بازار سهام

شروع نامطمئن بورس

1

ساعت12:30 روز شنبه، ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در حالی به انتها رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز برای دومین روز معاملاتی متوالی دچار ریزش شد. به طوری که در این روز شاخص کل بورس با کمی بیش از 10‌هزار واحد کاهش ارتفاع معادل با 0.46 درصد، در محدوده 2 میلیون و 161‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با 2637 واحد کاهش، در محدوده 744‌هزار واحد به کار خود پایان داد. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد خروج پول به میزان 390 میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 6310 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که با پایان آذر ماه و ارائه گزارش‌های فصل پاییز که انتظار بر رشد شرکت‌ها در این فصل است، می‌توانیم به این مساله امیدوار باشیم که با ورود به فصل زمستان بازار سهام رشد پیدا کند.

بازار سکه

بازگشت مجدد به ثبات

2

شروع معاملات روز شنبه با کاهش اندک قیمت سکه همزمان شد. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر قطعه سکه امامی با حدود 100‌هزار تومان کاهش ارزش، در محدوده 29 میلیون و 250‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد خرید و فروش قرار گرفت. همچنین در این روز نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین عامل جهت دهنده به قیمت سکه، با کمی کاهش نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل در محدوده 50‌هزار و 250 تومان قرار گرفت. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تلاطم قیمتی هفته گذشته بازار سکه را طبیعی و حتی مطلوب دانست. همچنین وی عنوان کرد که بازار طلا و سکه پس از افزایش و کاهش قیمت‌هایی که با صعود و سقوط اونس جهانی رخ داد، اکنون مجددا به آرامش نسبی رسیده است. اما نکته قابل‌توجه در این مورد این است که این اتفاق باعث نشد تا روند داد و ستد‌ها در بازار تغییری کند.

بازار طلای جهانی

سقوط آزاد طلا

3

هفته معاملاتی اخیر بازارهای جهانی در روز جمعه در حالی به انتها رسید که بازار طلای جهانی شاهد سه روز منفی و دو روز مثبت در قیمت پایانی این فلز گرانبها بود. به طوری که در شروع هفته (روز دوشنبه) قیمت پایانی طلا از 2072 دلار به حدود 2029 دلار سقوط کرد که که این کاهش قیمت تا روز سه‌شنبه و ثبت قیمت 2019 دلار ادامه یافت. پس از آن تا روز پنج‌شنبه، یعنی به مدت دو روز قیمت طلا افزایش یافت و به محدوده 2028 دلار رسید. اما این روند افزایشی تا پایان هفته ادامه‌دار نبود، به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه)، قیمت پایانی طلا با 1.17‌درصد سقوط معادل با 23 دلار و 80 سنت، در محدوده 2004 دلار و 67 سنت کار خود را به پایان برد. همچنین قیمت پایانی ثبت شده برای فلز زرد در روز جمعه، پایین‌ترین قیمت آن در 10 روز معاملاتی گذشته است.

بازار اوراق مسکن

«تسه» همچنان در مسیر صعود

4

رشد قیمت هر برگ «تسه 0011» در شروع هفته نیز ادامه پیدا کرد تا برای ششمین روز معاملاتی متوالی قیمت این اوراق در حال افزایش باشد. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در روز شنبه در حالی کار خود را به پایان برد که قیمت هر برگ از این اوراق در این روز با کمی بیش از 750 تومان افزایش معادل با 0.64 درصد، در محدوده 119‌هزار و 646 تومان قرار گرفت. همچنین قیمت پایانی ثبت شده برای هر برگ «تسه 0011» در این روز، بالاترین قیمت این اوراق از تاریخ 1 اسفند 1401 است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که دلیل اصلی ورود این بازار به رکود عمیقی که مدت‌هاست درگیر آن است، سیاست‌های خرد و غیر‌عملیاتی است که توسط دولت انجام می‌شوند.

بازار نفت

کاهش ارزش نفت

5

در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نفت خام برنت و نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت»، روندی عمدتا کاهشی بود، تا جایی که در بازه دوشنبه تا جمعه، قیمت پایانی برای نفت‌های یاد شده 4 روز منفی و یک روز مثبت به ثبت رسید. به صورتی که در روز دوشنبه نفت برنت و نفت WTI، کار خود را با کاهش قیمت و قرار گرفتن در محدوده 78 دلار و 3 سنت، و 73 دلار و 4 سنت به ازای هر بشکه آغاز کردند. این سقوط قیمت تا روز پنج‌شنبه و ثبت قیمت 74 دلار و 5 سنت (برنت) و 69 دلار و 34 سنت (WTI) که پایین‌ترین قیمت نفت‌های یاد شده از 7 تیر 1402 است، ادامه یافت. اما در روز جمعه، این روند نزولی با افزایشی در حدود 2 دلار شکسته شد تا بازار نفت کار خود را در آخرین روز معاملاتی هفته با اندکی افزایش قیمت به پایان ببرد.