بازار سهام

چشم‌انداز منفی بورس تهران

1

هفته معاملاتی در حالی شروع شد، که بورس اوراق بهادار تهران شاهد کاهش ارتفاع در نماگر اصلی خود بود. به طوری که در ساعات معاملاتی پایانی روز شنبه، شاخص کل بورس تهران بیش از 10‌هزار واحد، معادل با 0.51‌درصد سقوط کرد و در محدوده 2 میلیون و 28‌هزار واحد قرار گرفت تا برای سومین روز متوالی این شاخص در حال سقوط باشد. شاخص هم‌وزن نیز در این روز 218 واحد کاهش یافت و در محدوده 701‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین روز شنبه بورس و فرابورس مجموعا شاهد 21 میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 3398 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که چشم‌انداز مثبتی در خصوص رشد بازار وجود ندارد و در هفته پیش رو، اگر اخبار مثبت به میزان کافی به بازار تزریق نشود، بورس تهران همچنان در رنج متمایل به منفی به راه خود ادامه خواهد داد.

بازار سکه

احتیاط سرمایه‌گذاران؛ دلیل رکود

2

روز شنبه مانند دو هفته گذشته، بازار سکه آرام و کم نوسان بود. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت سکه امامی مقدار ناچیزی کاهش یافت و با افت ارزش، در محدوده قیمتی 28 میلیون و 900‌هزار تومان به ازای هر قطعه خرید و فروش شد. به این ترتیب ثبات قیمتی حاکم بر این بازار، در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار نیز در این روز کاهشی بود و با حدود 200 تومان افت ارزش، در محدوده 50‌هزار و 550 تومان قرار گرفت. تحلیلگران بازار سکه معتقدند که دلیل کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا، تغییر ماهیت جنگ اسرائیل و حماس به جنگی فرسایشی و همچنین انتشار خبر آزاد‌سازی منابع ارزی از عراق است که موجب محتاط شدن سرمایه‌گذاران و کاهش تقاضا در بازار ارز و سکه شده است.

بازار طلای جهانی

هفته پر تلاطم

3

هفته گذشته، هفته‌ای پر تلاطم در بازار طلای جهانی بود. در حالی که در روز دوشنبه، قیمت پایانی 1946 دلار و 92 سنت برای طلا به ثبت رسید که پایین‌ترین قیمت آن در یک ماه گذشته است، روز سه‌شنبه نوسانات صعودی در قیمت این فلز گرانبها دیده شد. تا جایی که در این روز قیمت طلای جهانی با بیش از 17 دلار افزایش، در محدوده 1964 دلار قرار گرفت. در ادامه هفته نیز نوسانات صعودی و نزولی در این بازار دیده می‌شدند. در نهایت روز جمعه طلا در حالی کار خود را پایان برد که با مقدار اندکی افت ارزش به نسبت روز ماقبل، در محدوده 1981 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. در هفته‌ای که گذشت، نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت‌تاثیر انتشار داده‌های مربوط به تورم آمریکا و همچنین گمانه‌زنی‌ها در باب میزان افزایش نرخ بهره قرار داشت.

بازار اوراق مسکن

«تسه» در اوج هشت ماهه

4

ساعات معاملاتی روز شنبه در حالی به پایان رسید که قیمت نهایی «تسه 0011» به نسبت روز معاملاتی ماقبل افزایش یافت. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و خرید و فروش  می‌شود، در این روز در حدود 940 تومان معادل با 0.88‌درصد افزایش قیمت داشت و در محدوده 107‌هزار و 543 تومان به ازای هر برگ از این اوراق مورد مبادله قرار گرفت. قیمت پایانی ثبت شده برای تسه در این روز، بیشترین قیمت این اوراق از تاریخ 21 اسفند 1401 است. برخی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند آسیب اصلی بخش مسکن کشور نشات گرفته از فقدان یک نظام مالیاتی کارآمد است و بنابراین پیاده‌سازی و اجرای چنین نظام مالیاتی در این حوزه بر اساس الگوهای برتر جهانی، امری ضروری جهت برون رفت بازار مسکن از این وضعیت پر تلاطم است.

بازار نفت

سقوط کم سابقه

5

هفته‌ای که گذشت، در بازار نفت سه روز منفی و دو روز مثبت به ثبت رسید. به طوری که در شروع هفته نفت برنت و نفت WTI، کار خود را با افزایش قیمت و ثبت قیمت پایانی 82 دلار و 52 سنت و 78 دلار و 26 سنت به ازای هر بشکه شروع کردند. اما در ادامه هفته و تا روز پنج‌شنبه این روند نزولی شد. به طوری که در روز پنج‌شنبه نفت برنت به 77 دلار و 42 سنت و نفت WTI به 72 دلار و 90 سنت سقوط کردند تا پایین‌ترین قیمت نفت‌های یاد شده از تاریخ 16 تیر ماه 1402 در این هفته رقم بخورد. روز جمعه نیز مجددا نوسانات اندک صعودی در قیمت نفت دیده شد و میزان اندکی از سقوط روز گذشته جبران شد. در هفته اخیر نوسانات قیمت نفت عمدتا تحت‌تاثیر پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی در کنار افزایش ذخایر نفت آمریکا اتفاق افتاد.