اما ایالت کالیفرنیا در تلاش برای جلوگیری از افزایش نرخ‌ها و کمک به برق‌رسانی به حدود ۱۴ میلیون خانه در این ایالت، در آستانه به چالش کشیدن این منطق اساسی است. یک قانون جدید ایالتی، سه شرکت آب و برق متعلق به سرمایه‌گذاران را ملزم می‌کند که هزینه‌‌‌های برق را از مشتریان نه‌تنها بر اساس میزان مصرف برق، بلکه بر اساس میزان درآمدشان دریافت کنند. در این بسته پیشنهادی که به نظر می‌رسد در نهایت این ایالت آن را به تصویب می‌‌‌رساند، کالیفرنیایی‌‌‌هایی که بیش از ۱۸۰‌هزار دلار در سال درآمد دارند، باید به طور متوسط ۵۰۰ دلار بیشتر در قبض برق سالانه خود بپردازند، در حالی که ساکنان کم‌درآمد حدود ۳۰۰ دلار در سال پس‌انداز خواهند کرد. تغییرات پیشنهادی با واکنش‌های منفی مواجه شده است.

حامیان استدلال می‌کنند که این طرح به دولت کمک می‌کند تا با کاهش هزینه‌ها برای ساکنانی که با شرایط کنونی از عهده آن بر‌نمی‌آیند، برق‌رسانی کند. منتقدان، از جمله بسیاری از ساکنان کالیفرنیا، می‌گویند که این امر باعث تضعیف پیشرفت در بهره‌وری انرژی خواهد شد و تصویب آن جفا در حق کسانی است که در حال صرفه‌جویی در مصرف برق هستند. رونالد داوسون، یک مدیر بازنشسته که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، گفت که او و همسرش همیشه مراقب صرفه‌جویی در مصرف برق بوده‌اند. فقط در ساعات غیر‌اوج مصرف، ماشین لباسشویی را روشن کرده و بدون تهویه مطبوع زندگی می‌کنند. او گفت که هزینه ثابت قبض جدید به تنهایی بیش از قبض معمولی ماهانه برق او در گذشته خواهد بود و این تنها بهانه‌ای برای افزایش قبوض است.

بحثی که در کالیفرنیا بسیار داغ است این است که چه کسی باید خسارتی را که تغییرات آب و هوایی به شبکه برق وارد می‌کند، بپردازد؟ از حدود یک دهه گذشته، کالیفرنیا در مورد تغییرات آب و هوایی در یک چرخه معیوب گیر کرده است. این ایالت خیلی زودتر از بسیاری از ایالت‌‌‌های دیگر از انرژی باد و خورشید استقبال کرد و مشترکان مشتاق، پنل‌‌‌های خورشیدی را در حدود ۳/ ۱ میلیون خانه نصب کردند. کالیفرنیا اکنون حدود یک‌چهارم برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند.

اما حتی با وجود اینکه کالیفرنیا برای دور شدن از سوخت‌‌‌های فسیلی عجله کرده است، اثرات گرم شدن زمین، این ایالت آفتابی را دگرگون می‌کند و موجب تهدید در دستیابی به انرژی ‌برای نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از مردم می‌شود. کالیفرنیا گرم‌‌‌تر و خشک‌‌‌تر می‌شود و خطر آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های جنگلی ناشی از پیری و خرابی خطوط برق را افزایش می‌دهد. سه شرکت بزرگ تحت مالکیت سرمایه‌گذاران ایالتی، شرکت‌های پی‌‌‌جی اند ‌ای، سادرن کلیفرنیا ادیسن و  SDG&E باید زیرساخت‌‌‌های خود را ارتقا دهند تا در برابر افزایش دما و خطر آتش‌‌‌سوزی مقاوم شوند. تمام این کارها به این معنی است که قیمت برق کالیفرنیا بالا رفته است. متوسط قیمت خرده‌فروشی برق کالیفرنیا حدود ۲۰ سنت در هر کیلووات ساعت است که تقریبا دو برابر میانگین قیمت برق ملی است و برخی از مشتریان قیمت‌ها را بسیار بالاتر از این نیز می‌بینند.

