این شرکت که در سال ۱۹۴۲ توسط این شهر خریداری شد، به بیش از ۸۴۰۷۵۰مشترک برق و بیش از ۳۵۲۵۸۵ مشتری گاز طبیعی در منطقه خدماتی ۱۵۶۶مایل مربعی خود که شامل شهرستان بکسار و بخش‌‌‌هایی از هفت شهرستان اطراف آن می‌شود، خدمات‌رسانی می‌کند.طرح مصوب که به عنوان Portfolio۲ یا P۲ شناخته می‌شود، توسط این شرکت در نوامبر گذشته ارائه شد. این طرح پیش‌‌‌بینی می‌کند که واحد نیروگاهی شماره یک با ظرفیت۵۶۰مگاوات در اسپراس در سال ۲۰۲۷ بازنشسته شود و سوخت واحد شماره ۲ با ظرفیت ۷۸۵ مگاوات از سال ۲۰۲۸ به گاز طبیعی تبدیل شود.

واحد شماره ۲ در سال ۲۰۱۱ جایزه POWER Top Plant را دریافت کرد که هرساله برترین نیروگاه جهان را انتخاب می‌کند. این مجله سالانه نیروگاه‌های برتر را در چهار دسته شناسایی می‌کند که شامل نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز، انرژی‌های تجدید‌پذیر، گاز طبیعی و هسته‌ای هستند. شورای شهر سن آنتونیو در ماه اکتبر ۲۰۱۹ یک برنامه اقدام و سازگاری آب و هوایی (CAAP)  را به تصویب رساند که هدفی را برای این شهر تعیین می‌کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا ۴۰‌درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ از نظر انتشارات کربن، خنثی شود. اگرچه CPS Energy تا قبل از تعطیلی تولید برق با زغال‌‌‌سنگ، اذعان کرده است که سن آنتونیو به اهداف CAAP تحت طرح P۲ دست نخواهد یافت.

هدف انتشار کربن خالص صفر

جان کاسوب مدیر ارشد تجزیه و تحلیل پرتفولیو انرژی CPS، قبلا گفته بود که این شرکت از هیات امنای ما درخواستی داشته تا به احتمال توقف استفاده از زغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ نگاهی بیندازد. این به منظور حمایت و کمک به شهر سن‌‌‌آنتونیو برای دستیابی به اهداف اقدامات آب و هوایی و سازگاری خود که همان انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است، خواهد بود. کاسوب گفته است که این شرکت در حال کار روی طرحی برای حفظ یک منبع مطمئن تولید برق برای شهر و در عین حال تحقق اهداف انرژی پاک است.

شرکت CPS در سال ۲۰۱۸ دو واحد نیروگاهی زغال‌سنگ‌سوز ۴۲۰ مگاواتی خود را در کارخانهJ.T.Deely  ۱۵سال زودتر از برنامه‌ریزی‌های اولیه خود تعطیل کرد. این شرکت در طرح منابع یکپارچه سال ۲۰۲۱ خود گفته بود که استفاده از سوخت زغال‌سنگ در تاسیسات اسپراس را نیز پایان خواهد داد، هرچند این موضوع هیچ‌گاه تا روز دوشنبه هفته گذشته توسط هیات‌مدیره این شرکت تایید نشده بود. شرکت CPS به فعالیت چند واحد خود مبتنی بر گاز طبیعی ادامه می‌دهد و یکی از مالکان نیروگاه هسته‌ای پروژه جنوب تگزاس است. همچنین این شرکت پروژه کوچک موسسه تحقیقاتی ساوت‌وست با انرژی خورشیدی را در سن‌آنتونیو اجرا می‌کند.

جان استین، وزیر امور خارجه سابق تگزاس، تنها نماینده‌ای بود که علیه طرح تعطیلی رای داد. استین تصریح کرد که نگرانی‌هایی در مورد افزایش نرخ برق برای مشتریان این شرکت دارد. او همچنین اظهار کرد که نمی‌خواهد این شرکت بدهی اضافی داشته باشد. شرکت CPS همچنان درگیر پرونده‌‌‌های حقوقی است که مشمول پرداخت ۳۶۰ میلیون دلار قبوض گاز طبیعی است که شرکت برق در طول توفان زمستانی Uri در فوریه ۲۰۲۱ با نرخ‌های بالا خریداری کرد. مشتریان این شرکت هنوز بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قبوض دیرهنگام پرداخت‌نشده دارند. توفان شدید زمستانی که در آمریکا منجر به تصادفات شدید جاده‌‌‌ای، قطع گسترده برق، یخبندان و لغو یا تاخیر هزاران پرواز شد، در آستانه سال نو میلادی ۲۰۲۱ یکی از سردترین کریسمس‌‌‌ها در چند دهه گذشته را برای آمریکایی‌‌‌ها رقم زد. 

رون نیرنبرگ شهردار سن‌آنتونیو که یکی از متولیان شرکت CPS است و به تصویب این طرح رای داد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که سن‌آنتونیو استفاده از زغال‌سنگ را حداکثر تا سال ۲۰۲۸ پایان می‌دهد. وی افزود: فکر نمی‌‌‌کنم این بیانیه‌‌‌ای باشد که فکر می‌‌‌کردیم باید در این مرحله بیان کنیم. حدود ۸۰سال پیش، شهرداری شهر سن آنتونیو CPS Energy را خریداری کرد که قبلا برای حدود هشت‌دهه انرژی را در اختیار جامعه قرار می‌داد. این خرید ۳۴ میلیون دلاری، شرکت برق را به یک شرکت برق عمومی و شریک شهری تبدیل کرد که به نفع همه سن آنتونی‌هاست.