بازار سهام

روز سرخ بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز از هفته سوم خرداد ماه را با افت قابل‌توجهی به پایان رساند. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی معاملات شنبه با عقب‌نشینی 21/ 3درصدی معادل افت بیش از 73‌هزار واحد، کار خود را در سطح دو میلیون و 215‌هزار واحد به پایان رساند. در این میان شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را به نمایش می‌‌‌گذارد با کاهش 33/ 3 درصدی همراه شد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به انتشار اخبار متفاوت از روند مذاکرات و همچنین نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و تقویت تردید در معاملات بازارها، انتظار می‌رود که هفته جاری روند بازار رنج منفی را به خود اختصاص دهد و عموما با تمایلات نزولی کار خود را به پایان برساند. بنابراین انتظار می‌رود به محض آرام شدن تب و تاب تاثیرات اخبار پیش‌رو، بورس تهران تابستانی داغ را داشته باشد.

بازار سکه

رشد سکه پس از عقب‌‌‌نشینی

2

بازار سکه و طلا پس از یک هفته کاهشی در روز شنبه سبز شد. به طوری که هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 400‌هزار تومان مبادله شد که پس از سقوط 2 میلیونی در روز پنج‌شنبه در حدود 500‌هزار تومان افزایش قیمت داشت. علاوه بر آن حباب سکه هم رشد اندکی را به ثبت رساند. چرا که در روزهای گذشته اونس طلا روند صعودی به خود گرفت که هم‌اکنون تاثیر آن بر بازار داخلی قابل مشاهده است. همچنین بهای دلار پس از کاهش‌‌‌های متعدد روز شنبه رشد کرد و از آنجا که بازار طلا و سکه گوش به فرمان بازار ارز هستند این رشد قیمتی با افزایش دلار نیز توجیه می‌شود. در روزهای آتی با توجه به آنکه کمی تقاضا برای سکه افزوده شده و طلای جهانی هم دلیلی برای سقوط ارزش ندارد انتظار می‌رود تا حدودی ضرر هفته گذشته سکه‌بازان جبران شود.

بازار طلای جهانی

پیشتازی طلا

3

دومین هفته افزایشی طلا در حالی به پایان رسید که بازارها برای نتیجه جلسه فدرال رزرو تقریبا دست نگه داشته‌‌‌اند. آخرین بهای این فلز گرانبها به ازای هر اونس در 1961 دلار قرار گرفت. فلز زرد در هفته‌‌‌ای که گذشت در خلاف جهت عقب‌‌‌گرد دلار در بازار به سبب جلسه آتی فدرال رزرو، رو به جلو حرکت کرد. چرا که داده‌‌‌های بیکاری منتشر شده و سایر داده‌‌‌های تورمی حاکی از کاهش تورم در ایالات متحده بود که موجب آن شد احتمال توقف رشد نرخ بهره منتج‌شده از جلسه فدرال رزرو، بیشتر شود. بنابراین اگرچه چشم‌‌‌انداز میان‌مدت و بلندمدت طلا شفاف نیست در صورت عدم‌افزایش نرخ بهره طلا تقویت می‌شود و هفته آتی نیز صعودی طی خواهد شد اما باید توجه داشت بالا ماندن نرخ بهره برای طولانی‌مدت از سود این بازار می‌‌‌کاهد ولی ترس از رکود تقاضا برای پایگاه امن را بالا می‌‌‌برد که خود مبین ابهام در بازار است.

بازار اوراق مسکن

سرخ‌پوشی تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در معاملات روز شنبه عموما با کاهش قیمت سپری کردند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با03/ 4درصد افت معادل بیش از 3‌هزار و 500 تومان در قیمت پایانی 84‌هزار و 178 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اعطای تسهیلات در ساخت و تولید مسکن ارزان عامل تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم خواهد شد. به عبارتی عرضه زمین و همچنین اعطای وام ساخت، در عین حال که می‌تواند نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور را جمع‌آوری کند، بخش بزرگی از نیاز مصرفی خانوار را نیز پوشش خواهد داد و اثر تحریم و تورم در زندگی مردم به حداقل می‌‌‌رسد.

بازار نفت

نفت در ناکامی عربستان

5

در حالی که در ابتدای هفته عربستان اعلام کرد به صورت داوطلبانه تولید نفت خام خود را کاهش می‌دهد به این امید که از قیمت نفت در بازارها حمایت کند، ناکام ماند و نگرانی پیرامون رکود اقتصادی با کاهش تقاضا بر این کاهش عرضه غلبه کرد. به طوری که نفت برای یک‌‌‌بار دیگر هفته خود را کاهشی به اتمام رساند به‌علاوه بیشترین کاهش را به ثبت رساند. در هفته گذشته کاهش تولید در حدود 3‌درصد افزایش و خبر نادرست از روابط دیپلماتیک توانست یک‌درصد رشد را به ارمغان بیاورد اما خبرهای عینی، مانند داده‌‌‌های ضعیف تولیدی چین قیمت هر بشکه نفت خام را به پایین کشید. همچنین جلسه فدرال رزرو در روزهای آتی موجب آن شده است که در پیش‌بینی بهای صعودی نفت تعلل کنند و منتظر نتیجه جلسه بمانند. در حال حاضر بازار منتظر نتیجه نرخ بهره است اما با تلاش‌‌‌های عربستان احتمال افزایش نفت تا آخر سال دور از انتظار نیست.