بازار سهام

نشست و برخاست شاخص

1

بازار سهام پس از رشد متوالی که در هفته‌های گذشته داشت، حال در وضعیتی قرار گرفته که با افت و خیزهای مکرر و محدودی همراه است. به‌طوری که شاخص کل در نخستین روز معاملاتی هفته نیز 14/ 0 درصد سرخ‌پوش شد و در سطح یک میلیون و 408 هزار واحد ایستاد. این در حالی است که نماگر هموزن بازار در روز شنبه 2/ 0درصد رشد داشت. همچنین خالص فروش حقیقی‌‌های بازار در این روز با 117 میلیارد تومان به پایان رسید. در این میان نیز گفتنی است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نسبت به ماه‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بوده و در سطوح بالای دو هزار میلیارد تومان به‌سر می‌‌برد. از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که روند بازار دچار یکنواختی و حتی سردرگمی شده است و با بلاتکلیفی‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی نیز همین روند ادامه‌‌دار خواهد بود.

بازار سکه

سقف‌‌‌شکنی مجدد سکه

2

سکه طلا در معاملات روز شنبه پس از گذشت 19 روز از درخشش خود در سقف تاریخی بار دیگر اقدام به سقف‌شکنی کرد. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته همگام با نوسانات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش نسبی تقاضا برای این پناهگاه امن، باعث شد تا مسکوک یاد شده یک پله دیگر ترقی کند. به این ترتیب هر قطعه از این سکه در قیمت 16 میلیون و 750 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفته می‌شود با توجه به رفتار گذشته سکه، پس از هر رشد قابل توجه این احتمال وجود دارد که برای مدت کوتاهی با تمایلات نزولی و بعضا نسبتا ثابتی همراه باشد. در این بین نیز برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در صورت شکست سطح مقاومت تکنیکالی 16 میلیون و 900 هزار تومان، این سکه می‌تواند حتی ابر‌کانال جدیدی را تجربه کند.

بازار طلای جهانی

مقاومت طلا در برابر افت

3

قیمت طلا در بازار جهانی هفته گذشته به ‌‌دنبال تثبیت شاخص دلار تغییرات محدودی در سطوح نزدیک به 1750 دلارداشته است. اما انتظار آرام‌‌تر شدن روند افزایش نرخ بهره باعث افزایش نسبی قیمت طلا طی یک هفته گذشته بود. به‌طوری که هر اونس طلا با ایستادن در سطح 1754 دلار توانست عملکرد هفتگی مثبت 23/ 0 درصد را به ثبت برساند. اگرچه نگرانی‌‌های فزاینده از رکود جهانی همچنان به حمایت از قیمت طلا ادامه می‌دهد، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انتظار ندارند طی روز‌های آینده شاهد تغییرات پرشتابی باشیم. به عبارت دیگر با توجه به وابستگی تغییرات طلا به شاخص دلار و میزان پایین آمار تجارت آن، انتظار می‌‌رود تغییر قابل‌‌توجهی در قیمت این فلز گرانبها ایجاد نشود. در این میان نیز گفتنی است که هرگونه ضعف در دلار آمریکا می‌تواند منجر به بازگشت قیمت طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار در هر اونس شود.

بازار اوراق مسکن

ابهامات ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات مورد معامله در فرابورس روز شنبه عمدتا سرخ‌پوش بودند. به‌طوری که در این میان نیز اوراق تسهیلات اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد، روز گذشته با 19/ 0 درصد افت نزدیک به 200 تومان کاهش یافت. بر این اساس هر برگ اوراق تسه 9912 در این روز داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 104 هزار و 50 تومان خاتمه داد. کارشناسان این حوزه معتقدند که با توجه به رکود و تورم دامنگیر بخش مسکن و وعده‌های دولت سیزدهم  که هنوز در حد وعده مانده و دولت گذشته نیز علاقه‌‌ای به ساخت مسکن نداشت اکنون خرید خانه برای مردم به یک رویا تبدیل شده است. همچنین گفته می‌شود با ساختار موجود مسکن ملی دولت قصد دارد نقش پیمانکار بزرگ را ایفا کند و تفاهم‌نامه‌هایی هم به امضا رسیده است اما در آخر همه به انبوه‌سازان ختم می‌شود.

بازار نفت

فضای منفی قوی نفت

5

نفت با توجه به افت‌‌هایی که داشت هفته‌‌ای را به پایان رساند که با نگرانی درباره تقاضای چین و چانه‌زنی بر سر سقف قیمتی غرب برای نفت روسیه، خریداران را در خرید نفت در قیمت‌های کنونی بیشتر دچار شک و تردید کرد. به این ترتیب بازار نفت برای سومین هفته متوالی عملکرد منفی داشت. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت با قرار گرفتن در سطح 83 دلار و 63 سنت عملکرد هفتگی منفی 55/ 4 درصد و نفت WTI نیز با عملکرد منفی 75/ 4 درصدی هفته را به پایان رساند. داده‌های EIA نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام به میزان 7/ 3 میلیون بشکه در مقایسه با پیش‌بینی تحلیلگران که کاهش 1/ 1 میلیون بشکه‌‌ای بوده، کاهش یافته است. گزارش‌ها مبنی بر اینکه سقف قیمت تعیین شده نفت روسیه در G 7 ممکن است بالاتر از سطحی باشد که در حال معامله است، قیمت‌‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار داد.