بازار سهام

لغزندگی مسیر بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران هفته خود را با ریزش آغاز کرد. روز شنبه شاخص کل با کاهش 9‌هزار واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 143‌هزار واحدی قرار گرفت و تغییر منفی 44/ 0 درصدی را به ثبت رساند. در حالی که شاخص هم‌‌‌وزن توانست با اختلاف بسیار ناچیز به رشد 04/ 0 درصدی برسد. روز گذشته مانند هفته پیش با آمارهای ناامیدکننده از ارزش معاملات خرد و خروج پول همراه بود به طوری که ارزش معاملات خرد زیر 4000 میلیارد تومان قرار داشت با رقمی در حدود 3176 میلیارد تومان و مبلغی معادل 257 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. ابهامات موجود در فضای خبری منجر به عدم‌رشد بازار می‌شود و دومین هفته تیرماه نیز همراه با نوسانات پیش‌بینی می‌شود که در صورتی که فضا به شفافیت نسبی نرسد بازار به این وضع رکودی خود ادامه می‌دهد.

بازار سکه

سکه جان گرفت

2

هفته در حالی آغاز شد که  سقف نوسانات هفته گذشته بازار سکه شکسته شد و هر قطعه سکه امامی با افزایشی در حدود 300‌هزار تومان به قیمت 28 میلیون و 800‌هزار تومان رسید که پس از چند روز به این ارتفاع قیمتی بازگشته است. هفته‌‌‌های گذشته به‌رغم اعیاد پیش‌‌‌رو بازار سکه و طلا در حالت رکودی قرار داشت اما به نظر می‌رسد افزایش تقاضا و کاهش اندک دلار از بهای سکه حمایت کرده است. نکته حائز اهمیت آن است که اگرچه دلار سیگنال دهنده اصلی است اما سقوط اونس جهانی با تاخیر اندکی بازار سکه و طلا را متاثر خواهد کرد. در حال حاضر بازارها به ثبات نسبی رسیده و پذیرای متقاضیان سکه هستند. بنابراین روند کاهشی یا افزایشی با شدت زیاد برای هفته آتی پیش‌بینی نمی‌شود و تنها به نوسانات در میانگین قیمت بالاتر از هفته گذشته ادامه خواهد داد تا اثر ریزش اونس جهانی به بازار اصابت کند.

بازار طلای جهانی

زوال سطح حمایتی طلا

3

روز شنبه طلا در حالی با افزایش بها همراه بود که هفته گذشته ریزشی شدید را پشت سر گذاشت. به طوری که شنبه با افزایشی  اندک به رقم 1920دلار به ازای هر اونس رسید. روز پنج‌شنبه با اعلام احتمال افزایش نرخ بهره در آینده طلا در پایین‌‌‌ترین حد سه ماه اخیر مبادله شد و به سطح حمایتی 1900 دلار خود نزدیک شد اما پس از آن تا حدی رشد یافت و از مرز 1900دلاری فاصله گرفت. روز گذشته آمارهای تورمی جدید که رشد 8/ 3درصدی را نشان می‌‌‌دادند اندکی بازار فلز زرد را به عدم‌افزایش نرخ بهره امیدوار کرد و رشد بها را به همراه داشت اما آنچه به نظر می‌رسد فشارهای موجود منجر به آن خواهد شد که طلا سطح حمایتی خود را از دست بدهد و رقم‌‌‌های زیر 1900 دلار را نیز تجربه کند.

بازار اوراق مسکن

تلاش برای بهبود مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در اولین روز معاملاتی هفته کار خود را عموما با افت قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز شنبه با کاهش بیش از 4‌هزار و 400 تومان در قیمت پایانی 84‌هزار و 165 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه دخالت و ورود دولت به امر ساخت‌وساز مسکن صحیح نیست؛ چراکه در همه دنیا بخش خصوصی تولیدکننده و سرمایه‌گذار مسکن است و قطعا پیمانکار برای ساخت‌وساز با قیمت‌های پایین هم راضی نیست، چراکه سود کافی را نمی‌‌‌برد و به اجبار برای اینکه این قرارداد منعقد شده پروژه را پیش می‌‌‌برد و گاهی هم کار را متوقف می‌کند و زمان ساخت این پروژه‌‌‌ها طولانی می‌شود.

بازار نفت

خبر خوش تورم برای نفت

5

روز گذشته برای بازار نفت سبز به پایان رسید چرا که آمارهای تورمی ایالات متحده با ثبت 8/ 3‌درصد که رقمی کمتر از هدف 4 درصدی فدرال است نوید پایان سیاست‌‌‌های جنگ طلبانه افزایش نرخ بهره را می‌دهد که اهرمی برای رشد قیمتی نفت محسوب می‌شود. در معاملات روز شنبه بهای هر بشکه نفت خام برنت در74 دلار و 90 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 70 دلار و 64 سنت مبادله شد. اگر چه تحلیلگرانی بر این باورند پس از کاهش تولید خودخواسته عربستان نفت خام با رشد قیمتی همراه خواهد بود در نیمه‌‌‌ای که گذشت این دست خبرها تنها برای چند روز از بها حمایت کرد و فدرال رزرو و نرخ بهره به همراه نگرانی‌های حول کند شدن رشد اقتصادی بر افزایش قیمت‌ها اثر منفی گذاشت. بنابراین قیمت‌ها با ثبات و تمایلات صعودی حرکت می‌کند.