شرکت پی‌‌‌جی ‌اند ای، نرخ‌هایی را ارائه می‌دهد که از ۳۱/ ۰ دلار در هر کیلووات ساعت شروع می‌شود و بسته به زمان روز تا ۵۰/ ۰ دلار در هر کیلووات ساعت افزایش می‌‌‌یابد. کارشناسان می‌گویند: در دهه گذشته، قیمت برق در کالیفرنیا به شدت افزایش یافته است. در ۱۰ سال گذشته، نرخ برق شرکت PG&E بدون تخفیف، بالغ بر ۸۴‌درصد افزایش یافته است و نرخ شرکت SDG&E  نیز با ۱۳۷‌درصد افزایش مواجه شده است. این قیمت‌های بالا می‌تواند کالیفرنیایی‌‌‌ها را که می‌‌‌خواهند خانه‌‌‌ها و وسایل نقلیه‌‌‌شان را برقی کنند تا انتشار کربن را کاهش دهند، از این هدف دور کند.  اینجاست که قانون جدید، که تابستان گذشته به عنوان بخشی از لایحه بزرگ‌تر انرژی تصویب شد، وارد میدان می‌شود که اولین بار توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و سازمان غیرانتفاعی Next ۱۰  پیشنهاد شد. این طرح هزینه‌های آب و برق را به دو بخش تقسیم می‌کند: هزینه‌های ثابت، که همه فقط برای اتصال به شبکه باید بپردازند و هزینه‌های متغیر که بستگی به میزان مصرف برق شما دارد.

طرفداران می‌گویند که ایجاد هزینه‌های ثابت مواردی مانند آمادگی در برابر آتش‌سوزی و به‌روزرسانی شبکه را پوشش می‌دهد و همچنین هزینه‌های برق را بر اساس استفاده کاهش می‌دهد. به طور نظری، این امر متقاعد کردن مردم کالیفرنیا را برای برق‌‌‌رسانی آسان‌‌‌تر می‌کند. اما، با توجه به تعداد بسیاری از شرکت‌های برق که این کار را انجام می‌دهند، شارژ ثابت بر اساس میزان درآمد کاربر برق خواهد بود.  کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا، که خدمات خصوصی را در این ایالت تنظیم می‌کند، هنوز تصمیم نگرفته است که این نرخ‌های مبتنی بر درآمد چگونه خواهند بود. کمیسیون تا ژوئیه آینده فرصت دارد تا آن را حل کند. اما پیشنهادهایی که تاکنون توسط سازمان‌های غیرانتفاعی و خود شرکت‌های خدمات شهری ارائه شده، باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است.

برای مثال، پیشنهاد سه شرکت بزرگ آب و برق در ایالت، هزینه‌‌‌های ثابتی را از ۱۵ دلار برای ساکنان کم‌‌‌درآمد ایالت آغاز می‌کند و برای مشتریانSDG&E که بیش از ۱۸۰‌هزار دلار درآمد دارند، به ۱۲۸ دلار می‌‌‌رسد. به نوبه خود، نرخ‌های مبتنی بر استفاده ۱۰ تا ۲۰ سنت در هر کیلووات ساعت کاهش می‌یابد. گروه‌‌‌های دیگر هزینه‌‌‌های ثابت متعادل‌‌‌‌‌‌تری را نیز پیشنهاد کرده‌‌‌اند.  فاولی خاطرنشان می‌کند که این سیستم به خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط که پول زیادی را برای قبوض برق پرداخت می‌کنند، کمک شایانی می‌کند. او گفت: این مصوبه واقعا تاثیرات منفی بر خانوارهای کم‌‌‌درآمد را کاهش می‌دهد.

او همچنین خاطرنشان می‌کند که پول بیشتری از این پیشنهاد نصیب شرکت‌های آب و برق نمی‌شود، آنها فقط قیمت‌گذاری را از کاملا مبتنی بر استفاده، به ترکیبی که شامل هزینه‌های ثابت است تغییر می‌دهند. اما بسیاری از کالیفرنیایی‌ها قانع نشده‌اند، زیرا بیشتر نگرانند که هزینه‌های ثابت بالا، مشتریان را از بهره‌وری انرژی دور کند. دیگران می‌گویند که این کار نصب پنل خورشیدی روی پشت بام را کاهش می‌دهد. داوسون، یک مدیر بازنشسته، در این ایالت می‌گوید: این پیشنهاد در واقع مقوله حفاظت از محیط‌زیست را کمرنگ می‌کند. کسانی که بدون تهویه مطبوع زندگی می‌کنند و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند یا از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، همچنان ملزم به پرداخت هزینه‌های ماهانه خواهند بود. کورتیس بنز از ویستا، کالیفرنیا، نوشت: قرار بود ماه آینده پنل خورشیدی را در خانه خود نصب کنم، اما پس از اطلاع از این طرح، از نصب آن منصرف شدم. مایه تاسف است که افرادی که ده‌ها‌ هزار دلار برای تامین انرژی شبکه هزینه می‌کنند، پاداشی دریافت نمی‌کنند.