بازار سهام

تلاش بورس برای ثبات

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را با افت 05/ 0 درصدی آغاز کرد. به این ترتیب شاخص کل روز شنبه با کاهش بیش از 800 واحد کار خود را در ارتفاع یک میلیون و 816‌هزار واحد پایان داد. شاخص کل هموزن که وضعیت بهتری از بازار را نشان می‌دهد، روز گذشته مثبت بود و با رشد 3‌هزار و 604 واحدی در ارتفاع 549‌هزار و 261 واحد قرار گرفت. در پایان معاملات ‌‌‌روز شنبه، 282 نماد رشد قیمت داشتند و 356 نماد با کاهش قیمت همراه بودند. به عبارت دیگر، 44‌درصد بازار رشد قیمت و 56‌درصد بازار افت قیمت داشتند. در این میان ارزش معاملات خرد به 5‌هزار و 452 میلیارد تومان رسید. در این میان نیز بورس اوراق بهادار تهران با ثبت خالص تغییر مالکیتی معادل 371 میلیارد تومان، اولین روز معاملاتی هفته را با خروج پول سرمایه‌گذاران خرد از بازار به پایان رساند.

بازار سکه

افت تمایلات صعودی سکه

2

بازار طلا و سکه پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه توافقاتی بین ایران و عربستان و در نهایت افزایش احتمال احیای برجام منتشر شد، با عقب‌نشینی چشمگیر چند‌هزار تومانی نرخ دلار در بازار آزاد، با افت قیمت همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز شنبه در قیمت 23 میلیون و 900‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار این مسکوک یاد شده که با حباب از آن یاد می‌شود، کاهش یافت. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه انتظار می‌رود که با افت بیشتر دلار، سکه نیز سطوح فعلی خود را از دست بدهد. به طوری که حتی گفته می‌شود رسیدن بهای این فلز گرانبهای داخلی به 22 میلیون تومان دور از انتظار نیست. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که در موقعیت فعلی تمایلات صعودی به شدت کاهش یابد.

بازار طلای جهانی

رشد سریع قیمت طلا

3

نگرانی‌ها نسبت به اثرات منفی در بخش بانکی، مشاغل ایالات‌‌‌ متحده را تحت‌‌‌الشعاع قرار داد و تمایلات خرید را برای طلا ایجاد کرد. به طوری که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی پس از یک عقب‌نشینی به سطوح بالای 1860 دلار رشد کرد. به این ترتیب طلا توانست برای دومین هفته متوالی عملکرد مثبت 59/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. لازم به ذکر است که این جهش قیمت پیش از تعطیلی بازار به دلیل کاهش بازدهی خزانه‌‌‌داری آمریکا و بازارهای مالی گسترده‌‌‌تر اتفاق افتاد. همچنین قیمت طلا نه ‌‌‌تنها از سطح حمایتی و به خصوص روانی ثابت بالای یک‌هزار و ۸۰۰ دلار در هر اونس جهش کرد، بلکه در بالاترین سطح سه هفته اخیر خود نیز قرار گرفت که این موضوع می‌تواند تمایلات صعودی را در بازار طلا تا حدودی در کنار اخبار اقتصادی و غیر‌اقتصادی افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در انتظار دلار

4

تسه 9912 در 10 فروردین سال 99 با قیمت 59‌هزار و 667 تومان معاملات خود را آغاز کرد و در یک سال گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود. به‌‌‌ طوری که اوراق تسهیلات یاد شده تا بیش از 141‌هزار تومان نیز رشد قیمت را تجربه کرد و پس از آن با طی سیر نزولی به محدوده‌‌‌های پایین‌‌‌‌‌‌تر کشانده شد. با پایان سررسید این اوراق بانکی در 15 اسفند سال‌جاری، توانست عملکرد منفی سالانه 94/ 0 درصدی را رقم بزند. اوراق تسهیلات بهمن 1400 نیز طی معاملات روز شنبه با 13/ 2درصد کاهش معادل بیش از دو‌هزار و 300 تومان افت، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 108‌هزار و 333 تومان خاتمه داد. به عقیده کارشناسان بازار مسکن در صورتی که توافقات به صورت قطعی اجرا شود و ماندگار باشد، می‌توان این امید را داشت که با افت قیمت دلار، هزینه ساخت‌وساز نیز کاهش یابد.

بازار نفت

احتمال رشد قیمت نفت

5

پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه بانک مرکزی در پاسخ به داده‌های اخیر، باید نرخ بهره را بیش از حد انتظار افزایش دهد، هر دو شاخص نفتی کاهش یافتند. قیمت هر بشکه نفت برنت به 82 دلار و78 سنت در هر بشکه رسید، و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز در 76 دلار و 68 سنت ایستاد. به این ترتیب عملکرد هفتگی نفت برنت 5/ 3‌درصد منفی و نفت WTI نیز 77/ 3‌درصد منفی به ثبت رسید. درسمت عرضه، تولیدکنندگان بزرگ نفت، عربستان سعودی و ایران، هر دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، پس از روزها گفت‌وگو، در روزهای اخیر در پکن، روابط خود را دوباره برقرار کردند که می‌تواند روی عرضه نفت اثرگذار باشد. بر اساس نظر تحلیلگران‌قیمت نفت همچنان تحت فشار نزولی قرار دارد که دلیل آن اظهارنظرهای فدرال رزرو است که نشان‌دهنده افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی خواهد بود.