بازار سهام

بورس بیمار

1

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته نموداری سینوسی شکل بود چرا که تقریبا یک روز در میان به رنگ‌‌‌های سبز و قرمز درآمد. شاخص هفته را با افت آغاز کرد و در آخرین روز موفق به مثبت کردن آن شد. شاخص کل روز سه‌شنبه کمترین مقدار 1 میلیون و 938‌هزار واحد را به ثبت رساند و بیشترین ارتفاع خود را در 1 میلیون و 957‌هزار واحد روز شنبه به دست آورد. ارزش معاملات خرد بسیار ناچیز در کنار خروج پول حقیقی چشمگیر از بورس و فرابورس بازار را در وضعیت رکودی و نامتعادلی قرار داد. بازار سهام عمده اعتماد سرمایه‌گذاران را به سبب سیاستگذاری‌‌‌های عجولانه از دست داده است، علاوه بر آن نرخ ارز نیز مسیر صعودی از خود نشان نمی‌‌‌دهد به همین سبب عدم‌رشد و کاهش‌‌‌های روزهای اخیر توجیه می‌شود. انتظار دور از ذهنی نیست که بازار برای مدتی وضعیت فعلی خود را حفظ کند.

بازار سکه

روند راکد سکه

2

بازار هفتگی سکه و طلا خبر از سکون و رکود داشت. به طوری که با آرامش حاکم بر بازار ارز، نوسانات قیمتی بازار سکه و طلا نیز بسیار محدود ماندند. به طوری که سکه هفته را با بهای 27 میلیون و 800‌هزار تومان آغاز کرد و در انتهای هفته بر مرز کانال 28 میلیون تومان مستقر شد و بازدهی مثبت 36/ 0درصد را به ثبت رساند. نوسانات شدید اونس جهانی اگرچه تاثیر مشخص و قابل‌توجهی بر بازارهای داخلی ندارد ولی منجر به کاهش انتظارات افزایشی در این بازار می‌شود. در سمت دیگر نیروی محرکه سکه نرخ ارز و تقاضا برای سکه وضعیت رو به رشدی ندارد و منجر به سکون بازار شده‌‌‌اند. با این تفاسیر انتظار می‌رود جابه‌جایی قیمتی چندانی برای سکه در روزهای آتی رخ ندهد و وضعیت تا حدودی به همین شکل ادامه یابد. در بلندمدت نیز با اتمام ماه صفر می‌توان رشد تقاضا را پیش‌بینی کرد.

بازار طلای جهانی

عبور از سطح حمایتی

3

در مبادلات روز جمعه طلای جهانی پس از کاهشی اندکی با نوساناتی عمدتا رو به بالا همراه شد، با توجه به سیگنال‌‌‌های دریافتی از جلسه آتی جکسون هول طلا متمایل به افت شد ولی به علت نگرانی از تضعیف رشد جهانی توانست سطح حمایتی را حفظ کند. به این ترتیب بها برای هر اونس طلای جهانی در 1917 دلار و 23 سنت قرار گرفت. آینده بلندمدت فلز زرد هم‌‌‌چنان غبارآلود است به این سبب که شاخص دلار روز جمعه در قله دو ماهه اخیر خود ایستاده است و این امر منجر به افت تقاضای طلا می‌‌‌شود. جلسه آتی نقش بسزایی در قیمت فلز زرد دارد و احتمال می‌رود فدرال رزرو به سمت افزایش نرخ بهره تمایل بیشتری دارد، چرا که تورم چسبنده گریبان‌‌‌گیر ایالات متحده شده است. رشد نرخ بهره و بالا ماندن آن برای طولانی‌مدت از هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده می‌‌‌کاهد. روز گذشته به سبب اعلام نتایج جلسه بها به شدت نوسانی بود.

بازار اوراق مسکن

هفته سرخ تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد طی معاملات هفته گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، هفته گذشته با کاهش بیش از 2‌هزار و 200 تومان پایین مرز مقاومتی 90‌هزار تومان ایستاد و کار خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 391 تومان خاتمه داد. به این ترتیب تسه مذکور عملکرد منفی 56/ 2درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ‌‌‌جاری در راستای عملیات میدانی ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌‌‌های خالی از سکنه و وام‌‌‌های ودیعه مسکن قیمت مسکن در تهران و دیگر استان‌ها کاهش یافته است و این فرآیند تاکنون نیز تداوم داشت. به طوری که آمار معاملات تا حد زیادی کاهش یافته و قیمت‌ها نیز در برخی مناطق با افت همراه بود.

بازار نفت

اهرم دلار بر سر نفت

5

به‌رغم رشد قیمت نفت خام در مبادلات روز جمعه، به سبب دلار تقویت شده نفت در دومین هفته کاهشی قرار گرفت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت با افزایش 19/ 1 درصدی در قیمت 84 دلار و 28 سنت قرار گرفت و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با رشد 16/ 1درصدی در 79 دلار و 95 سنت مبادله شد. جلسه پیش‌‌‌روی جکسون هول از اهمیت بسیار بالایی در تعیین روند نفت برخوردار است. در حال حاضر با دلاری که در قله قرار دارد نفت برای دارندگان سایر ارزهای جهان گران‌تر می‌شود و تقاضا افت می‌کند. از طرفی کاهش تقاضای جهانی نیز عاملی در راستای هدایت بهای نفت خام به مقادیر پایین‌‌‌تر است. مجادلات طرف عرضه نیز ادامه دارد و بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آینده بلندمدت نفت احتمال می‌رود با نوسانات کمتری همراه باشد برخلاف کوتاه‌مدتی که به سبب تصمیمات آتی فدرال رزرو در معرض تغییر بیشتری قرار دارد.