بازار سهام

رونق ابهامات در بورس

1

بازار سهام هفته اخیر را برای دومین هفته متوالی با عملکرد مثبت پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل با نوسانات زیادی در محدوده مرز 5/ 1 میلیون واحد روزهای هفته را سپری کرد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار آخرین هفته معاملاتی آذر ماه را با عملکرد مثبت 59/ 1 درصدی به پایان رساند. علاوه بر این دماسنج اصلی بورس تهران توانست آذر ماه را نیز با بازدهی مثبتی معادل 22/ 6 درصد خاتمه دهد. با این حال بازگشت شاخص کل به زیر مرز یاد‌شده این احتمال را تقویت می‌کند که روزهای ابتدایی معاملاتی هفته جاری تعییرات نماگر یاد‌شده با نوسانات محدودی همراه باشد. اما با توجه به روند تغییر مالکیت یا به عبارتی خروج پول سرمایه‌گذاران خرد تاکنون، انتظار می‌‌رود که خروج پول حقیقی‌‌ها همچنان ادامه‌‌دار باشد. در این میان برخی معتقدند که با توجه به روند نرخ دلار و همچنین پررنگ شدن مجدد مذاکرات، بازار هفته پیش رو را کم‌نوسان سپری کند.

بازار سکه

ناکامی سکه در مرزشکنی

2

سکه امامی هفته‌‌ اخیر را تا حدود زیادی با تغییرات اندک پشت سر گذاشت. به‌طوری که مسکوک یاد‌شده معاملات خود را در سطوح 18 میلیون و 700 هزار تا 18 میلیون و 990هزار تومان سپری کرد. بر این اساس سکه یاد‌شده با عملکرد مثبت 21/ 3 درصد، پنجمین هفته متوالی خود را با بازدهی مثبت به پایان رساند. به این ترتیب سکه بازدهی 86/ 16 درصدی را برای آخرین ماه فصل پاییز 1401 به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان این بازار به نظر می‌‌رسد که حباب بیش از 2 میلیون تومانی با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی حاکم بر بازارها برای مدت طولانی باقی بماند و باعث عادی‌سازی ریسک سرمایه‌گذاری شود. علاوه بر این رفت و برگشت بهای طلا در بازار جهانی از سطح 1800 دلار نیز سیگنال‌‌های ضعیفی را به بازار داخلی طلا ارسال می‌کرد که در نهایت تاثیرپذیری سکه از دلار را بار دیگر در رتبه نخست قرار داد.

بازار طلای جهانی

طناب‌بازی طلا

3

قیمت طلا روز جمعه افزایش یافت. زیرا ترس از رکود اقتصادی سال 2023 فلز زرد را تحریک کرد. تمرکز بر آمارهای اقتصادی درباره رشد اقتصادی تورم ایالات متحده را بیش از پیش افزایش داد. به‌طوری که روز گذشته بهای طلا همچنان زیر سطح 1800 دلار باقی ماند و هر اونس از این فلز زرد گرانبها در قیمت 1797 دلار معامله شد. کارشناسان معتقدند که چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در بازارهای توسعه‌یافته احتمالا قیمت طلا را در ماه‌های آینده و حتی تا نیمه سال میلادی جدید پایین نگه می‌‌دارد. از طرفی بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز به مرور زمان پیام‌‌های خود را از اتخاذ تصمیمات انقباضی ارسال کنند و باعث تغییر فاز تقاضا و در نهایت قیمت طلا شود. گرچه همواره از طلا به ‌‌عنوان پشتوانه‌‌ای ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما بالا رفتن نرخ بهره تمایل برای خرید آن را پایین می‌‌آورد.

بازار اوراق مسکن

سوال همگانی در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود هفته گذشته را با تغییرات زیادی پشت سر گذاشت. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 مورد بررسی قرار می‌گیرد نیز نوسانات زیادی را به همراه داشت. به این ترتیب هر برگ از این اوراق با عقب‌نشینی از قیمت 120 هزار تومان تا 113 هزار تومان، کار خود را در نهایت در قیمت 118 هزار و 515 تومان به پایان رساند. بر این اساس تسه 9912 توانست عملکرد مثبت 99/ 0 درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. کارشناسان اذعان دارند که مدت طولانی است که بازار مسکن با حادترین اوضاع به لحاظ متغیرهای حیاتی مختلف دست به گریبان است و در طول این سال‌ها، داخلی‌‌های اقلیت (کسانی که در بازار ملک حضور دارند و فعالیت می‌کنند) و خارجی‌‌های اکثریت (افرادی که به‌‌خاطر امواج جهش قیمت به بیرون بازار پرتاب شدند)، هر روز و هر هفته سوال می‌کنند که شرایط چه زمانی عادی می‌شود؟

بازار نفت

خیز قیمت نفت در محدودیت‌‌ها

5

قیمت نفت روز جمعه نیز همگام با تغییرات افزایشی در طول هفته با رشد همراه بود. زیرا انتظار می‌‌رود روسیه عرضه خود را در سال جدید کاهش دهد، این در حالی است که توفان‌‌های زمستانی بخش‌های زیادی از ایالات متحده را درنوردیده و تحرکاتی منفی در تقاضای نفت ایجاد کرده است. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 82 دلار و 36 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 79 دلار و 4 سنت معامله شد. به این ترتیب هر دو نفت خام برنت و WTI در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی متوالی هستند. موارد ابتلا به کرونا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان، نگرانی‌‌ها را درباره رکود جهانی آن هم در پی افزایش شدید نرخ بهره افزایش داده و تغییرات قیمت نفت را محدود کرده و منجر به تغییرات مدام سطح تقاضا شده است. با این حال، نفت در آستانه پایان دادن به یک سال پرنوسان است.