درهمین راستا مدیرعامل توانیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار تلویحا شرایط را برای ارائه لایحه مناسب نمی‌داند و معتقد است «برای به وجود آمدن نهاد تنظیم گر باید تعرفه پرداختی مردم نزدیک به قیمت واقعی باشد که این امر در حال حاضر ممکن نیست.» این گفته‌ها درشرایطی مطرح می‌شود که فعالان صنعت برق قیمت‌گذاری برق توسط دولت را عامل اصلی ورشکستگی نیروگاه‌داران می‌دانند و معتقدند صنعت برق در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. حمیدرضا صالحی، کارشناس انرژی در این‌باره می‌گوید: در پی زمستان سخت باید منتظر تابستان سخت هم بود. چرا که برخلاف آنچه دولت و وزارت نیرو اعلام کرده، شرایط برای سرمایه‌گذاری در این صنعت جذابیت لازم را ندارد و انگیزه‌ای برای ورود به این بخش وجود ندارد. به گفته او، با توجه به رشد مصرف و البته افت بهره‌وری نیروگاه‌ها کسری برق هر سال بیشتر می‌شود. در حالی کسری برق تابستان امسال حدود ۱۴‌هزار مگاوات اعلام می‌شد که سال آینده این عدد به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود. اما همچنان سیاستگذاری‌های اشتباه در این صنعت ادامه دارد.

لایحه رگولاتوری کی تصویب می‌شود؟

به گزارش بازار بیش از یک سال از بازپس‌گیری لایحه رگولاتوری برق توسط دولت می‌گذرد اما همچنان خبری از ارائه دوباره این لایحه نیست. آرش کردی مدیرعامل توانیر در پاسخ به چرایی تعلل دولت در ارائه لایحه رگولاتوری گفت: ملاحظاتی از نظر قیمتی وجود دارد. هم اکنون اختلاف زیادی بین قیمت واقعی و قیمتی که از مردم دریافت می‌شود، وجود دارد. این اختلاف قیمت در قالب یارانه از سوی دولت پوشش داده می‌شود.

به گفته او، برای اجرایی شدن رگولاتوری باید ابتدا به سطح مناسبی از قیمت‌ها برسیم تا در صورت آزاد‌سازی قیمت‌ها و تعیین آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا با جهش شدید قیمت‌ها در بازار مواجه نشویم.

آنگونه که از این گفته‌ها بر می‌آید لایحه رگولاتوری قرار نیست به مجلس برود یا در کشور اجرایی شود. جالب است که بدانید اما هر کیلو وات برق هم اکنون به طور متوسط حدود ۱۰۰ تومان در اختیار مشترکان خانگی قرار می‌گیرد. این در حالی است که هزینه تولید آن حدود ۲۵۰۰ تومان (با احتساب هزینه سوخت) تمام می‌شود. پر کردن این فاصله قیمتی زمان زیادی نیاز دارد. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که سالی ۱۰۰‌درصد هم به تعرفه اضافه شود (که شدنی نیست چرا که در سال‌های گذشته به طور متوسط ۱۶‌درصد تعرفه برق بالا رفته) والبته هزینه‌های تولید برق هم ثابت بماند، دست کم ۵ سال برای رسیدن به نقطه تعادل بین تعرفه برق و قیمت تمام شده زمان نیاز است.

اصرار دولت به حفظ تصدی در برق

اما صالحی این گفته‌های مدیرعامل توانیر را قبول نداشته و می‌گوید که دولت علاقه‌ای به کوچک شدن سهمش در صنعت برق و کاهش تصدی‌گری خود ندارد. به همین دلیل مانع تصویب لایحه رگولاتوری شده و مدام در حال سنگ اندازی در این حوزه است.

اتفاقا به دلیل یارانه زیادی که هم اکنون پرداخت می‌شود، دولت علاقه‌ای به دخالت در این صنعت ندارد و از ابتدای شروع فعالیتش به دنبال ایجاد زیرساخت‌‌ها و مقدمات لازم برای اجرای این تغییر است. منتهی رگولاتور باید به گونه‌ای در کشور حاکم و این لایحه به نحوی اجرایی شود که تغییرات ناگهانی سیگنال‌‌های منفی کمتری را به جامعه بدهد و تبعات آن هم به حداقل برسد. به همین دلیل در حدود ۵/ ۱ سالی که از عمر دولت سیزدهم سپری می‌شود، به دنبال این هستیم که نظام تعرفه بندی، یک نظام متعادلی باشد تا اگر رگولاتور کنترل بازار را در دست گرفت، نوسان اساسی و یک‌باره‌ای در بازار ایجاد نشود.