بازار سهام

بازگشت سرمایه‌گذاران خرد

1

بورس تهران اولین روز معاملاتی ماه اسفند را پس از چهار هفته متوالی پر‌نوسان با تغییرات روزانه 97/ 3 درصدی آغاز کرد. به طوری که شاخص کل روز دوشنبه با رشد بیش از 60‌هزار واحد توانست مجددا پس از 14 روز به نزدیکی ابر‌کانال 6/ 1 میلیون واحد صعود کند. این افزایش در حالی رخ داد که بورس اوراق بهادار تهران با تغییرات چشمگیر ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) و همچنین خالص تغییر مالکیت سهامداران همراه بود. به این ترتیب ارزش معاملات خرد با ثبت رقم 4‌هزار و 394 میلیارد تومان و ورود پول حقیقی‌‌‌های بازار معادل 856 میلیارد تومان با فضای سبز بازار همراه شد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سهام با توجه به رفتار گذشته روند و تغییرات نماگرها این انتظار وجود دارد که طی روزهای آتی بازار تغییرات خلاف انتظار از خود نشان دهد.

بازار سکه

درخشش سکه

2

بازار طلا و سکه نزدیک به 10 روز متوالی است که رشد قیمت را تجربه می‌کند. به طوری که در این میان سکه نیز همسو با افزایش نرخ دلار در بازار ارز، بر مدار صعود قرار گرفته است. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک یاد شده روز دوشنبه به روند افزایشی خود ادامه داد. بر این اساس سکه طرح امامی با رسیدن به قیمت 29 میلیون و 750‌هزار تومان به درخشش خود در سطوح بالا ادامه داد. با توجه به این افزایش قیمت‌ها فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی بیش از پیش رشد کرده است. به طوری که حباب سکه یاد‌شده به بیش از 8 میلیون تومان رسیده است. با این حال با وجود ماهیت پناهگاه امن بودن طلا برای سرمایه‌گذاران در شرایط تورمی این احتمال وجود دارد که تا قبل از پایان سال اندکی حجم تقاضا برای سکه‌های مختلف افزایش یابد.

بازار طلای جهانی

افت و خیز قیمت طلا

3

قیمت طلا روز دوشنبه نیز در حوالی پایین‌‌‌ترین حد خود در6 هفته اخیر قرار گرفت. زیرا معامله‌‌‌گران در انتظار نشانه‌‌‌های بیشتری در مورد سیاست‌‌‌های پولی آمریکا از سوی سخنرانان فدرال رزرو در هفته جاری و همچنین صورت‌جلسه نشست فوریه بانک مرکزی بودند. به طوری که طلا در قیمت 1844 دلار در هر اونس معامله شد. به عقیده کارشناسان افزایش نرخ بهره، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده را افزایش می‌دهد که به نوبه خود هزینه فرصت نگهداری دارایی‌‌‌هایی همچون طلا را افزایش می‌دهد. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند در صورتی که طلا بتواند در سطوح بالای 1850 دلار تثبیت شود، می‌توان این امید را داشت که سودهای مقطعی دیگری را به سرمایه‌گذاران بدهد. با این حال بسیاری از معامله‌‌‌گران به دلیل آمارهای اقتصادی تا پایان ماه میلادی جاری دادوستدهای خود را دست به عصا پیش می‌‌‌برند.

بازار اوراق مسکن

بی‌‌‌توجهی به مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد روز دوشنبه عموما با افت قیمت همراه بودند. در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود در اولین روز اسفند ماه افت بیش از 2‌هزار و 200 تومانی را تجربه کرد. بر این اساس هر برگ از اوراق یاد شده روز گذشته با 8/ 1‌درصد کاهش در قیمت پایانی 120‌هزار و 169 تومان به داد و ستدهای خود خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان این بازار در حالی که خریدار مسکن بسیار زیاد است اما فروشنده‌‌‌ای وجود ندارد و با توجه به اینکه قیمت دلار به طور لحظه‌‌‌ای تغییر می‌کند که به دنبال آن نیز قیمت مسکن هم در لحظه متغیر است، تا حدودی پیش‌بینی می‌شود که خانه‌دار شدن برای خانه اولی‌‌‌ها با گذشت زمان غیر‌ممکن خواهد شد. در صورت خانه‌دار شدن نیز ممکن است که از پس هزینه‌‌‌های تسهیلات مسکن دریافت شده بر‌نیایند.

بازار نفت

محرک‌‌‌های رشد قیمت نفت

5

قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش یافت و بخشی از ضررهای سنگین هفته گذشته ناشی از تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک و نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز عرضه آینده را جبران کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 83 دلار و 79 سنت معامله شد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 77 دلار مورد داد و‌ستد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که بازار نفت خام روز اخیر در پی اختلافات دیپلماتیک بین پکن و واشنگتن بر سر مسائل مربوط به جاسوسی چین با تمایلات صعودی همراه شد. علاوه بر این قیمت نفت همچنین تحت‌تاثیر افزایش ذخایر آمریکا در هفته گذشته بسیار بالاتر از حد انتظار قرار گرفت، در حالی که دولت بایدن نیز از فروش 26 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خبر داد. همچنین برخی نگرانی‌ها مبنی بر ناترازی بین عرضه و تقاضا قیمت‌ها را نیز تحت‌‌‌الشعاع قرار داده است.