بازار سهام

فاز رکودی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران هفته خود را کم‌رمق آغاز کرد. روز شنبه شاخص کل با کاهش 513 واحدی در ارتفاع 2میلیون و 70 هزار واحدی آرام گرفت و برخلاف آن شاخص هموزن با رشد 45/ 0 درصدی همراه بود. روز گذشته میزان ارزش معاملات خرد به پایین‌ترین رقم خود در سال جدید رسید، خروج پول حقیقی نیز به 224 میلیارد تومان برای هشتمین روز کاری متوالی رسید. علاوه بر آن ارزشی معادل 2 هزار و 723 میلیارد تومان که از بهمن سال گذشته بی‌سابقه بود برای معاملات ثبت شد. این امر حاکی از آن است که بازار سهام وارد فاز رکودی خود شده است؛ چرا که تمایلی به خرید یا فروش سهام وجود ندارد. سلب اعتماد از سرمایه‌گذاران و روند تقریبا باثبات نرخ دلار مانعی بر سر راه رشد بورس هستند. بنابراین تا زمانی که انگیزه انجام معاملات افزایش نیابد بازار وضعیت کنونی خود را حفظ می‌کند. بدین ترتیب برای روزهای آتی احتمال تغییرات چشمگیر اندک است.

بازار سکه

رخوت سکه و طلا

2

بازار سکه و طلا در روز شنبه با رنگ سرخ به کار خود پایان داد. سکه در حالی که توانسته بود در هفته گذشته بهای خود را اندکی به سمت بالا جابه‌جا کند در روز گذشته به قیمت 28 میلیون و 100 هزار تومان رسید. از سوی دیگر کاهش حباب سکه به 5 میلیون بیانگر انتظارات نزولی سرمایه‌گذاران در بازار است. هفته گذشته رکود شکل‌گرفته در بازار ارز دست‌انداز جاده صعود بهای سکه و طلا محسوب شد. در کنار آن برای اونس جهانی تغییرات مثبت برجسته‌ای به ثبت رسید که به میزان اندکی بر بازار داخلی موثر بود؛ اما کاهش تقاضای داخل منجر به عدم‌رشد بهای سکه شد. همچنین با درنظر گرفتن شروع ماه محرم در انتهای ماه جاری کاهش بیشتری در تقاضا قابل پیش‌بینی‌ است. بنابراین ثبات نسبی شکل‌گرفته در بازار با تمایلات نزولی برای روزهای آتی تداوم خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

دلار در خدمت فلز زرد

3

هفته گذشته برای طلای جهانی با کسب سود به اتمام رسید. طلای جهانی توانست با رشدی در حدود 30 دلار پس از ریزش شاخص دلار به بیشترین عایدی در دومین هفته دست یابد. به طوری که هر اونس طلا در بهای 1955 دلار و 21 سنت قرار گرفت. آمار تورمی منتشر شده در روز چهارشنبه امید را به بازار فلز زرد بازگرداند؛ چرا که احتمال توقف افزایش نرخ بهره بیشتر شد و این امر هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده را کاست که تقاضا برای طلا را تقویت می‌کند. در سمت دیگر شاخص دلار با ریزش خود از بهای طلا حمایت دوچندانی کرد. هر چند بازار در حال رصد اقدامات آتی فدرال رزرو تا حدودی با موانع رشدهای بیشتر مواجه است. آینده کوتاه‌مدت فلز زرد را می‌توان روشن دید. به این ترتیب برای هفته آینده تمایلات صعودی در بازار اونس جهانی مشهود خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

کامبک تسه به کانال مثبت

4

اوراق تسهیلات مسکن فرابورس اولین روز معاملاتی هفته چهارم تیر ماه 1402 را عمدتا در قالب منفی پشت سر گذاشت. با این حال تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد «تسه0011» معامله می‌شود، در روز معاملاتی مذکور برخلاف هفته منفی گذشته با مثبت بسیار خوبی معامله شد. بر این اساس تسهیلات یاد شده در پایان روز شنبه به قیمت 82هزار و 72تومان رسید و این روند افزایشی به گونه‌ای رقم خورد که قیمت آخرین معامله این اوراق 84هزار و 500تومان بود. به عقیده کارشناسان این حوزه ساخت مسکن مهم‌ترین راهکار خروج از رکود فعلی اقتصاد و اشتغال‌‌‌آفرینی این بخش است که بسیاری از بخش‌‌‌های اقتصادی در وضعیت فعلی دچار رکود سنگین شدند. با توجه به آنکه بانک‌‌‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات  خود را به حوزه مسکن پرداخت کنند، بنابراین اجرایی شدن طرح اعطای تسهیلات خود می‌‌‌تواند راهگشا‌ی بهبود وضعیت بازار مسکن باشد.

بازار نفت

چشم‌انداز مثبت نفت

5

هفته گذشته بازار نفت خام به دومین هفته صعودی خود پس از انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده رسید. علاوه بر آن در آخرین مبادلات با کاهش یک دلاری همراه بود به طوری که در آخرین بهای ثبت شده قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 79 دلار و 87 سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدییت در بهای 75 دلار و 42 سنت قرار گرفت. نفت در ماه جاری از حمایت‌هایی همچون کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه برخوردار شد که توانست قیمت را به سوی مقادیر بالاتر منتقل کند. در کنار این مساله، کاهش تورم ایالات متحده در آخرین آمارها نوید توقف زودتر از موعد رشد نرخ بهره را به بازار داد. تحلیلگران بر این باورند که آینده نفت از بیشتر جهات مثبت و سبز است؛ به‌جز بخش تقاضای نفتی که آمارها نشان می‌دهند میزان تقاضا در ایالات متحده کاهش داشته است. در نتیجه تمایلات صعودی نفت محتمل است.