بازار سهام

تابلوی سبز معاملات

1

بورس اوراق بهادار تهران هفته خود را با رشد چشمگیری آغاز کرد و در نزدیکی مرز 2 میلیونی مستقر شد. به این ترتیب روز شنبه شاخص کل با افزایش 46‌هزار واحدی و 39/ 2‌درصد رشد نسبت به‌روز معاملاتی قبل در ارتفاع یک میلیون و 993‌هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم‌‌‌وزن نیز افزایش 55/ 2 درصدی را برای خود به ثبت رساند. روز گذشته پس از مدت‌‌‌ها بورس و فرابورس شاهد ورود پول حقیقی معادل 471 میلیارد تومان بودند چرا که کاهش‌‌‌های متوالی شاخص تا حدی ارزندگی بازار را افزایش داده بود. با وجود این ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) همچنان چنگی به دل نمی‌‌‌زند و در حدود 2774 میلیارد تومان در همان سطح هفته گذشته باقی ماند. با این تفاسیر اگر‌چه بازار با قدرت هفته را آغاز کرد اما علتی برای پایداری وضعیت مشاهده نمی‌شود و باید در انتظار سیگنال‌‌‌های موثرتر و محکم‌‌‌تری بود تا بازار در روند مثبتی به سمت رشد حرکت کند.

بازار سکه

سکه زیر چتر توافق

2

بازار سکه و طلا در روز شنبه هم‌قدم با کاهش اندک دلار، افت قیمت را ثبت کردند. در حالی که روزهای گذشته دلار توانسته تقریبا با‌ثبات بماند، روز گذشته به زیر 49‌هزار تومان رسید که منجر به عقب‌نشینی در بازار سکه شد. به طوری که هر قطعه سکه امامی در قیمت 27 میلیون و 750‌هزار تومان مبادله شد و حباب سکه نیز به حدود 26‌درصد رسید. از آنجا که بلومبرگ از توافقات نفتی میان ایران و ایالات متحده خبر داده است انتظارات برای نرخ ارز کاهشی شد. در کنار مساله اخبار بین‌المللی در بازار سکه به سبب نزدیکی به ایام اربعین حسینی و وفات پیامبر (ص)، تقاضا به طور قابل‌توجهی کاسته شده است. با توجه به این مسائل امید چندانی برای افزایش بهای سکه در هفته جاری نیست ولی به نظر هم نمی‌رسد بازار با شوک منفی مواجه شود.

بازار طلای جهانی

حفظ سطح حمایتی

3

هفته پرفراز و نشیب طلای جهانی پس از مدت‌‌‌ها با بازدهی مثبت به پایان رسید. در آخرین معاملات انجام‌گرفته بهای هر اونس طلا در 1914 دلار و 96 سنت قرار گرفت. هفته گذشته طلا با سقوط عظیمی به کانال 1800 دلار رسید چرا که زمزمه ماندگاری سیاست‌‌‌های تهاجمی فدرال رزرو در کنار دلار قوی‌‌‌تر ایالات متحده منجر به کاهش تقاضا برای فلز زرد شد و دلار را به پایگاه امن سرمایه‌گذاری بدل کرد. با وجود این نگرانی شکل‌گرفته حول کند شدن روند رشد جهانی عاملی برای بازگشت به سطح حمایتی 1900 دلار و حفظ آن شد. در آخرین روزهای هفته جلسه جکسون هول سرنوشت سیاست‌‌‌های پولی آتی را اندکی روشن کرد و آینده طلا را تیره و غبارآلود. با این تفاسیر همچنان تصور مثبتی برای بلندمدت طلا وجود ندارد اما می‌توان به نوسانات متمایل به صعود در هفته آینده امید داشت.

بازار اوراق مسکن

رشد یکپارچه تسه‌‌‌ها

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد طی معاملات روز شنبه با رشد یکنواخت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد دادوستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش 15/ 0 درصدی معادل بیش از 100 تومان همچنان پایین مرز مقاومتی 90‌هزار تومان ایستاد و کار خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 518 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اساس و پایه کدهای رهگیری در بنگاه‌‌‌های املاک بر پایه ریال است و نمی‌توان در این رابطه مبلغی را به دلار در قالب معاملات و قرارداد وارد کرد. همچنین یکی از پیشنهادها برای ساماندهی بازار مسکن این است که دفاتر مشاور املاک به صورت منطقه‌‌‌ای و جمعیتی راه‌‌‌اندازی شود، به این معنی که بر اساس جمعیت هر منطقه اقدام به ارائه مجوز به این دفاتر کرد.

بازار نفت

پایان قدرت عرضه نفت؟

5

هفته گذشته نفت جهانی با وجود دو روز مثبت متوالی نتوانست به بازدهی مثبت دست بیابد و پس از مدت‌‌‌ها هفته را منفی به آخر رساند. به این ترتیب در آخرین معاملات قیمت برای هر بشکه نفت خام برنت در 84 دلار و 48 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 79 دلار و 83 سنت مبادله شد. تداوم کاهش عرضه توسط عربستان و روسیه در راستای حمایت از بازار نفت با نااطمینانی موجود در رابطه با چشم‌انداز اوضاع اقتصاد جهانی، تا حدودی خنثی شد. چرا که احتمال رکود در اروپا و ایالات متحده در کنار عدم‌بازیابی اقتصاد در پساکرونا توسط چین منجر به کاهش محسوس و غیرقابل چشم‌پوشی تقاضای سوخت می‌شود و این امر بازار  را در قیمت‌های پایین‌‌‌تر به تعادل می‌‌‌رساند. با این تفاسیر اوضاع برای نفت چندان خوشایند نیست و نوسانات محدود تا روشن شدن سرنخ‌‌‌های بیشتر ادامه می‌‌‌یابد.