تولید روزانه نیروگاه‌های گاز طبیعی ایالات متحده رکورد زد

با این حال، قیمت گاز هفته گذشته به طور قابل‌توجهی در مقایسه با زمانی که در سال ۲۰۲۰ رکورد جدیدی را ثبت کرد، به ارقام بالاتری رسید. طبق گزارش EIA، در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، قیمت گاز طبیعی Henry Hub، که یک معیار معمول استفاده در نیروگاه‌های گازی است، به طور متوسط بالغ بر ۷۷/ ۱ دلار در هر متریک‌میلیون Btu شد. به طور معمول، قیمت بالاتر گاز، رقابت‌پذیری تولید برق با سوخت گاز طبیعی را نسبت به سایر منابع کاهش می‌دهد و جذابیت آن را برای نیروگاه‌ها کم می‌کند، اما امسال تولیدکنندگان نیرو به یافتن دلایل موجه برای راه‌اندازی نیروگاه‌های گازی ادامه می‌دهند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که قیمت گاز در سال‌جاری بیش از هر زمان دیگری در ۲۰ سال گذشته بی‌ثبات بوده است. نوسانات تاریخی ۳۰ روزه قیمت گاز طبیعی ایالات‌متحده در ماه فوریه به طور متوسط ۱۷۹‌درصد در مقایسه با ۵۷‌درصد در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بود. از طرف دیگر افزایش عدم‌اطمینان در مورد شرایط بازار که بر عرضه و تقاضای گاز طبیعی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به نوسانات بالای قیمت شود. به گفته EIA مواردی از جمله انجماد تولید، وقوع توفان‌های سهمگین، تعمیر و نگهداری بدون برنامه خطوط لوله و قطعی جریان، تغییرات قابل‌توجه آب و هوایی، تغییرات در سطوح ذخایر، در دسترس بودن سوخت‌های جایگزین، مشکلات در واردات یا صادرات و سایر تغییرات ناگهانی در تقاضا به تغییر شرایط بازار کمک کرده است.

در طول ماه ژوئیه، EIA اعلام کرد نوسانات تاریخی قیمت برق بر اساس‌ درصد کمتر بوده است، این امر تا حدی به این دلیل بود که قیمت گاز طبیعی نسبتا بالاتر از سه ماه اول سال بوده است.  به گفته این سازمان قیمت گاز طبیعی معمولا در طول سه ماه اول سال نوسانات بیشتری دارد، زیرا نوسان تقاضای گاز طبیعی برای اهداف گرمایشی با تغییرات آب و هوایی وجود دارد. عواملی که در افزایش نوسانات در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ نقش داشته‌اند شامل نوسانات ناشی از تغییرات آب و هوایی در تقاضای گاز طبیعی، کاهش تولید گاز طبیعی در ماه‌های ژانویه و فوریه، کاهش ذخیره گاز طبیعی در ۴۸ ایالت و رکورد صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) ایالات متحده به اروپا برای کمک به جبران کاهش عرضه گاز طبیعی از روسیه بوده است.

اگرچه اطلاعات رسمی تولید برق برای ماه ژوئیه هنوز منتشر نشده است، اما EIA گفت که نیروگاه‌های زغال‌سنگ سوز در تابستان امسال به اندازه تابستان‌های قبل مورد بهره‌برداری واقع نشده‌اند. جدیدترین اعداد نشان می‌دهد که تولید زغال‌سنگ در ژوئن امسال در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۲/ ۱۶‌درصد کاهش داشته است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده می‌گوید: ادامه بازنشستگی نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ، قیمت نسبتا بالای زغال‌سنگ و همچنین کاهش ذخایر زغال‌سنگ پایین‌تر از حد متوسط در نیروگاه‌ها، مصرف زغال‌سنگ را محدود کرده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در ماه مه، ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها به طور متوسط ۲۰‌درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

علاوه بر این، ظرفیت‌های جدید، در دسترس بودن و استفاده از تولید گاز طبیعی را افزایش داده است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اظهار کرد که در طول ۱۰ سال گذشته، توسعه‌دهندگان حدود ۶۲ گیگاوات ظرفیت توربین گازی سیکل ترکیبی را اضافه کرده‌اند. داده‌‌‌های نیمه اول سال نشان می‌دهد که تولید برق گازسوز امسال بیش از ۵/ ۵‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است، اگرچه نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ که یک سال رکورددار برای گاز بود، کمی کمتر است. در مجموع در نیروگاه‌های گازسوز حدود ۴۵۰ گرم CO۲ به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی منتشر می‌شود. این میزان تقریبا برابر با نصف نیروگاه‌های زغال‌سنگ است اما بسیار بیشتر از نیروگاه‌های هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر است. انتشارات چرخه حیات نیروگاه‌های گازی ممکن است تحت‌تاثیر انتشار گاز متان مانند نشت گاز باشد. همچنین از سال ۲۰۲۲ تعداد بسیار کمی از نیروگاه‌ها دارای سیستم جذب و ذخیره کربن یا جذب و استفاده کربن هستند. از سال ۲۰۱۹، تعدادی از نیروگاه‌‌‌های گازی بازنشسته شدند.با حدود ۶۳۰۰ تراوات ساعت، گاز طبیعی بالغ بر ۲۴‌درصد از کل تولید برق جهان در سال ۲۰۲۱ را تامین کرد.

 در سناریوی انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰، تولید گاز بدون کاهش در کوتاه‌مدت به رشد خود ادامه می‌دهد و جایگزین تولید زغال‌سنگ می‌شود، اما تا سال ۲۰۳۰ شروع به کاهش می‌کند و تا سال ۲۰۴۰ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰‌درصد کاهش می‌یابد. به طور فزاینده‌ای نیروگاه‌های گازی موجود باید با CCUS یا سوخت مشترک با سوخت‌های کم کربن مانند هیدروژن مجهز شوند تا با سطوح سناریوی خالص صفر سازگار باشند.