بازار سهام

تداوم اقبال حقیقی‌‌‌ها به بورس

بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را بر مدار مثبت سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل ۳۳/ ۲درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و ۶۳۵هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان ۷هزار و ۱۵۶میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز اخیر به میزان ۴۰۴میلیاردتومان ورود پول حقیقی ثبت شد. به عقیده برخی از کارشناسان در این میان ورود پول حقیقی به بازار سرمایه که در روز‌‌‌های اخیر رخ داده است می‌تواند روند صعودی بورس را تا حدود زیادی تداوم بخشد و پول‌‌‌های پارک شده را با توجه به عقب ماندن بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، به بازار مذکور وارد کند. از طرفی شایعاتی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد در بودجه۱۴۰۲، معادل ۱۵هزار میلیارد تومان برای تزریق به صندوق تثبیت در نظر گرفته شده است. مجموع عوامل ذکر شده موجب چشم‌انداز مثبت بازار سهام می‌شود.

15-01

 

بازار سکه

روزهای سبز سکه

سکه طلا روز یکشنبه  با نوسانات زیادی همراه بود. بر این اساس سکه امامی روز مذکور در محدوده میانی کانال 21میلیون تومان نوسان داشت و در ساعت 15 به قیمت 21میلیون ‌و‌346هزار تومان  معامله شد. در این میان اکثر کارشناسان معتقدند  یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب افزایش تقاضا برای سکه شد، صعود طلای جهانی در انتهای هفته گذشته بوده است. بر این اساس فلز گرانبها آخرین روز معاملاتی هفته به نقطه 1865دلار رسید و انتظارات صعودی در بازار داخلی را تقویت کرد. از طرفی باتوجه به اینکه دلار در ابتدای هفته روند نزولی نداشت نتوانست اثر افزایشی طلای جهانی را خنثی کند. در این میان تحلیلگران تکنیکال باور دارند تا زمانی که سکه بتواند بالای مرز 20میلیون تومان قرار بگیرد، احتمال نزول معنی‌دار در آن زیاد نخواهد بود. در مجموع با توجه به مجموع عوامل ذکر شده گفته می‌شود چشم‌انداز سکه در حال حاضر مثبت است و در صورت تثبیت بالای سطح 20میلیون و 800هزار تومانی احتمال رشد بیشتر قیمت وجود خواهد داشت.

15-02

 

بازار طلای جهانی

رکوردشکنی فلز گران‌بها

قیمت طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را در مسیر صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که فلز گرانبها هفته اخیر را با بازدهی مثبت 25/ 2درصد به پایان رساند. کارشناسان بر این باورند که طی سال‌جاری عوامل متعددی می‌تواند بازار طلا را تحت‌الشعاع قرار دهد. از جمله می‌توان به رکود در اقتصاد جهانی، موج شیوع کرونا در چین و تغییر در سیاست‌‌‌های فدرال رزرو اشاره کرد. در این میان طلا در اولین هفته سال جدید شروع خوبی داشت و توانست بیش از 3/ 2درصد افزایش قیمت را تجربه کند و به بالاترین قیمت خود در هفت ماه گذشته برسد. در خصوص مسیر پیش‌‌‌روی طلا گفته می‌شود که اگر فد سیاست سخت‌‌‌گیرانه شدیدی اتخاذ کند یا تسهیل‌گرایانه برخورد کند، در هر صورت احتمال می‌رود اقتصاد جهانی در مسیری است که سال بدتری نسبت به سال قبل داشته باشد. بنابراین در این شرایط که رکود اقتصادی و عدم‌اطمینان بالاست، طلا معمولا با رشد مواجه است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

حفظ سطح 120 هزاری تسه

اوراق تسهیلات مسکن دومین روز معاملاتی هفته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل76/ 0درصدی داشت. در پایان معاملات اوراق یاد شده در سطح 122هزار و 341 تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان رشد قیمت در بازار املاک را نمی‌توان مستقیما ناشی از قیمت دلار دانست. مسکن ذاتا با تورم قدم برمی‌‌ دارد که طبق آخرین آمارها به بیش از 40 درصد رسیده و متوسط قیمت مسکن نیز در آذرماه نسبت به آبان ماه دست کم 2میلیون تومان افزایش داشته است. از طرفی افزایش نرخ ارز فضای روانی را در جامعه تغییر می‌دهد و همین دلیلی برای آن است که اشخاص قیمت ملک خود را بیشتر از قیمت مصوب اعلام کنند. در این میان خریدار نیز باتوجه به اینکه قدرت نقدینگی لازم برای ورود به بازار را ندارد نتیجتا نمی‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کند. مجموع این عوامل موجب رکود تورمی شده که با وجود نبود خریدار قیمت‌ها در حال افزایش هستند.

15-04

 

بازار نفت

سقوط نفت به‌دنبال افت تقاضا

قیمت نفت هفته معاملاتی اخیر را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت هفته را با بازدهی منفی 54/ 8درصد و منفی 09/ 8درصد به پایان رساندند. به عقیده کارشناسان برنامه فدرال رزرو برای اعمال سیاست‌‌‌های سختگیرانه ضد تورمی و همچنین افزایش شیوع کرونا عملا تصویر جذابی از بازار برای معامله‌گران ترسیم نکرده است. با این حال در سمت عرضه با افزایش تولید قابل‌توجهی که اعضای اوپک‌پلاس در ماه گذشته انجام دادند، نگرانی وجود ندارد و بازار منتظر روانه شدن نفت آمریکای جنوبی است. این در حالی است که چین از پیگیری برنامه بازگشایی اقتصادی خود و کاهش سیاست‌‌‌های سختگیرانه کووید-19 سخن گفت. اما با وجود این آخرین سهمیه صادراتی فرآورده‌‌‌های نفتی را لغو کرد. همچنین موج هوای گرمی که اروپا را در بر گرفته، باعث شده تا قیمت حامل‌‌‌های انرژی به سمت پایین بچرخد.

15-05