بازار سهام

تداوم خروج پول بورس

شاخص بورس اوراق بهادار تهران دومین روز کاری ماه مهر را با کاهش ۸۲/ ۰ درصدی پشت سر گذاشت. به طوری که شاخص کل در روز دوشنبه حدود ۱۷ هزار واحد افت داشت و در ستون ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحد ساکن شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز در حدود ۷۲/ ۰ درصد نسبت به روز ماقبل خود کاهش یافت. ارزش معاملات خرد در روز گذشته اگر چه نسبت به روز ماقبل خود رشد داشت اما همچنان حالت رکودی را حفظ کرد و به رقمی معادل ۳۹۵۵ میلیارد تومان رسید. علاوه بر آن حدود ۶۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد که بیشترین میزان از تاریخ ۲۱ مرداد سال جاری است. بازار سهام این روزها با شیب ملایمی در حال کاهش است و در صورتی که نیروی محرکه قوی پشت آن نباشد توان صعود چشمگیر را به دست نمی‌‌‌آورد. بنابراین احتمال می‌‌‌رود روند خود را تا پایان هفته حفظ کند.

15-01

 

بازار سکه

سکه در نیمه کانال 27

بازار سکه و طلا طی داد‌و‌ستدهای روز دوشنبه برخلاف نرخ ارز  در بازار آزاد با کاهش قیمت همراه بود. بدین ترتیب روز گذشته هر قطعه سکه امامی در بهای 27‌میلیون و 550 هزار تومان مبادله شد که نسبت به روز ماقبل خود حدود 100 هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. گام رو به عقب سکه در بازار، از یک سو به سبب تعطیلی روز یکشنبه بود و از سمت دیگر به دنبال کاهش بهای اونس طلای جهانی معامله‌گران با احتیاط عمل کردند. همچنین انتشار برخی اخبار سیاسی منجر به کاهش بها در این بازار شدند. در نگاهی دیگر، از آنجا که سکه از ابتدای سال تا به اینجا حدود 10 درصد کاهش قیمتی داشته است، هم‌‌‌اکنون ثبات نسبی بر بازار حاکم است که سبب عدم‌تغییرات گسترده‌‌‌ و متمایل به نزول می‌‌‌شود. با این تفاسیر انتظار می‌‌‌رود بازار در همین حوالی باقی بماند و نوسانات با میزان کمی را به ثبت برساند.

15-02

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا

در مبادلات تجاری روز دوشنبه طلا با نوسانات زیادی در قیمت همراه شد. به طوری که تا ساعت 19:30 دیروز به وقت تهران هر اونس طلای جهانی در بهای 1916 دلار و 50 سنت قرار گرفت. صعود شاخص دلار مانعی جدی بر سر راه افزایش طلا تلقی می‌‌‌شود. با وجود این تحلیلگران بر این باورند که در کوتاه‌مدت طلا به پایین‌تر از 1900 دلار برنمی‌‌‌گردد. علاوه بر آن فدرال رزرو اعلام کرد در ماه نوامبر یا دسامبر نرخ بهره را افزایش می‌‌‌دهد که منجر به تیره شدن بلندمدت فلز زرد می‌‌‌شود. چرا که نرخ بهره بالا هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده را می‌‌‌افزاید و از جذابیت طلا کاسته می‌‌‌شود. اما در کوتاه‌مدت تمایلات صعودی برای فلز زرد قابل پیش‌بینی است. طلا در اولین روز هفته سعی بر آن داشت تا هفته گذشته را جبران کند و به نظر می‌‌‌رسد در روزهای آتی این تمایل به افزایش را حفظ کند.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند روز دوشنبه را برخی با افت قیمت و برخی دیگر با رشد همراه بودند. به طوری که تسه 0011 روز گذشته با 79/ 4 درصد کاهش معادل بیش از 4 هزار و 411 تومان افت، از سطح 90 هزار تومان فاصله گرفت و کار خود را در قیمت پایانی 87 هزار و 622 تومان خاتمه داد. بازار معاملات مسکن تهران با دو شاخص معنادار پا به نیمسال دوم گذاشت. به طوری که بررسی کارشناسان از نبض فروش آپارتمان در شهریور حاکی از آن است، ماهی که گذشت سطح قیمت پیشنهادی در عمده فایل‌‌‌های فروش، به نوعی، نزدیک به سطح قیمت‌‌‌های مرداد بود؛ اما تفاوت محسوس در قیمت واحدهای نوساز رخ داد. از طرفی، مقایسه نقطه‌‌‌ای قیمت مسکن نشان می‌‌‌دهد، سرعت رشد قیمت آپارتمان در مقایسه با اواخر پارسال افت چشمگیر پیدا کرده و در عین حال با تورم عمومی، هماهنگ شده است.

15-04

 

بازار نفت

سکون قیمتی نفت

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت. بدین ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 93 دلار و47 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 90 دلار و 14سنت مبادله شد. روز گذشته روسیه از بازنگری در برخی محدودیت‌‌‌های صادرات سوخت خبر داد که خبری مثبت برای بازار محسوب می‌‌‌شود. از طرف دیگر نگرانی پیرامون نرخ بهره در کشورهای مختلف منجر به تحت فشار قرار گرفتن تقاضا می‌‌‌شود. با وجود این چشم‌انداز اقتصاد جهانی با اتکا به آمارهای چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت انتظارات را به سمت خوش‌بینی سوق داده است که سبب افزایش تقاضا در این بازار می‌شود. بنابراین با درنظر گرفتن کمبود عرضه و احتمال افزایش تقاضا، تاکنون آینده بلندمدت نفت از چشم‌انداز مثبتی برخوردار است. بنابراین در روزهای آتی نفت دلیلی برای کاهش بها در کوتاه‌مدت ندارد و نوسانات در بازه کم محتمل است.

15-05