بازار سهام

ارزش معاملات اندک

1

بورس اوراق بهادار تهران پس از افت‌‌‌های ابتدای هفته در روز دوشنبه با رنگ سبز به کار خود پایان داد. به طوری که بازار با رشد 21‌هزار واحدی شاخص کل را در ارتفاع 1 میلیون و 998‌هزار واحدی مستقر کرد که در یک قدمی ابر کانال 2 میلیون محسوب می‌شود. نماگر هم‌‌‌وزن نیز همگام با شاخص کل به رشد 07/ 1 درصدی رسید. روز گذشته ارزش معاملات هم‌‌‌چنان کمتر از 3‌هزار میلیارد تومان بود که حاکی از سکون نسبی بورس تهران است با وجود این در حدود 111 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد ولی این مقدار توان جبران خروج پول‌‌‌های سهمگین ماه گذشته را ندارد. ترک برداشتن شیشه اعتماد سرمایه‌گذاران به سبب تغییرات تصمیمات سیاستگذاران و از طرفی تجربه تلخ سقوط بورس 98 منجر به احتیاط بیشتر معامله‌‌‌گران می‌شود و بازار را از رونق می‌‌‌اندازد. بنابراین برای روزهای آتی تنها به پس گرفتن ابرکانال می‌توان امید داشت.

بازار سکه

باز‌پس‌‌‌گیری کانال 27

2

روز دوشنبه بازار سکه و طلا رشد را تجربه کرد اما افزایشی در راستای نجات یافتن از کانال پایین‌‌‌تر، چرا که در روز یکشنبه سکه کانال 27 میلیونی را از دست داد و روز گذشته توانست با رشد 400‌هزار تومانی به 27 میلیون و 250‌هزار تومان به ازای هر قطعه سکه امامی برسد. حباب سکه 4 میلیون و 600‌هزار تومانی نیز حاکی از انتظارات کاهشی در این بازار است. به سبب اخبار سیاسی متعدد و رسمی نشده بازار ارز به عنوان بزرگ‌ترین سیگنال دهنده سکه، برای روزهای اخیر روند کاهشی به ثبت رسانده و منجر به کاهش بهای سکه شده است در حالی که به علت ماه محرم تقاضا برای بازار سکه و طلا افت محسوسی پیدا کرده است، اوضاع فعلی امیدوارکننده نیست. با این وجود اگر دلار روز گذشته افزایش داشت و اگر به روند کاهشی بازنگردد می‌توان انتظار داشت سکه در روزهای آتی از کانال 27 میلیون خارج نشود.

بازار طلای جهانی

معکوس شدن روند کاهشی

3

در معاملات آغازین هفته، طلا اگر چه در ابتدا با کاهش بها همراه شد ولی  سپس تا قیمت 1986دلار بالا رفت. چرا که با مطرح شدن احتمال توقف چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، فلز زرد وارد مسیر افزایشی شد و از کاهش شاخص دلار نیز حمایت دو چندان کرد، اما دوباره رو به کاهش گذاشت و تا ساعت 19:30 به وقت تهران به 1960دلار بازگشت. در هفته جاری به دنبال نزدیک شدن به جلسه فدرال رزرو بازار اونس جهانی محتاط‌‌‌تر عمل می‌کند و در سمت دیگر روز گذشته شاخص طلا نوسان زیادی داشت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آتی با وجود نوسانات متعدد و کاهشی، طلا می‌تواند قیمت فعلی خود را حفظ کند. چرا که پیش‌بینی‌های بلندمدت از عبور اونس طلا از مرز 2000دلار حکایت دارد.

بازار اوراق مسکن

سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز دوشنبه را عموما با افت قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته را با کاهش 45/ 4 درصدی معادل بیش از 4‌هزار و 100 تومان افت به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد شده در مرز کانال 90‌هزار تومان در قیمت پایانی 89‌هزار و 298 تومان به کار خود خاتمه داد. برخی از کارشناسان معتقدند که توقف خرید و فروش ملک که از اوایل خردادماه در بازار مسکن ایجاد شده، همچنان ادامه دارد. ادامه‌‌‌ این وضعیت می‌تواند ثمرات مثبت و منفی برای بازار ملک ایجاد کند. سناریوی محتمل آن است که معاملات تا پایان ماه صفر در حالت سکون باقی بماند؛ در صورت تحقق این مساله، بازار مسکن اولین مرحله از ورود به فاز رکود را پشت سر خواهد گذاشت که می‌تواند به بازیابی توان خرید متقاضیان مصرفی منجر شود.

بازار نفت

نفت؛ چشم‌انتظار فدرال رزرو

5

در معاملات روز دوشنبه نفت خام در بازه بسیار محدود کمتر از یک درصد نوسان کرد ولی به طور کلی ثبات قیمتی را به ثبت رساند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 81 دلار و56 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 77 دلار و 59 سنت مبادله شد. کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه در کنار افت ذخایر نفتی ایالات متحده فشار را بر عرضه نفت افزایش داده و سبب رشد قیمتی در این بازار شده است. در این بین با در نظر گرفتن جلسه آتی فدرال رزرو درمورد نرخ بهره سرمایه‌گذاران تا حدی دست نگاه داشتند و در طرف دیگر رشد شاخص دلار در روز گذشته که نفت را برای دارندگان سایر ارزها گران‌‌‌تر کرد، منجر به شکل‌گیری تمایلات نزولی در این بازار شد. بنابراین در روزهای آتی نفت با حفظ جایگاه فعلی خود با نوسانات کاهشی مواجه خواهد شد.