نوع لانه زنبوری است. در این روش حفراتی به شکلی در مرکز جان تیرآهن ایجاد میشود. در اینجا به کمک هوا برش تیرآهن نصف میشود و پس از چینش مجدد و ایجاد حفرات جوشکاری انجام میشود. با انجام شبکه کردن تیرآهن نصف ارتفاع جان تیر اولیه به محصول نهایی اضافه می شود.

مجموعه آیرومارت ارائه دهنده این خدمات با بالاترین کیفیت است. در وبسایت آیرومارت میتوانید پیش از خرید تیرآهن و هاش قیمت روز محصول را استعلام بگیرید. لازم به ذکر است در مقالات وبلاگ آیرومارت به تمامی چالش های علمی شما پاسخ داده شده است. همچنین با برقراری ارتباط تلفنی با کارشناسان مجرب آیرومارت میتوانید از مشاوره رایگان انها بهره ببرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.