به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل  از مارکت واچ، قیمت نفت خام برنت طی ۱۲ ماه گذشته ۵۰درصد افزایش یافته و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است و رکوردشکنی افزایش قیمت گاز نیز در ماه‌های اخیر، حتی چشمگیرتر بوده است. اکنون، با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های فهرست FTSE ۱۰۰ حساب‌های مالی سال ۲۰۲۱ را به بازار گزارش کرده‌اند، افزایش کمبود انرژی در سود شرکت‌های نفت و گاز به وضوح مشخص است.

شرکت شل که در سال ۲۰۲۰ یک زیان ۶۸/ ۲۱ میلیارد دلاری را ثبت کرده بود، در سال ۲۰۲۱ به سود ۱۰/ ۲۰ میلیارد دلاری دست یافت. برای سهامداران شل، این شرایط منجر به افزایش ۳۷ درصدی سود سهام در این سال و بازخرید ۵/ ۳ میلیارد دلاری سهام شد. همچنین درآمدهای اساسی در سه ماه چهارم ۲۲‌درصد بیشتر از مابقی سال بود، زیرا بخش یکپارچه گاز این شرکت بهترین عملکرد سه ماهه خود را از سال ۲۰۱۶ داشته است. شل گفت سود معاملات گاز طبیعی مایع آن در این دوره افزایش یافته است، اما ارقام دقیقی را در این خصوص اعلام نکرد.

تجارت عظیم LNG شل، آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. این شرکت حدود ۲۰ درصد از ظرفیت جهانی میعان و ناوگان حمل و نقل LNG را کنترل می‌کند. این امر به آن اجازه می‌دهد تا از اختلاف قیمت بین مناطق مختلف گازی در بازار نقد LNG استفاده کند و این سوخت فوق سرد را به کشورهایی که مایل به پرداخت بیشتر هستند ارسال  کند. در سال ۲۰۲۱ ثابت شد این یک موهبت بزرگ برای شل بود زیرا نگرانی‌های عرضه باعث نوسان قیمت ‌می‌شود.

بر اساس اظهارات RBC Capital Markets‌، شل، شرکت انرژی مورد علاقه‌اش برای سال ۲۰۲۲ است. این بانک گفت: بر اساس پیش‌بینی بازار صعودی کامودیتی‌ها، شل در این سال مقادیر قابل توجهی پول نقد به‌دست می‌آورد که این سوددهی با اهرم نفت و حضور پیشرو این شرکت در بازار بسیار قوی LNG پشتیبانی می‌شود. تحلیلگران برنبرگ به همین ترتیب نسبت به چشم‌انداز شل در سال جاری خوش‌بین هستند. تحلیلگران این بانک می‌گویند: پس از یک سال درخشان در تولید نقدینگی، چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ این شرکت، به ویژه برای تجارت یکپارچه گاز، حتی بهتر از سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

در همین حال شرکت BP یک سود ۵۷/ ۷ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۱ ثبت کرد و درآمد تعدیل‌شده آن به بالاترین حد خود در ۸ سال گذشته رسید.

سود کل سال این شرکت ۱۸درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بود، اما سهامداران آن ۱۵/ ۴ میلیارد دلار از طریق بازخرید سهام، سرمایه به جیب زدند. به طور چشمگیری، قیمت بالای کالاهای اساسی به این شرکت اجازه داد تا بدهی خالص خود را بیش از ۸ میلیارد دلار در طول سال کاهش دهد. RBC خاطرنشان کرد: پس از پرداخت بدهی قابل توجه، ما وضعیت شرکت BP را بسیار بهتر از چند سال پیش می‌بینیم.

با این حال، BP در مقایسه با همتای بریتانیایی خود، کمتر مورد توجه تحلیلگران قرار دارد. به گفته FactSet، ۶۰ درصد از تحلیلگران حاضر در یک نظرسنجی، دارای سهام در BP هستند، در حالی که این رقم برای شل حدود ۸۰ درصد است. این در حالی است که برخی در مورد استراتژی جسورانه انتقال به انرژی پاک برنارد لونی، مدیر اجرایی BP ابراز نگرانی کرده‌اند.

جفریز هشدار داده است که با تولید نقدینگی بالا و سطوح بدهی پایین‌تر، شرکت‌های نفت و گاز ممکن است برای تسریع انتقال به کاهش انتشار کربن خود به خریدهای بزرگ روی آورند. این بانک گفت به نظر می‌رسد BP بیشتر از همتایان خود خریدهای گران‌قیمت انجام دهد، زیرا هدف آن رسیدن به ۵۰ گیگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ است، در حالی که ظرفیت نصب شده آن در پایان سال ۲۰۲۱ فقط ۹/ ۱ گیگاوات بود.

موری آچینکلاس، مدیر مالی BP در جلسه‌ای با تحلیلگران در روز سه‌شنبه اعلام کرد این شرکت دارای بودجه هزینه بلندمدت سرمایه‌ای ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلاری است که از این مقدار بالغ بر ۴۰درصد آن بر انتقال به انرژی پاک تا سال ۲۰۲۵ متمرکز خواهد بود. همچنین آقای لونی تاکید کرد انتقال BP به سمت آینده‌ای سبزتر فقط مربوط به ساخت پروژه‌های تجدیدپذیر نیست و سایر زمینه‌های رشد این شرکت شامل انرژی زیستی، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی و سوخت هیدروژنی، بازدهی بسیار بالاتری را برای BP ایجاد خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: این یک استراتژی سه‌گانه است که کاهش انتشار کربن یکی از آن است. اما مهم‌تر از همه، در مرحله گذار، ما در مورد پنج موتور رشد خود صحبت می‌کنیم. همچنین درآمد ۲ تا ۳ میلیارد دلاری از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ با بازدهی ۸ تا ۱۰ درصدی یکی از پنج عنصر مهم در این انتقال است. اما سیتی‌بانک تاکید می‌کند که مشخص نیست آیا بازار، صبر و حوصله‌ای برای دادن پاداش به استراتژی تحول BP خواهد داشت یا خیر، زیرا این استراتژی سرمایه کوتاه‌مدت قابل توجهی را برای رسیدن به درآمد که تا پایان این دهه به ثمر خواهد رسید، می‌بلعد.  در حال حاضر، افزایش قیمت نفت و گاز برای جذب سرمایه‌گذاران کافی به نظر می‌رسد. سهام BP در سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته است در حالی که ارزش سهام شل ۴۷درصد رشد داشت.