به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از فوربس، سال ۲۰۲۲ از نظر مقیاس فعالیت‌ها در راستای گذار از سوخت‌های فسیلی به منابع تجدیدپذیر، رکورددار است. همچنین سالی است که در آن شاهد ظهور منابع جدید و عجیب انرژی از پروژه‌های آزمایشگاهی و دانشگاهی خواهیم بود که شروع به تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره ما خواهند کرد. بنابراین بیایید نگاهی به برخی از تاثیرگذارترین رویدادها در بخش انرژی‌های جدید در ۱۲ ماه آینده بیندازیم.

هوش مصنوعی در بخش انرژی

مانند هر بخش دیگری، هوش مصنوعی (AI) اثرات دگرگون‌کننده‌ای را در تولید و تامین انرژی دارد و برای پیش‌بینی تقاضا و مدیریت توزیع منابع استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که برق در زمان و مکان مورد نیاز با حداقل اتلاف در دسترس خواهد بود. این امر به ویژه در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مهم است، جایی که اغلب نمی‌توان آن را برای مدت زمان طولانی ذخیره کرد و باید نزدیک به زمان و مکانی که در آن تولید می‌شود، استفاده شود.

مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی نقش اساسی را در گذار جهان به انرژی‌های پاک ایفا خواهد کرد. این دستاوردها در رابطه با کارآیی، با پیش‌بینی دقیق‌تر عرضه و تقاضا محقق می‌شوند. علاوه بر این، یک انتقال از مدل‌های متمرکز تولید و توزیع برق به سمت مدل‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود، جایی که برق بیشتری توسط شبکه‌های برق کوچک‌تر و محلی (مثلا مزارع خورشیدی) تولید می‌شود و هماهنگی ادغام این شبکه‌ها به الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیچیده نیاز دارد. استراتژی در اینجا ایجاد یک «لایه هماهنگ هوشمند» است که بین زیرساخت‌های برق و خانه‌ها و مشاغلی که در آنها برق مصرف می‌شود، قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۱ می‌توانیم انتظار نوآوری بیشتری از استارت‌آپ‌هایی داشته باشیم که هوش مصنوعی را به روش‌های جدید به کار می‌گیرند. به عنوان مثال، Likewatt در آلمان سرویسی به نام Optiwize را ابداع کرده است که مصرف برق و انتشار دی اکسید کربن را محاسبه می‌کند و به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد تا اثرات مصرف برق خود را در زمان واقعی نظارت کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد منابع انرژی خود بگیرند.

اینترنت انرژی

حوزه اینترنت اشیا (IoT) با تولید و توزیع نیرو مرتبط است. فناوری IoE  ارتباط تنگاتنگی با ایده تمرکززدایی انرژی دارد، یعنی حرکت به سمت زیرساخت‌های انرژی پایدارتر که در آن انرژی تا حد امکان در زمان و مکانی که در آن ایجاد می‌شود، مصرف می‌شود. این پارادایم جدید در زیرساخت انرژی شامل سطح قابل توجهی از اتوماسیون برای مدیریت پلتفرم‌های فناوری جدید و همچنین چارچوب مالی مورد نیاز بازارها برای تسهیل تجارت و توزیع انرژی است.

هوش مصنوعی نقش بزرگی در اینجا ایفا می‌کند، مانند سایر فناوری نوظهور نظیر بلاکچین، که سوابق شفاف و ایمن معاملات و پرداخت‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. مانند اینترنت اشیا، IoE (اینترنت همه چیز) شامل هنر معماری فناوری لبه و ابری است، با حسگرها و اسکنرها که هم اطلاعات را نزدیک به منبع یعنی در نقطه ای که برق تولید یا مصرف می‌شود، و هم از طریق مراکز داده از راه دور پردازش می‌کنند. این لایه فناوری، این امکان را برای شرکت‌های تامین‌کننده برق فراهم می‌کند که تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده‌ها و تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده را در زمان واقعی انجام دهند تا در عین حال، تجربه و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

مهندسی پیشرفته در انرژی‌های تجدیدپذیر

فناوری مورد استفاده برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به لطف فشار زیاد برای تولید انرژی اقتصادی تر، کارآمدتر و ایمن‌تر، دائما در حال بهبود است. در سال ۲۰۲۲ ما شاهد پیشرفت‌های بیشتر در مهندسی صنعت انرژی خواهیم بود که پانل‌های فتوولتائیک قوی‌تر و سازگارتر مورد استفاده برای تولید انرژی خورشیدی و پره‌های توربین مورد استفاده در تولید برق آبی و بادی را برای ما به ارمغان خواهند آورد.

برای مثال، نوعی تیغه‌های توربین که توسط استارت‌آپ آمریکایی Helicoid ایجاد شده‌اند، از ترکیب جدیدی از الیاف ساختاری برای ساخت توربین‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قوی‌تر و مقاوم‌تر در برابر آسیب‌های ناشی از فرسایش محیطی هستند و کمتر تحت تاثیر خستگی ساختاری قرار می‌گیرند. این کارآیی، موجب اثرات خرابی کمتر و نیاز به تعویض و تعمیر اندک می‌شود و خواص آن را بهبود می‌بخشد.  

در زمینه انرژی خورشیدی، شرکت‌هایی از جمله استارت‌آپ هلندی Lusoco در حال یافتن راه‌های جدیدی در راستای مهندسی پنل‌های فتوولتائیک با استفاده از مواد بازتابنده مختلف از جمله جوهر فلورسنت، برای متمرکز کردن نور روی سلول‌های خورشیدی هستند که منجر به حصول کارآمدتر انرژی می‌شود. این نوآوری منجر به تولید پانل‌هایی می‌شود که سبک تر و همچنین ارزان‌تر هستند و تولید و نصب آنها به انرژی کمتری نیاز دارد. مواد جدیدی نیز در حال توسعه هستند که انرژی را به طور موثرتری تبدیل می‌کنند. بهبود فرآیندهای مهندسی یک رویداد موثر خواهد بود که باعث افزایش کارآیی و قابلیت اطمینان در سراسر بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲ می‌شود.